تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۲۰
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۸۹۷۹۵
سرویس خبر : قراضه و بازیافت

کاهش قیمت قراضه فولادی جهانی

‌می‌متالز - با توجه به کاهش تولید فولاد در کارخانه‌های فولادی مستقر در چین پیش از تعطیلات سال نو و کاهش تقاضا، قیمت قراضه فولادی جهانی برای دومین هفته متوالی کاهش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، شاخص قیمت کالانیش نشان داد قیمت قراضه فولادی نوع HMS ۱/۲ در بازار ترکیه طی ۱۶ تا ۲۳ ژانویه ۲۰۲۳، به ۴۰۸ تا ۴۱۰ دلار در هر تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول حدود ۳ دلار در هر تن نسبت به هفته قبل کاهش یافت. به این ترتیب، قیمت قراضه فولادی برای دومین هفته متوالی در حال کاهش می‌باشد.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۴ ژانویه) اعلام کردند تقاضا برای قراضه فولادی از سوی مصرف کنندگان مستقر در ترکیه به شدت کاهش یافته است. فولادسازان ترکیه در ابتدای سال، حداقل ذخایر مواد اولیه مورد نیاز خود را تکمیل کردند، بنابراین اکنون این فرصت را دارند که از خرید خودداری کنند و قیمت تمام شده مواد اولیه را به نفع خود کاهش دهند. علاوه بر این بررسی‌ها نشان می‌دهد تقاضای کم برای فولاد به افزایش تقاضا برای قراضه فولادی کمک نمی‌کند.

به نقل از برخی منابع خبری، اواخر هفته منتهی به روز دوشنبه (۱۶ ژانویه)، قیمت قراضه فولادی ترکیه به دلیل دو قرارداد جدید با تامین کنندگان مستقر در ایالات متحده و بالتیک که در انتهای محدوده قیمت فعلی منعقد شد اندکی افزایش یافت. این به بازار کمک کرد تا از افت بیشتر قیمت‌ها جلوگیری کند.

معامله گران در روز سه شنبه (۲۴ ژانویه) اعلام کردند پیش بینی می‌شود در کوتاه مدت قیمت قراضه فولادی به دلیل عرضه بیش از حد بازار به ۴۰۰ دلار در هر تن کاهش یابد. باید توجه داشت که اگر تقاضا برای فولاد نهایی بهبود یابد، ممکن است قیمت قراضه فولادی دوباره افزایش یابد.

به نقل از برخی تاجران، در چین قیمت قراضه فولادی در آستانه تعطیلات سال نو ثابت باقی مانده است. برخی از شرکت‌های فولادی به دلیل اینکه قیمت‌ها با وضعیت بازار مطابقت ندارد، خرید مواد اولیه را متوقف کرده اند. این در حالی است که قیمت قراضه فولادی در شرق چین تا ۲۰ ژانویه ۲۰۲۳ در محدوده ۳.۰۴ هزار یوان در هر تن شنیده شد که معادل ۴۴۸ دلار در هر تن بود. این در حالی است که قیمت این محصول نسبت به هفته قبل بدون تغییر بوده است.

تحلیل گران بازار در روز سه شنبه (۲۴ ژانویه) گزارش دادند اکثر کارخانه‌های فولادی مستقر در چین تولید خود را پیش از تعطیلات سال نو و افزایش تقاضا متوقف کرده اند و برنامه‌هایی برای از سرگیری فعالیت در اوایل فوریه در نظر گرفته اند.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داده بود، مصرف جهانی قراضه فولادی در نیمه اول سال ۲۰۲۲ به ۲۴۸.۷۹ میلیون تن رسید. این در حالی است که قیمت این محصول حدود ۸.۴ درصد نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۲۱ کاهش یافته است. بررسی‌ها نشان می‌دهد روند منفی تقاضا برای قراضه فولادی با کاهش تولید جهانی فولاد حمایت شده است.

فعالان بازار در روز سه شنبه (۲۴ ژانویه) اعلام کردند مصرف جهانی قراضه فولادی در تولید فولاد در سال ۲۰۲۱ به ۶۲۰ میلیون تن افزایش یافت. بررسی‌ها نشان می‌دهد در طول سال ۲۰۲۲، سهم قراضه فولادی در تولید فولاد به ۳۲ درصد افزایش یافت، در حالی که در سال ۲۰۱۹ حدود ۳۰ درصد و در سال ۲۰۲۰ و در اوج همه گیری کووید ۱۹ حدود ۲۹ درصد بوده است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده