تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۷
بازدید: ۲۵۷
کد خبر: ۲۸۸۵۷۴
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

کشف بزرگ معدنی در سوئد

‌می‌متالز - سوئد گام نخست خودکفایی اروپا در زمینه تولید معدنی را محکم برداشت. دست‌کم دو منبع اقتصادی معتبر تایید کرده‌اند سوئد به کشف یک منبع عظیم از ذخایر معدنی دست پیدا کرده‌است که روند بازی چین در بازار خاک‌های کمیاب را تغییر می‌دهد. روزنامه فایننشال‌تایمز و خبر گزاری رویترز در گزارش‌هایی جداگانه اعلام کرده‌اند؛ سوئد توانسته رگه بسیار بزرگی از عناصر خاکی کمیاب را کشف کند.

به گزارش می‌متالز، این منبع عظیم می‌تواند وابستگی اتحادیه اروپا را به چین کاهش داده و این قاره را برای تولید محصولات وابسته به این منابع خودکفا سازد. شرکت معدنی دولتی سوئد LKAB روز پنج‌شنبه اعلام کرد که بیش از یک میلیون‌تن اکسید‌های خاکی کمیاب را در منطقه کایرنا در شمال این کشور شناسایی کرده‌است که بزرگ‌ترین ذخایر شناخته‌شده در اروپا به‌حساب می‌آید.

مواد معدنی خاکی کمیاب در جریان ساخت بسیاری از محصولات و فرآیند‌های تولید با تکنولوژی بالا دخالت داشته و افزایش تولید این خاک‌ها در اروپا بر صنایع و کارخانه‌های تولید وسایل نقلیه الکتریکی، توربین‌های بادی، وسایل الکترونیکی قابل‌حمل، میکروفن‌ها و بلندگو‌ها تاثیرگذار است.

مدیرعامل این شرکت اعلام کرده این اکتشاف خبر خوبی نه‌تن‌ها برای مردم سوئد که برای کل اروپا و محیط‌زیست قاره است. سوئد در حال‌حاضر ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد و کشوری است که به‌عنوان بخش کلیدی استراتژی اتحادیه اروپا برای خودکفایی در مواد معدنی کلیدی دیده می‌شود. خودکفایی کامل اروپا از طریق منابع کشف‌شده در سوئد گرچه به زمان نیاز دارد، اما با توجه به این موضوع که کمیسیون اروپا خاک‌های کمیاب را یکی از حیاتی‌ترین منابع برای منطقه می‌داند و اکثریت قریب به اتفاق خاک‌های کمیاب در حال‌حاضر در چین استخراج می‌شوند، این کشف اهمیت راهبردی برای اقتصاد‌های قاره‌سبز دارد.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده