تاریخ: ۲۰ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۵
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۸۸۴۰۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

قیمت نرخ ارز علت افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو گفت: در یک ماهه اخیر ما افزایش قیمت قابل توجهی در نرخ ارز داشتیم که در افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو تاثیر گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، سیداحمد حسینی - رئیس اتحادیه لوازم یدکی خودرو در برنامه شهر آفتاب رادیو تهران در باره علت گرانی لوازم یدکی گفتگو کرد

سوال: گاهی ما مردم واقعا متوجه نیستیم و یک دفعه مقام مسوولی مثل همکار شما که در شیراز مسوول اتحادیه است می‌آید و می‌گوید لوازم یدکی کمیاب و گران شده است، فقط یک سوال، این مسئول محترم می‌داند شایعه ورشکستگی بانک منجر به ورشکستگی بانک می‌شود؟ انگار که هرزگاهی تقسیم کار شده، یک وقت مسئول انجمن همگن سازی قطعات می‌آید و می‌گوید قیمت خودرو پایین است حالا افزایش قیمت خودرو کم بوده یک مدت بعد یکی از اهالی بازار خودرو می‌آید و می‌گوید مثلا پراید ۱۲۰ میلیون است آنهم تازه ارزان است در حالیکه قیمت پراید ۹۰ میلیون است واقعا چرا باید این اتفاق‌ها بیفتد؟

حسینی: عوامل موثری در افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو موثر هستند، یکی از آن عوامل قیمت ارز است، در یک ماهه اخیر ما افزایش قیمت قابل توجهی در نرخ ارز داشتیم قطعات یدکی قسمتی شان وارداتی هستند و قطعات داخلی هم قسمت کثیری شان مواد اولیه شان وارداتی هستند، با توجه به واردات قطعات یدکی و مواد اولیه آن‌ها و افزایش قیمت ارز بهرحال این اثر در قطعات یدکی و در همه اصناف و حوزه‌ها قطعا تاثیر خواهد گذاشت.

سوال: این قضیه شایعه ورشکستگی بانک منجر به ورشکستگی بانک می‌شود این مسوول محترم چرا اصلا باید این حرف را بزند؟

حسینی: من صحبت این عزیزمان را نشنیدم و نمی‌توانم در موردش اظهار نظر کنم، ولی..

سوال: نظرتان را پس به ما بفرمایید؟

حسینی: در خصوص این موضوع، بهرحال این موضوع حقیقتش شایعه نیست، اگر منظورتان افزایش قیمت قطعات یدکی خودرو هست. زمانی که ارز بدون هیچ دلیل و پشتوانه یک افزایش قیمت چشمگیری در مدت زمان بسیار کوتاهی پیدا می‌کند، شما نمی‌توانید بگویید که اثرگذار در نرخ کالا‌ها نخواهد بود.

سوال: این افزایش قیمت خودرو‌ها با این حرف‌ها که اتفاق می‌افتد چرا اصلا شایعه اش می‌کنند؟

حسینی: افزایش قیمت خودرو‌ها هیچ ارتباطی به افزایش قیمت ارز ندارد، بر اساس قیمت ارز حدود ۴۰ هزار تومان هر دلار، یعنی اگر محاسبه کنید قیمت خودرو‌های وارداتی باید تقریبا حدود یک سوم این قیمت تمام شود و دولت باید در این خصوص پاسخگو باشد.

سوال: این ارز ۴۰ هزار تومانی که هنوز قطعاتش با این قیمت وارد نشده است پس چطور است که قیمت را بالا می‌برند؟

حسینی: واردات قطعات یدکی به این شکل نیست، در واقع مراحل پرداخت وجوه آن‌ها معمولا در دو یا سه مرحله پرداخت می‌شود. خیلی از همکاران ما در یک ماه اخیر زمان تحویل کالاهایشان بوده و در واقع بر اساس نرخ جدید تسویه حساب‌ها را انجام دادند. بله، شما درست می‌فرمایید این افزایش قیمت هنوز بر اساس قیمت ارز ۴۰ هزار تومانی کامل نشده، روند صعودی اش آغاز شده است، ولی اثرگذار بوده است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده