تاریخ: ۲۵ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۲۰
بازدید: ۱۳۷
کد خبر: ۲۸۸۱۶۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تفسیر اشتباه از نوسانات نرخ ارز

‌می‌متالز - محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی واقعیت ندارد و تفسیر غلطی درباره نوسانات نرخ ارز است.

به گزارش می‌متالز، مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصادی و دارایی در پاسخ به گزارش مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۱۷ روزنامه «تعادل» با تیتر «دولت در سودای تعویض نفت با مالیات/ اصلاحات ساختاری یا تغییرات اجباری؟» توضیح داد: محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی واقعیت ندارد هرچند که فضاسازی در این مورد خود به انتظارات تورمی دامن می‌زند.

درآمد حاصل از صادرات نفت و فرآورده‌های نفتی در ۸ ماهه نخست امسال مجموعا ۳۶۱ درصد نسبت به دوره مشابه سال قبل رشد داشته که نسبت به پیش بینی بودجه سال جاری، بالغ بر ۲۱۵ هزار میلیارد تومان یعنی ۶۶.۶ درصد تحقق داشته است.

آنچه در بازار ارز در آبان و آذر ماه رخ داد ناشی از محدودیت دسترسی دولت به منابع ارزی نبود بلکه در تداوم اغتشاشاتی که در فضای اجتماعی کشور ایجاد شد برخی درصدد هدایت اغتشاشات به بخش اقتصاد و بازار ارز بودند و در حالی که ۸۵ درصد واردات رسمی کشور از مسیر سامانه نیما و سنا انجام می‌شود، اما همان مبادلات اندکی که در بازار قاچاق و کانال‌های فردایی انجام می‌شد، نرخ ارز را به شکل غیر واقعی بالا برد.

دولت البته درباره سیاست‌های ارزی مسیر جدیدی را مبنی بر تثبیت بازار ارز دنبال می‌کند و علاوه بر تغییر مدیریت بانک مرکزی، شناسایی نقاط آسیب زای سیاست گذاری ارزی را نیز دنبال کرده است.

از سوی دیگر ایجاد درآمد‌های جدید و تامین کسری بودجه بدون اتکا به تنخواه دولت و فروش نفت به عنوان درآمد‌های پایدار با حرکت در مسیری درست با کشف فرار‌های مالیاتی و شناسایی ۲.۵ مودیان مالیاتی که تاکنون از تور مالیات بیرون بودند، تحقق ۱۰۲ درصدی درآمد‌های مالیاتی در ۹ ماهه اول سال را رقم زد. لازم به ذکر است تکیه دولت‌ها بر درآمد‌های مالیاتی یک درآمد پایدار محسوب می‌شود و در همه جای دنیا مرسوم و از ارکان یک اقتصاد سالم به شمار می‌رود و این نقطه ضعفی نیست که دولت به دلیل آن مورد هجمه قرار گیرد.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

عناوین برگزیده