تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۱
بازدید: ۴۶۵
کد خبر: ۲۸۸۰۶۹
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان:

معدن طلای ساریگونی بزرگترین تولید کننده طلای کشور

‌می‌متالز - مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان گفت: معدن طلای ساریگونی با تولید سالانه ۵ تن طلای خالص بزرگترین تولید کننده طلای ایران است.

به گزارش می‌متالز، بختیار خلیقی با بیان اینکه معدن طلای ساریگونی با ذخیره قطعی ۴۱ میلیون تن و با عیار ۲۴.۱ گرم در تن و تولید سالانه ۵ تن طلای خالص بزرگترین تولید کننده طلای کشور است، گفت: این معدن طلا یکی از واحد‌های تولیدی صنایع و معدن استان است که حرفی برای گفتن در خاورمیانه و ایران دارد.

وی افزود: انتظار می‌رود با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در آینده نزدیک هم معدن طلای سقز به بهره برداری برسد و با تولید طلای ۳۵۰ کیلوگرم در سال و اشتغالزایی ۳۵۰ نفر به بحث توانمندی‌های استان اضافه شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: از دیگر ظرفیت‌های معدنی استان سنگ آهن که در شهرک بیجار واقع شده که ۴۴ میلیون تن ذخیره قطعی با عیار ۴۷ درصد و استخراج ۲ میلیون تن دارد که بزرگترین واحد معدنی سنگ آهن در استان کردستان است و تولید کنستانتره می‌کند.

خلیقی ادامه داد: با توجه به طراحی که در طول زنجیره فولاد شکل گرفته است به سنگ آهن تبدیل می‌شود این سنگ آهن استخراج شده به کنستانتره، گندله، آهن اسفنجی و ورق تبدیل می‌شود.

وی یادآور شد: این سنگ آهن در طول ۱۷ طرح و ۱۷ پروژه به شکل اسناد و در راستای توسعه و اشتغال زای استان نهادینه می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان با بیان اینکه ذخایر دیگر سنگ آهن استان در سراب بیجار، گلاله قروه و سنگ مرمر باباشور آب قروه هستند که مهمترین معادن استان را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: معدن باریت عبدالصمدی پریوان با ذخیره ۶۰۰ هزار تن و ذخیره ۴۰ هزار تن جزو معادن بزرگ باریت کشور است.

خلیقی گفت: در حوزه معدن شناسایی ۷ محدوده طلا و سنگ آهن در پهنه سقز، شناسایی ۶ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهلوی بیجار و شناسایی ۱۴ محدوده امیدبخش طلا و سنگ آهن در پهنه قروه یکی از اولویت‌های کاری اداره صمت کردستان است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۱ با اعتبار ۸۰ میلیارد تومان علاوه بر پهنه سقز، قروه و بیجار پهنه دیواندره هم در قالب پرواز ژئوفیزیک هوایی توسط سازمان زمین شناسی انجام شد و با ۵۰ متر پرواز هوایی نزدیک به ۵۸ درصد خاک کردستان در قالب طرح تحول زمین شناسی قرار گرفت.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت کردستان اظهار کرد: با توجه به اینکه استان کردستان جزو استان‌های سوم در کشور است که طرح مطالعه شناختی آن توسط سازمان زمین شناسی شکل می‌گیرد و به وزارت صمت داده می‌شود و با هماهنگی ایمیدرو سرمایه گذاری‌هایی در قالب بسته سرمایه گذاری واگذار می‌شود و انتظار می‌رود در آینده نزدیک شاهد توسعه همه جانبه استان باشیم.

منبع: پایگاه خبری و اطلاع رسانی رکنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده