تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۲
بازدید: ۵۰۲
کد خبر: ۲۸۸۰۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت ربع سکه در بورس کالا / واکنش بازار به عرضه بورسی سکه چیست؟

‌می‌متالز - عرضه گسترده ربع سکه در بورس کالا از امروز آغاز شده و تا چهارشنبه همین هفته ادامه دارد. ربع سکه، که حبابی‌ترین کالای بازار فلزات گران‌بهاست، امروز در حراج تک‌قیمتی در حال عرضه به خریداران است، اما هنوز قیمت نهایی آن مشخص و اعلام نشده است. اما این عرضه چه اثری بر قیمت بازار داشت؟

به گزارش می‌متالز، از نوزدهم دی‌ماه که بانک مرکزی خبر فروش ۵۰۰ هزار قطعه سکه در بورس کالا را اعلام کرد، قیمت این نوع سکه در سراشیبی قرار گرفته است.

طی این مدت ربع سکه بخش بزرگی از حباب خود را از دست داده و از قیمت هشت میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به هفت میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است.

حباب ربع سکه از ابتدای سال جاری تا پیش از اعلام خبر عرضه بورسی، به ۶۲ درصد رسیده بود!

اما آیا این روند کاهشی ادامه‌دار خواهد بود؟

کارشناسان بازار پاسخ این سوال را در پارامتر‌های کلان اقتصادی جست‌وجو می‌کنند. مهمترین محرک بازار‌های سفته‌بازانه‌ای نظیر طلا و سکه، رشد پایه پولی، نقدینگی و افزایش نرخ تورم است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی تا پایان مهرماه میزان نقدینگی به ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود. آن طور که از شرایط اقتصادی و سیاست‌های دولت پیداست، طی دو ماه گذشته هم موتور چاپ پول بانک مرکزی با آخرین توان کار کرده و نقدینگی را به میزان زیادی افزایش داده است.

اما حتی با فرض همان ۵۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی مهرماه هم، بانک مرکزی با عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا مبلغ اندکی از نقدینگی را از بازار‌های سفته‌بازانه جمع کرده است که در برابر پول باقیمانده در این بازار‌ها بسیار ناچیز است!

به این ترتیب کارشناسان بازار پیش‌بینی می‌کنند عرضه مقطعی ربع سکه تنها برای مدتی کوتاه در قیمت بازار سکه و طلا اثر خواهد گذاشت و با فروکش کردن تب خرید سکه بورسی، قیمت‌ها دوباره رشد خواهند کرد.

تنها کافی است محرک تورم یا رشد دوباره قیمت دلار فعال شوند تا پول‌های سرگردان مجددا به سمت بازار سکه سرازیر شود. به این ترتیب گفته می‌شود در شرایطی که تورم همچنان رو به رشد است و اقتصاد کشور هم چشم‌انداز مثبتی ندارد، بازار طلا و سکه همچنان بستر معاملات سفته‌بازانه خواهد بود و قیمت‌ها را برای خریدارانی که به دنبال حفظ ارزش دارایی خود هستند، افزایش خواهد داد.

نحوه خرید ربع سکه از بورس کالا

اما اگر قصد خرید سکه از بورس را دارید، باید بدانید که سفارش شما بین یک تا ۵ قطعه سکه محدود خواهد بود و نمی‌توانید بیشتر از این مقدار سکه بخرید.

برای خرید سکه هم لازم است کد بورسی داشته باشید و توجه کنید که هر قطعه سکه بورسی برابر با ۱۰۰ ورقه گواهی سپرده کالایی است؛ در نتیجه قیمت هر سکه به ریال هم معادل ۱۰۰ برابر قیمت تقاضا خواهد بود!

همچنین سکه‌ای که می‌خرید معامله ثانویه ندارد و باید تا بیستم اسفندماه امسال، سکه‌های خود را از بانک عامل تحویل بگیرید.

این سکه‌ها مشمول هزینه انبارداری و مالیات هم خواهند بود و در زمان تحویل ۹ درصد هزینه انبارداری به عنوان مالیات کسر می‌شود.

نکته مهم دیگر این است که بانک مرکزی سکه‌های بورسی را بدون وکیوم عرضه می‌کند.

موضوع دیگری که در مورد خرید سکه در بورس مطرح است، دامنه نوسان محدود و دو درصدی در بورس است؛ بنابراین قیمت ربع سکه در هر روز نمی‌تواند بیش از دو درصد افزایش یا کاهش داشته باشد.

در مواقعی که تقاضا برای خرید سکه صعودی و نوسان افزایشی قیمت‌ها بالا باشد سکه بورسی از بازار عقب می‌ماند و خریداران سود کمتری را نسبت به متقاضیان عادی به دست می‌آورند.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده