تاریخ: ۲۸ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۶
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۸۸۶۱۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
دنیامالی تاکید کرد؛

ضرورت توجه به مساله بهینه‌سازی انرژی در لایحه بودجه سال آینده

‌می‌متالز - عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مجلس و دولت باید در لایحه بودجه برای کنترل مصرف و بهینه‌سازی انرژی فکری کنند، گفت: مصرف بی‌رویه، عدم تولید کافی، هدررفت انرژی در مسیر توزیع، عدم ذخیره‌سازی گاز و... سبب شده با مشکل جدی تامین گاز در کشور رو به رو شویم.

به گزارش می‌متالز، احمد دنیامالی با اشاره به ناترازی گاز در کشور و کمبود گاز در حوزه انتخابیه خود، گفت: در شرایط کنونی مدیریت مصرف، اساسی‌ترین کاری است که برای مقابله با کمبود گاز در کشور باید انجام داد، اما مصرف بی‌رویه، عدم تولید کافی، هدررفت انرژی در مسیر توزیع، عدم ذخیره‌سازی گاز و... سبب شده با مشکل جدی تامین گاز در کشور رو به رو شویم. هرچند گاز استان گیلان طی روز‌های اخیر در بخش خانگی قطع نشد، اما گاز صنایع با افت فشار رو به رو شد و این مسئله آسیب اقتصادی بسیاری را برای کشور به دنبال دارد.

نماینده مردم بندرانزلی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس و دولت باید در لایحه بودجه برای کنترل مصرف و بهینه‌سازی انرژی فکری کنند و برای این مهم علاوه‌بر برنامه، بودجه در نظر بگیرند، ضمن آنکه باید به‌منظور افزایش تولید، سرمایه داخلی و خارجی جذب کرد و در کنار توسعه شبکه، بازسازی شبکه‌های فرسوده -که هدررفت انرژی در آن‌ها بسیار است- ضروری است.

وی معتقد است از آنجا که مصرف در کشور سالانه ۸ تا ۱۰ درصد افزایش پیدا می‌کند به همین دلیل باید در کنار افزایش تولید، بهینه‌سازی مصرف گاز را نیز جدی گرفت.

به گفته دنیامالی هنوز تمهیدات لازم برای مصرف بهینه در بخش خانگی، تجاری و صنعتی صورت نگرفته است و این مسئله با بررسی میزان هدررفت انرژی در بخش خانگی، صنایع و حتی نیروگاه‌ها و پالایشگاه قابل درک است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اگر ایران بتواند ذخیره‌سازی گاز خود را ۱۰ درصد افزایش دهد می‌توان ایام پیک مصرف را بدون ایجاد مشکل برای مردم و بخش صنعتی پشت سر بگذاریم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده