به گزارش میمتالز، خیراله خادمی مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، اظهار کرد: صبح امروز به همراه هیاتی به ریاست دستیار ویژه رییس جمهور کشور روسیه، اعضای کنسرسیوم شرکتهای خصوصی و نمایندگان وزارت حمل و نقل این کشور از خط آهن رشت- آستارا بازدید کردند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اشتیاق کشور روسیه برای همکاری در احداث راه آهن رشت- آستارا گفت: مذاکرات با کشور روسیه مدتی است در حال انجام است و با توجه به پیگیریهای این کشور در بحث سرمایه گذاری برای احداث این خط ریلی، بازدیدی از مسیر صورت گرفت.
وی ادامه داد: در ادامه بازدید طی جلسهای موارد اصولی این همکاری مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و در صورت موافقت طرفین، تفاهم نامه همکاری تهیه و به امضای طرفین میرسد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه هزینههای اجرای این ابر پروژه ریلی را بسیار سنگین اعلام کرد و گفت: با توجه به عبور این خط آهن از زمینهای شالیزاری، نبود مصالح و معادن مورد نیاز، هزینه بالای تملک اراضی، به منظور ساخت این خط ریلی اعتباری بالغ بر۸۰۰ میلیون یورو بدون احتساب هزینه تملک اراضی مورد نیاز است.
خادمی در خصوص وضعیت فعلی پروژه توضیح داد و گفت: در حال حاضر زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی مسیر تکمیل شده و آماده ریل گذاری است. در سالجاری نیز مناقصعه قطعه پایانی به طول ۱۱.۵ کیلومتر برگزار شد و عملیات اجرایی آن توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا در حال انجام است.
به گزارش شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور، وی با تاکید بر اهمیت تکمیل راه آهن رشت- آستارا بیان کرد: شرکت مادر تخصصی ساخت وتوسعه تامین منابع مورد نیاز اجرای این خط آهن و احیای کریدور شمال- جنوب را از طریق منابع داخلی مانند تسهیلات بانکی، مشارکت بانک ها، تامین اعتبار از صندوق توسعه ملی و تهاتر نفت یا از طریق فاینانس خارجی با جدیت پیگیری میکند.