تاریخ: ۲۷ دی ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۵۲
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۹۰۱۶
محمدهادی ضیایی مهر نگهداری زیرساخت شبکه و ناوگان ریلی نیازمند منابع پایدار

نگهداری زیرساخت شبکه و ناوگان ریلی نیازمند منابع پایدار

‌می‌متالز - معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: برای نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و همچنین نگهداشت ناوگان موجود شبکه ریلی در کشورنیازمند منابع قابل توجه و پایدار در سال است.

به گزارش می‌متالز، «محمدهادی ضیایی مهر» در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد افزود: نگهداری خط و ناوگان باید به موقع انجام شود تا با انباشت تعمیرات و نگهداری این دو بخش زیر ساخت مهم شبکه ریلی مواجه نشد.

وی اظهارداشت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران طی سالیان گذشته به سبب محدودیت منابع مالی در نگهداشت زیرساخت شبکه ریلی و همچنین نگهداشت ناوگان بویژه در بخش لوکوموتیو‌ها با مشکلاتی مواجه بوده و امروز شاهد انباشتی از تعمیرات معوقه هم در بخش خطوط ریلی و هم در بخش ناوگان ریلی رو به روست.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: این انباشت تعمیرات باعث می‌شود نتوان شبکه ریلی را متناسب با نیاز بخش حمل و نقل بار و مسافر سرپا نگهداشت و پاسخگوی جابجایی به موقع بار و مسافر در سطح کشور بود.

وی در ادامه افزود: انباشت تعمیرات باعث می‌شود بهسازی و بازسازی شبکه به موقع انجام نشود از اینرو باید منابع مالی پایداری داشت برای اینکه بتوان دو بخش زیرساخت مهم شبکه ریلی را به موقع بهسازی و بازسازی کرد.

ضیایی مهر اظهارداشت: مطابق بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه مقرر شده بود بخشی از درآمد حاصل از فروش نفت و گاز برای توسعه زیرساخت و ناوگان به راه آهن جمهوری اسلامی ایران اختصاص یابد.

وی عنوان کرد: متاسفانه این تکلیف قانونی تاکنون تحقق پیدا نکرده و همین موضوع باعث شده شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با محدودیت‌های منابع مالی در سال‌های اخیر مواجه باشد.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: کمک‌ها و حمایت‌های که در مدت یکساله اخیر از سوی دولت سیزدهم صورت گرفته خوشبختانه اقدامات خوبی در بحث توسعه ناوگان ریلی انجام شده است.

وی افزود: خوشبختانه شرکت راه آهن در مدت سه سال اخیر یعنی سال‌های ۱۳۹۸،۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ توانسته شتاب بیشتری در بخش توسعه ناوگان داشته باشد.

ضیایی مهر بیان داشت: راه آهن جمهوری اسلامی ایران در این مدت توانسته دو هزار و ۹۵۹ دستگاه ناوگان ریلی شامل دو هزار و ۶۸۵ واگن باری، ۲۰۰ دستگاه واگن مسافری نو و بازسازی شده و ۷۴ دستگاه لوکوموتیو نو و بازسازی شده به شبکه ریلی اضافه کند ورشد ۸۹ درصدی نسبت به ایام مشابه سه سال ماقبل این تاریخ در بحث توسعه ناوگان ریلی به ثبت برساند.

وی عنوان کرد: این شرکت در مدت ۹ ماهه سالجاری نیز توانسته ۱۱۶۰ دستگاه ناوگان ریلی شامل ۱۱۱۷ دستگاه واگن باری نو، ۱۸ دستگاه واگن مسافری بازسازی شده و ۲۵ دستگاه لوکوموتیو نو و بازسازی شده مجدد به شبکه ریلی اضافه کند.

معاون ناوگان راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: شرکت مزبور در این مدت توانسته رشد ۷۱ درصدی به نسبت ایام مشابه سال قبل در بحث توسعه ناوگان ریلی داشته باشد.

منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی رادیو

عناوین برگزیده