تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۲
بازدید: ۱۲۷
کد خبر: ۲۹۱۵۲۰

رشد ۷۲ درصدی تولید ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱

‌می‌متالز - مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از رشد ۷۲ درصدی تولید ناوگان ریلی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش می‌متالز، سید میعاد صالحی با اشاره به برنامه‌ریزی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران برای ارتقا توان داخلی تولید ناوگان ریلی، اظهار کرد: با حمایت‌های انجام شده تولید ناوگان ریلی داخلی توسط سازندگان ایرانی امسال نسبت به سال گذشته ۷۲ درصد افزایش یافته است.

وی افزود‌: این دستاورد در حالی حاصل شده که مسائل و مشکلات مربوط به ارز، دلار و تحریم‌های ظالمانه علیه ایران را داشته‌ایم.

وی همچنین با اشاره به برگزاری اجلاس بین المللی شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حمل‌ونقل ریلی ایران با حضور نمایندگان ۷ کشور منطقه طی هفته گذشته گفت: این اجلاس با حضور هیئت‌هایی در سطح معاونان راه‌آن از کشور‌های روسیه، بلاروس، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان، قزاقستان و قرقیزستان برگزار شد.

وی با یادآوری ای‌که در این اجلاس تاکید کردم جمهوری اسلامی ایران در حوزه اتحادیه اقتصادی اوراسیا می‌تواند فرصت‌های شایانی ارائه کند، تصریح کرد: توسعه ترانزیت و کریدور‌های بین المللی از اهمیت بالایی برای راه آهن کشور‌ها برخودار است و امیدوارم به دنبال برگزاری این اجلاس چنین هدفی به خوبی محقق شود.

در اجلاس بین المللی شناخت ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های حمل‌ونقل ریلی ایران مدیرعامل راه‌آهن تاکید کرد‌:راه آهن جمهوری اسلامی ایران اقدامات متعددی را برای راه اندازی قطار‌های باری برنامه‌ای در مسیر‌های عبوری انجام داده و هم اکنون زمینه لازم برای استفاده همسایگان از ظرفیت‌های جغرافیایی اقتصادی ایران فراهم است.

وی با اشاره به اهمیت طرح‌های در حال تکمیل رشت- آستارا و زاهدان - چابهار افزود: اکنون از مرز بین المللی اینچه برون و سرخس امکان ارسال بار به بندر عباس وجود دارد و آمادگی داریم ظرف ۳ الی ۴ روز بار را از سرخس تحویل گرفته و در بندر عباس تحویل دهیم.

صالحی از آمادگی ایران برای بیمه بار‌های ریلی در کریدور‌های بین المللی کشور خبر داد و گفت: همچنین در این زمینه تخفیف‌هایی هم پیش بینی شده است که در ماه گذشته اطلاعات آن منتشر و به کشور‌های مختلف ارسال شد.

وی با بیان این که مسیر نزدیکتری در مسیر شمال – جنوب با تکمیل محور اقیانوسی زاهدان – چابهار راه اندازی خواهد شد، اضافه کرد: حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۲ (۱۴ ماه دیگر) مسیر نزدیکتر به اقیانوس هند ایجاد خواهد شد که حمل بار را تسریع می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: طی ۴ ماه اخیر با همکاری شرکت‌های حمل و نقل و فورواردی ۶۰ هزار تن بار از مبدأ سولیکامسک روسیه به صورت تمام ریلی تا بندرعباس ایران حمل شده است.

صالحی همچنین به امکان رهگیری بار در مسیر‌های کریدور‌های ریلی ایران اشاره کرد و خاطر نشان ساخت: کریدور شمال – جنوب آماده بهره برداری از مسیر‌های سرخس – بافق _ بندرعباس و اینچه برون - تهران – بندرعباس است و امکان حمل ماهیانه یک میلیون تن بار در این مسیر‌ها فراهم است به نحوی که سالیانه می‌توانیم از این مسیر‌ها تا ۱۲ میلیون تن بار را حمل کنیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده