تاریخ: ۲۴ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۴۸
کد خبر: ۲۸۸۰۷۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فروش سکه در بورس کالا بازار را کاهشی می‌کند؟ / حراج ذخایر ملی یا مدیریت بازار؟

‌می‌متالز - از امروز عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا آغاز شده است. قیمت عرضه این سکه‌ها هنوز مشخص نیست و قرار است در چارچوب مکانیزم حراج ناپیوسته کشف قیمت شوند. بانک مرکزی این اقدام را در راستای تعدیل بازار طلا و سکه انجام می‌دهد؛ اما آیا عرضه بورسی می‌تواند سکه را ارزان کند؟

به گزارش می‌متالز، اواسط هفته گذشته بود که خبر عرضه ۵۰۰ هزار قطعه ربع سکه در بورس کالا مطرح شد. بر این اساس مقرر شد این تعداد سکه امروز (شنبه ۲۴ دی) در بورس کالا توزیع شود.

این سیگنال در هفته گذشته نتوانست غیر از کاهش قیمت ربع سکه، باقی خانواده فلز گران‌بها را کاهشی کند. بازار دلار نیز در حالت انتظاری قرار گرفت و معامله‌گران، در انتظار توزیع سکه‌های مذکور ماندند تا تصمیم بگیرند در کدام بازار ورود کنند.

از سوی دیگر عده‌ای باور دارند حباب ۳ میلیونی ربع سکه به اندازه‌ای بالاست که معامله‌گران بنیادی را از خرید سکه‌های بورس کالا منصرف می‌کند و از دیدگاه آن‌ها تاثیری در بازار نخواهد داشت.

تخلیه حباب به شرط فروش اصولی

در همین راستا حمیدرضا جیهانی کارشناس بازار‌های مالی درباره تاثیر عرضه ۵۰۰ هزار قطعه‌ای ربع سکه در بورس کالا می‌گوید: «منابع فروش سکه از ذخایر طلای بانک مرکزی است و این ذخایر ارزشمند است و سرمایه ملی ۸۵ میلیون ایرانی محسوب می‌شود؛ بنابراین تاثیری که در بازار می‌گذارد، بستگی به قیمت و مقدار عرضه دارد.»

او با اشاره به حباب بازار طلا، ارز و انواع مسکوکات خاطرنشان می‌کند: «تصمیم بانک مرکزی برای انتشار ربع سکه‌ها با توجه به فضا‌های هیجانی و شیدایی‌هایی که در اقتصاد کشور ایجاد شده است صورت گرفت؛ زیرا اکنون شاهد یکی از بالاترین حباب‌ها در سکه بانکی که عدد آن نسبت به واقعیت خیلی زیاد و بیش از ۳۰ درصد است، هستیم.»

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه اگر تصمیم‌گیری بانک مرکزی در چارچوب‌های درستی باشد قابل تایید و خوب است افزود: «اگر این سکه‌ها در قالب حراج قیمتی، با فاصله‌ای از بازار آزاد و از طریق بانک کارگشایی و بورس کالا به فروش برسد، می‌تواند ظرفیت مناسبی برای تخلیه حباب سکه ایجاد کند.»

کاهش قیمت با افزایش تعداد عرضه

جیهانی در خصوص جبران این مقدار عرضه طلا در قالب ربع سکه از ذخایر ملی کشور، می‌گوید: «چون مقدار عرضه زیاد نیست و به نظر می‌رسد همین مقدار نیز خریداری نشود، امکان این وجود دارد که بانک مرکزی در قالب‌های دیگری این ذخایر را جبران کند. از طرف دیگر مردم نیز متوجه می‌شوند که قیمت واقعی سکه چقدر باید باشد و بیشتر از ارزش واقعی ربع سکه‌ها آن را خریداری نمی‌کنند.»

او با تاکید بر اینکه قطعا عرضه امروز قیمت‌ها را کاهش می‌دهد خاطرنشان می‌کند: «البته بستگی به تدبیر بانک مرکزی در نحوه عرضه و مقدار آن دارد. اگر به طور مثال در بازار، تقاضای ربع سکه ۱۰۰ واحد باشد و نهاد پولی کشور عدد قابل قبولی، حداقل نصف تقاضای مصرفی آن روز عرضه کند، قطعا قیمت را به نزدیکی ارزش واقعی می‌رساند و حبابش تخلیه می‌شود. اما اگر کمتر باشد توسط دلالان خرید می‌شود و تاثیر چندانی ندارد.»

اثر فروش بورسی سکه بر دلار

او درباره تاثیر عرضه امروز ربع سکه در بورس کالا بر قیمت دلار می‌گوید: «این عرضه‌ها روی دلار جز به لحاظ اقتصاد رفتاری تاثیر چندانی ندارد مگر برای کسانی که رفتار سودگرانه در بازار طلا و دلار دارند.»

گفتنی است تحلیلگران بازار معتقدند بازارساز در حال بهره‌کشی از سیگنال ربع سکه‌ها است و روند قیمت‌ها در هفته‌جاری با ثبات خواهد بود.

هر چند این اظهار نظر قبل از اعلام کاهش تورم آمریکا از سوی فدرال رزرو مطرح شد؛ این خبر باعث شد ارزش انس جهانی طلا مرز ۱۹۰۰ دلاری را رد کند و در لحظه نگارش این گزارش به قیمت ۱.۹۲۰.۱۳ دلار برسد. باید دید این فاکتور تعیین کننده قیمت بر بازار طلا و سکه با توجه به تلاش‌های بانک مرکزی برای ثبات قیمت در بازار فلز زرد چه تاثیری بر این بازار خواهد داشت؟

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده