تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۹
بازدید: ۸۴
کد خبر: ۲۸۹۷۵۸
دانش‌آموختگان دانشکده مهندسی راه‌آهن هشدار دادند

احتمال افزایش سوانح ریلی وجود دارد!

‌می‌متالز - کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن با تاکید بر اهمیت روزافزون صنعت حمل‌ونقل ریلی، به وجود برخی مشکلات در شرکت راه‌آهن از جمله نزول شدید عملکرد باری راه‌آهن در سال ۱۴۰۰، کاهش ایمنی و افزایش احتمال سوانح بزرگ و دفع سرمایه‌گذاران خصوصی اشاره کرد.

به گزارش می‌متالز، کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم‌وصنعت، در بیانیه‌ای خطاب به وزیر راه و شهرسازی، در خصوص مسائل شرکت راه‌آهن، به نکاتی اشاره کرد. در این بیانیه آمده است: دانشکده مهندسی راه‌آهن دانشگاه علم و صنعت ایران به‌عنوان اولین و تنها دانشکده تخصصی حوزه حمل‌ونقل ریلی خاورمیانه با سابقه ۲۵ ساله و تربیت بیش از ۲۰۰۰ متخصص ریلی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی بر خود لازم می‌داند با توجه به وظایف ذاتی خود و به‌نمایندگی از جامعه فارغ‌التحصیلان و اساتید دانشکده مزبور نکاتی را به عرض رساند.

ایده تأسیس دانشکده مهندسی راه‌آهن از سوی وزارت راه ترابری وقت و مقارن با تلاش برای توسعه صنعتی در کشور و افزایش توان ترابری ریلی در روزگار پس از جنگ تحمیلی و در جهت تقویت توسعه پایدار کشور شکل گرفت. آثار اقدامات فکری، علمی و پژوهشی فارغ‌التحصیلان و اساتید این دانشکده در ساخت و بهره‌برداری راه‌آهن شهری ۹ کلانشهر کشور و بیش از ۳۰۰۰ کیلومتر راه‌آهن احداث شده، شایان توجه بوده و سهم این توان علمی در خودکفایی حوزه ساخت و توسعه خطوط ریلی غیرقابل انکار است.

در بخش دیگری از این بیانیه، اشاره شده: از سویی دیگر با توجه به اهمیت روزافزون صنعت حمل‌ونقل ریلی، لزوم بهره‌گیری این سازمان از مدیران و متخصصان مرتبط ضروری می‌کند. ولی متأسفانه نبود تحلیل دقیق و درک عمیق از نیاز‌ها و ظرفیت‌های بومی صنعت ریلی، نزد مدیران کنونی راه‌آهن، نگران‌کننده است که برخی از مصادیق آن بدین شرح است: نزول شدید عملکرد باری راه‌آهن در سال ۱۴۰۰ با بالاترین رکورد منفی در دهه ۹۰ (کاهش ۱۵ درصدی تن کیلومتر بار داخلی و ۱۸ درصد تنزل بهره‌وری هر واگن باری در یک سال) و ادامه این روند کاهشی در سال ۱۴۰۱؛ کاهش ایمنی و افزایش احتمال سوانح بزرگ (نظیر سانحه قطار مشهد-یزد) با توجه به بی‌تجربگی گروه مدیران فعلی در مدیریت بحران از طریق انکار نقیصه‌های مدیریتی و کتمان مشکلات درونی راه‌آهن به‌جای پرداختن به علل و رفع آن؛ دفع سرمایه‌گذاران خصوصی و ایجاد تضاد با تشکل‌های صنفی و مجامع علمی.

در پایان این بیانیه نیز آمده است: کانون دانش‌آموختگان و اساتید دانشکده مهندسی راه‌آهن با دارا بودن شبکه‌ای توانمند و خبره از متخصصین حوزه حمل‌ونقل ریلی، آماده هرگونه همکاری در خصوص پیشرفت این صنعت است و تاکنون طرح‌های نوآورانه‌ای نظیر ایجاد نظام مهندسی ریلی و صندوق پژوهش و فناوری در بخش حمل‌ونقل را مطرح کرده و پیشنهاد داده است. بی‌شک حمایت جنابعالی به‌عنوان مقام عالی آن وزارت، در این زمینه بسیار راهگشا خواهد بود.

راه‌آهن با انباشت مشکلات سال‌های گذشته مواجه است

در عین حال به گزارش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی در مجمع عمومی طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سال ۱۴۰۰ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با یادآوری اینکه مجموعه راه‌آهن یک دستگاه اجرایی بزرگ است و با انباشت مشکلات سال‌های گذشته در احداث و نگهداشت خطوط ناوگان ریلی و مشکلاتی از قبیل منابع مالی مواجه است، تصریح کرد: راه‌آهن نیاز به ارائه راهکار‌های میان بر برای رفع این مشکلات دارد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: بسیاری از زحمات تلاشگران عرصه راه‌آهن به اندازه کافی دیده نمی‌شود؛ اما زمانی که حادثه‌ای رخ می‌دهد، آن حادثه برجسته می‌شود.

مولدسازی دارایی باید اولویت اصلی راه‌آهن باشد

بذرپاش ضمن تاکید بر ضرورت ایجاد ابتکاراتی فراتر از منابع عمومی، خاطرنشان کرد: مولدسازی دارایی باید اولویت اصلی راه‌آهن باشد تا غیر از منابع سنتی منابع دیگری هم برای تامین مالی ایجاد شود.

وزیر راه و شهرسازی خواستار تقویت ابزار‌های مالی شرکت راه‌آهن شد و خاطرنشان کرد: در حوزه مالی، از اهرم‌هایی جدید و متنوعی که وجود دارد استفاده کنید.

همچنین میعاد صالحی -مدیرعامل راه‌آهن- در این جلسه توضیحاتی را درباره مشکلات بزرگ به جا مانده از گذشته همچون بدهی‌ها و عدم تعمیرات چند هزار میلیارد تومانی، ناترازی شدید منابع و مصارف شرکت راه‌آهن، عدم تخصیص اعتبارات مصوب و قانونی به شرکت راه‌آهن از سوی سازمان برنامه و بودجه و ... ارائه کرد.

او بر ضرورت رسیدگی فوری به تمام نکات و دستورات وزیر محترم راه و شهرسازی تاکید کرد و مقرر شد برنامه تحولی و ابتکاری جهت جهش حوزه حمل‌ونقل ریلی به فوریت در شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تدوین و ارائه شود.

صالحی پیش ازاین بار‌ها عنوان کرده که صنعت ریلی میراث‌دار گذشته است و بدهی‌های سنگین چند هزار میلیاردی باعث عقب‌ماندگی آن شده است. به گفته او اگرچه از ابتدای دولت سیزدهم تقویت راه‌آهن در دستور کار قرار گرفته، اما در چند سال اخیر، لکوموتیو‌های زیادی، تعمیرنشده باقی مانده و نوسازی لکوموتیو‌ها نیز انجام نشده بود، همچنین بیش از ۲۰۰۰ میلیارد تومان بدهی به پیمانکاران قطعات فنی بخش لکوموتیو وجود داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده