تاریخ: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ ، ساعت ۲۲:۱۴
بازدید: ۹۰
کد خبر: ۳۱۸۷۰۹
سرویس خبر : انرژی

مازوت سوزی به زمستان امسال هم می‌رسد؟

‌می‌متالز - مازوت ماده‌ای سمی و کشنده است که اخیرا سازمان ملل سوزاندن آن در آسمان ایران را نقض حقوش بشر توصیف کرد، اما مازوت سوزی در زمستان تبدیل به رسم دیرینه‌ای در ایران شده است. اما امسال هم کمبود گاز و به دنبال آن مازوت سوزی اتفاق می‌افتد؟

به گزارش می‌متالز، هرساله با نزدیک شدن به فصل سرد و جایگزینی نگرانی‌ها از کمبود برق به کمبود گاز، بسیاری از کارشناسان نگران کمبود گاز و استفاده از مازوت و مازوت سوزی در روز‌های سرد زمستان می‌شوند و معتقدند قبل از آنکه زنگ خطر خاموشی‌ها به صدا درآید، باید چاره‌ای اندیشید و به فکر توسعه برق در روز‌های سرد بود که بیش از این دامن صنعت را نگیرد.

اخیرا حمیدرضا صالحی، نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران، دراین باره گفته است: با وجود مدیریتی که در زمینه برق صورت می‌گیرد، همچنان هر ساله شاهد خاموشی‌ها در نیروگاه‌ها و صنایع هستیم. با این نوع مدیریتی که در صنایع انجام می‌گیرد، شاهد ضربه سنگینی به تولید، اشتغال و صادرات و تعهدات صادرکنندگان و در نهایت جی‌دی‌پی کشور هستیم.

وی افزود: به دلیل ناترازی در تولید و مصرف برق که ناشی از سرمایه‌گذاری نکردن در زمینه نیروگاه‌ها بوده، تابستان امسال ۱۰ هزار تا ۱۲ هزار مگاوات ناترازی برق رخ داد و زمستان امسال هم شاهد خاموشی به دلیل مصرف بالای گاز و کمبود آن خواهیم بود که این موضوع ناشی ازعدم‌سرمایه‌گذاری در میادین گازی است.

صالحی ادامه داد: با شروع فصل زمستان باید منتظر مازوت سوزی باشیم. کمبود گاز باعث شده که مشکل خاموشی در نیروگاه‌ها داشته باشیم و این موضوع سبب می‌شود که به سمت مازوت سوزی برویم و در این راستا پای سازمان محیط زیست به میان می‌آید که از کار نیروگاه‌ها جلوگیری کند. با توجه به شرایط کنونی در زمستان نیز شاهد خاموشی خواهیم بود، چراکه علاوه بر مازوت سوزی با وارونگی هوا نیز مواجه هستیم و این موضوع سبب تولید سم می‌شود و باید این موضوع را در نظر گرفت که نیروگاه‌های ایران نسبت به نیروگاه‌های دنیا کربن بیشتری تولید می‌کنند.

مازوت سوزی رسم دیرینه در ایران!

طبق آمار، سال گذشته استفاده از مازوت برای جبران کمبود گاز در نیروگاه‌ها و صنایع سیمان و فولاد به تایید شورای عالی امنیت ملی رسید، مازوت‌سوزی از دیرباز در فصل سرما برای کمبود گاز در ایران رواج داشته است. با این که ایران منابع گازی فراوان دارد، اما بخاطر افزایش سالانه تفاضا، نمی‌تواند گاز را به همه مشترکان برساند.

از این روست که اولویت گازرسانی با منازل و واحد‌های مسکونی است؛ بقیه به نیروگاه‌ها و صنایع فولاد و سیمان و پتروشیمی می‌رود. اینجاست که هر چقدر گاز کم بیاید؛ مازوت بسرعت جای آن را می‌گیرد، در دولت روحانی، تلاش شد که جلوی استفاده از مازوت در بعضی نیروگاه‌ها مثل نیروگاه محمد منتظری اصفهان گرفته شود، اما در نامه شورای عالی امنیت ملی به هیات دولت نه تنها نیروگاه نامبرده که چندین نیروگاه دیگر مجاز به دریافت و سوزاندن مازوت شدند.

بر همین اساس باید دید که زمستان امسال هم به رسم دیرینه هر سال صنایع ناچار به مازوت سوزی می‌شوند یا دولت رئیسی برای این موضوع برنامه و چاره دیگری اندیشیده است.

اثر دیگر سوزاندن مازوت و سایر سوخت‌های گوگردی، تشکیل سولفات‌ها و نیترات‌ها به شکل آئروسول یا ذرات بسیار ریز هواست که موجب «ذرات معلق» موجود در هوا می‌شوند. این ذرات معلق با شدت گرفتن آلودگی هوا خطر آسم و حملات قلبی و تنفسی را افزایش می‌دهند.

همه ساله با فرا رسیدن فصل سرما و وقوع پدیده وارونگی هوا شاهد تشدید آلودگی به ویژه در کلانشهر‌ها هستیم؛ واقعیتی که به نظر می‌رسد هر سال نسبت به سال قبل با شرایط بدتری همراه است و در این میان یکی از متهمان اصلی این اتفاق مصرف مازوت اعلام می‌شود.

درحال حاضر مردم ایران به روش‌های مختلفی در معرض فرآورده‌های نفتی از جمله نفت کوره و مازوت قرار دارند؛ محتمل‌ترین حالت زمانی است که برای گرم‌کردن خانه‌ها از نفت سفید استفاده شود که در گذشته بسیار رواج داشته است، علاوه‌بر این، وجود نیروگاه‌های حرارتی در نزدیکی شهر‌ها و استفاده از مازوت در آن‌ها سبب قرارگیری انسان در معرض ترکیبات حاصل از سوختن ناقص این فرآورده‌ها خواهد شد.

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده