تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۸۶۸۵
سرویس خبر : انرژی
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

دولت از الان به فکر گاز سال آینده صنایع باشد/ پتروشیمی و صنایع استان صد درصد تعطیل شده است

‌می‌متالز - عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص قطع گاز صنایع گفت: باید دولت را همراهی کنیم تا از این شرایط عبور کنیم؛ اما تکرار این موضوع در سال بعد هیچ توجیهی ندارد و نباید این اتفاق رخ دهد. باید وضعیت فعلی درس عبرتی شود تا برای سال‌های بعد هر کاری لازم است انجام شود.

به گزارش می‌متالز، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص قطع گاز صنایع به اقتصادآنلاین گفت: گاز الان در وضعیت خاصی است و اولویت بخش خانگی است تا گاز مردم قطع نشود و سلامتی‌شان به خطر نیفتد. در چنین شرایطی که اگر گاز صنایع با کمترین آسیب قطع هم بشود، اشکالی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هر چند اولویت با مصرف خانگی است، اما دولت نباید این اشکال را در سال‌های آینده تکرار کند و باید پیش‌بینی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام بدهد. خودمان التماس می‌کنیم که در بخش صنایع سرمایه‌گذاری شود تا تولید و اشتغال افزایش یابد، بعد خودمان هم یک بخشی از صنایع را به خاطر کمبود برق در تابستان و بخشی دیگر را به دلیل افت گاز در زمستان تعطیل می‌کنیم.

وی افزود: دولت باید برای این اشکال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند و اگر لازم است از مجلس کمک بگیرد تا این چالش برطرف شود تا سالی دو مرتبه شاهد قطع برق و گاز صنایع نباشیم.

جدی ادامه داد: الان می‌شود دولت را همراهی کرد تا از این شرایط عبور کنیم؛ اما تکرار این موضوع در سال بعد هیچ توجیهی ندارد و نباید این اتفاق رخ دهد. باید وضعیت فعلی درس عبرتی شود تا برای سال‌های بعد هر کاری لازم است انجام شود.

این نماینده مجلس گفت: کل تولید گاز روزانه کشور به ۹۰۰ میلیون متر مکعب نمی‌رسد که از این میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای نیروگاه هاست که به هیچ عنوان امکان قطع وجود ندارد و صرفا بخشی از آن را با می‌توان با سوخت فسیلی جایگزین کرد. حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب هم برای صنایع و پتروشیمی‌هاست و باقی آن هم به مصرف بخش خانگی می‌رسد و بار کمبود و قطع همیشه بر دوش پتروشیمی‌ها و صنایع می‌افتد.

وی تصریح کرد: در شهرستان‌های استان خراسان شمالی که در انتهای مسیر است و اوضاع بدتر است؛ صنایع و پتروشیمی صد درصد تعطیل شده و صرفا کارخانه قند با مازوت فعال است، آن هم نه برای تولید و برای این که خطوط یخ نزند.

نماینده شیروان در مجلس درباره احتمال افزایش قیمت‌ها با قطع گاز نیز گفت: قطعا با افت تولید و کاهش عرضه امکان افزایش قیمت وجود دارد. در حوزه تولید فولاد وضعیت مناسبی داریم و عرضه دو برابر نیاز است و مشکلی پیش نمی‌آید، اما احتمالا مشکلاتی را در حوزه صنایعی، چون سیمان و برخی محصولات پتروشیمی شاهد خواهیم بود.

منبع: اقتصاد آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده