تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۲۱
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۸۸۵۸۹
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

ویتنام؛ رهبر آسیا در بازار خرید قراضه فولادی در دسامبر

‌می‌متالز - براساس تازه‌ترین گزارش از بازار جهانی فولاد، از ویتنام به عنوان رهبر آسیا در بازار خرید قراضه فولادی در ماه دسامبر یاد شده است.

به گزارش می‌متالز، براساس جدیدترین شماره نشریه متال بولتن، افزایش نرخ ین ژاپن باعث شد تا ویتنام در دسامیر سال ۲۰۲۲، فعالیت خرید را بر قراضه آمریکا متمرکز کند به طوری که این کشور حدود ۹۰ هزار تن قراضه از غرب میانه آمریکا در طول یک ماه خریداری کرد.

در این میان، ویتنام در طول یک ماه به عنوان بزرگ‌ترین خریدار قراضه آسیا شناخته شد. براساس برآورد‌های ارائه شده توسط فعالان بازار، واردات جدید قراضه به بازار‌های وارداتی اصلی، در ماه دسامبر به ۱۵۸ هزار تن رسید. این ارقام حاکی از افزایش میزان واردات ۶۰ هزار تنی ماه نوامبر است.

البته برخی منابع در بازار گزارش دادند: معاملات جدید قراضه HMS ۱,۲ (۸۰:۲۰) با شیوه معاملاتی cfr ویتنام در بازه ۴۰۵ تا ۴۱۵ دلار به ازای هر تن منعقذ شده‌اند.

پیش از ماه دسامبر، گزارش شده بود که ویتنام یک محموله آمریکایی را در اواخر ماه نوامبر خریداری کرده است. در واقع، این کشور به دلیل نیاز سریع شارژ ذخایر و رشد نرخ ین در ماه‌های اخیر، به بازار خرید محموله آمریکایی بازگشت. این موضوع، رقابت قراضه فولادی ژاپنی با کارخانه‌های ویتنامی را کاهش داده است.

در همین راستا، ارزیابی فست‌مارکتز نشان می‌دهد: قیمت قراضه فولادی، HMS ۱,۲ (۸۰:۲۰)، cfr ویتنام در مقایسه با قراضه فولادی H۲، مبدا ژاپن، cfr ویتنام، در ماه دسامبر ۲۰۲۲، ۱۷ دلار به ازای هر تن و در ماه نوامبر ۲۰۲۲، ۹ دلار به ازای هر تن بالاتر بود. این دو شاخص قیمت محصولات نسبت به ماه دسامبر ۲۰۲۱، ۲۸ دلار به ازای هر تن کاهش شدید داشته‌اند که خرید محصولات را برای کارخانه‌های ویتنامی موردتوجه ساخته است.

همچنین در خارج از ویتنام، یک قروش محموله قراضه خرد شده آمریکایی شامل ۴۰ هزار تن قراضه خرد شده با قیمت ۴۵۰ دلار به ازای هر تن cfr کندلا، هند ثبت شده است.

علاوه بر این، شنیده شده است که یک محموله از منطقه نیوزیلند استرالیا به بنگلادش در ابتدای ماه دسامبر فروخته شده است؛ گرچه برخی فعالان بازار می‌گویند که این معامله در ماه نوامبر به نتیجه رسید.

باوجود بازار راکد آسیا در طول ماه‌های نوامبر و دسامبر، برخی منابع بازاری عنوان کردند که در دو هفته اخیر حداقل سه محموله به بنگلادش فروخته شده است.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده