تاریخ: ۱۹ شهريور ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۲۴
بازدید: ۱۱۷
کد خبر: ۲۷۴۰۷۴

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو - مسکو

‌می‌متالز - شهرستان مرزی بندر آستارا در شمال غربی استان گیلان میان دو کشور همسایه ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین روسیه موقعیت و پتانسیل بسیار مناسبی در راستای افزایش همکاری‌های اقتصادی دارد و با تکمیل پروژه خط آهن کریدور شمال به جنوب (آستارا - رشت) این روابط افزایش چشمگیری خواهد یافت.

به گزارش می‌متالز، خط آهن آستارا - آستارا که مقدمه تکمیل کریدور بین‌المللی و ترانزیتی شمال به جنوب است، از زمان افتتاح رسمی، توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان را به عنوان دو کشور همسایه تقویت کرده و هر چند بارانداز ریلی آستارا در حال تکمیل شدن است و نواقصی نیز دارد، اما صادرات ملی و واردات از راه آهن بین المللی آستارا طبق آمار‌های رسمی اداره کل گمرک آستارا از رونق خوبی برخوردار است.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

تاکید بر گسترش توان حمل و نقل ریلی در کشور و با توجه به مد نظر قرار دادن محور تجارت، توسعه حمل و نقل ریلی را جزو الزامات مهم کشوری در سند چشم انداز و برنامه پیشرفت ملی و همچنین اقتصاد مقاومتی قرار داده تا حمل و نقل ریلی در مرکز توجهات کشور قرار گیرد. در این میان راه آهن‌های مرزی نقشی اساسی را ایفا می‌کنند و یکی از نزدیک‌ترین اهداف ریلی ایران کشور جمهوری آذربایجان و همچنین روسیه به واسطه تکمیل کریدور شمال به جنوب است که می‌تواند سهم راه آهن ایران از ترانزیت را به شکلی قابل توجه افزایش دهد.

توسعه حمل و نقل بین المللی ریلی، اقتصاد کشور را متحول می‌کند و موضوعی که کارشناسان عرصه اقتصادی روی آن تاکید دارند، راه آهن ملی و بین المللی است که یکی از نمونه‌های کامل از اقتصاد مقاومتی بوده و ما در راه آهن هر چقدر بار صادراتی و بین المللی را جا به جا کنیم، وابستگی کشور را به نفت که امروز به یکی از ابزار‌های دشمنان علیه اقتصاد ملی تبدیل شده است کم خواهیم کرد. ساخت و تکمیل محور ریلی آستارای جمهوری آذربایجان و آستارای جمهوری اسلامی ایران مقدمه خوبی برای توسعه روابط اقتصادی و به تبع آن تقویت رفاه اقتصادی اتباع دو کشور همسایه و مسلمان ایران و آذربایجان بود که انجام شده و در حال حاضر مسئولان عالیرتبه ایران، آذربایجان و روسیه راه آهن بین المللی آستارا - آستارا و اتصال آن به محور ریلی رشت را به عنوان مکملی برای توسعه همه جانبه روابط منطقه‌ای تهران، باکو و مسکو عنوان می‌کنند که بسیار تاثیرگذار است.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

در مرز بین دو کشور ایران و آذربایجان دو شهر مرزی به نام آستارای ایران و آستارای آذربایجان وجود دارد که در راستای پیشرفت و رشد اقتصادی دو کشور نیز نقش اصلی را عهده دار هستند. این دو شهر مرزی که نام مشترک آستارا را دارند با برخورداری از امنیتی مطلوب، پتانسیل ویژه‌ای در گسترش روابط تهران - باکو داشته و نقطه ثقل و سکوی پرتاب افزایش همکاری‌های تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان به شمار می‌آیند.

خط آهن آستارا به رشت تنها پازل باقی مانده

فعالیت‌های پروژه بین‌المللی خط آهن کریدور شمال به جنوب در منطقه مرزی آستارای جمهوری آذربایجان با ساخت ۸.۵ کیلومتر راه آهن و رسیدن ریل به نقطه صفر مرزی با آستارای ایران به با احداث پل ریلی و همچنین بار انداز راه آهن در آستارای ایران به اتمام رسیده و جمهوری اسلامی ایران مصمم است که خط آهن آستارا به رشت که تنها پازل باقی مانده از پروژه کریدور شمال به جنوب است، به صورت کامل به پایان برسد تا این کریدور خط آهن که اروپای شرقی و روسیه را به آذربایجان و ایران و در نهایت به خلیج فارس متصل می‌کند، به بهره برداری میدانی برسد تا عملا حوزه غرب دریای خزر به صورت اساسی و از طریق خط آهن ایران به خلیج فارس نیز وصل شود.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

در حال حاضر حمل و نقل ترکیبی جاده‌ای و ریلی، مد نظر کشور‌های مشارکت کننده در کریدور شمال به جنوب تا اتمام ساخت خط آهن رشت به آستارا است و بدین ترتیب بار‌های ترانزیتی از هند و کشور‌های آسیایی به بندر عباس وارد شده و سپس از طریق خط آهن به قزوین و از آنجا با کامیون‌های ترانزیتی به آستارای ایران و از طریق آستارای آذربایجان و طی مسیر ریلی به روسیه و یا بنادر گرجستان حمل می‌شود. کریدور بین‌المللی و ترانزیتی شمال به جنوب موقعیت‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و روسیه را تقویت خواهد کرد و اثرات مثبتی بر توسعه کشور‌های سهیم در این پروژه خواهد داشت.

شتاب در ساخت راه آهن رشت به آستارا با دستور رهبر انقلاب

خوشبختانه بعد از مذاکرات مستقیم ریاست جمهوری اسلامی ایران در سفر به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه و سپس تاکید مقام معظم رهبری بر اهمیت و ضرورت احداث خط آهن آستارا به رشت در دیدار با پوتین در تهران، تکمیل کریدور ترانزیتی شمال به جنوب به اولویت ملی راه آهن جمهوری اسلامی ایران تبدیل شده و با توجه به نقش اساسی کشور در این پروژه بین المللی پرسود، امید آن می‌رود که با راه اندازی کامل آن، مردم استان گیلان و منطقه از موقعیت اقتصادی به وجود آمده بهره‌مند شوند. حجم بالای صادرات از مرز‌های سه گانه آستارا که شامل مرز زمینی، ریلی و دریایی است از رونق ممتاز برخوردار است و قطعا آستارا با موقعیت خاص سوق الجیشی خود در شرایط کنونی نقش مهمی در تجارت ایفا می‌کند.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

اهمیت استراتژیک آستارا باعث شده است تا یک راه برون مرزی دیگر در آن احداث شود و با تکمیل پل اتومبیل روی آستارای ایران و آستارای جمهوری آذربایجان این شهرستان مرزی از چهار راه برون‌مرزی بهره‌مند خواهد شد. مسئولان دو کشور همسایه ایران و آذربایجان با ساخت راه اتومبیل روی جدید به عنوان چهارمین شاهراه خروجی مرز آستارا، دستیابی بازرگانان به بازار و فرصت‌های اقتصادی منطقه را تسهیل و بستر جهش صادرات را فراهم می‌کنند و این پل در حال حاضر بر روی رودخانه مرزی آستارا چای در حال ساخت است. مرز‌های مستعد آستارا که مناسب داد و ستد خارجی هستند همواره از منظر ارزآوری حائز اهمیت بوده و در شرایط تحریم نیز برای خنثی کردن حصر اقتصادی دشمن و احیای قابلیت‌های تجاری کشور، استان گیلان و شهرستان آستارا جایگاه بالایی دارند و مرز‌های سه گانه آن به صورت شبانه روزی فعال بوده و ارزش‌های ملی خود در اقتصاد برون مرزی را برای بازرگانان نیز آشکار ساخته است.

۸۵ درصد صادرات استان گیلان از مرز‌های آستارا

فرماندار شهرستان آستارا در همین رابطه در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه ۸۵ درصد صادرات استان گیلان از مرز‌های سه گانه آستارا صورت می‌گیرد و توسعه زیرساخت‌های اقتصادی شهرستان برای رونق بیشتر تجارت خارجی بسیار مهم است اظهار کرد: زیرساخت‌های لازم در مرز آستارا به عنوان یک گذرگاه مهم صادراتی کشور پیگیری می‌شود.

عنایت رضایی پور مرز‌های آستارا را گذرگاه‌هایی امن برای تجارت و صادرات ملی عنوان و افزود: اهمیت مرز آستارا بر هیچ کسی پوشیده نیست.

وی افزود: شهرستان مرزی بندر آستارا اولویت اول کشور در بحث سازندگی به شمار می‌رود، چرا که قرار است نقش شریان حیاتی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را در آینده داشته باشد.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

فرماندار آستارا تصریح کرد: مقام معظم رهبری در دیدار با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه حرف آستارا و اهمیت کریدور شمال به جنوب را مطرح کردند و از مسئولان خواستند به سمت تحقق این موضوع مهم ملی و بین المللی حرکت کنند.

وی ادامه داد: امروز سرمایه‌گذاران از کشور‌های مختلف از جمله آذربایجان و روسیه بر اهمیت و جایگاه شهرستان مرزی آستارا در حوزه اقتصادی و با وجود برخورداری از سه مرز ممتاز که در آینده به چهار مرز افزایش خواهد یافت، پی برده‌اند.

رضایی پور گفت: خط ریلی که به طول ۱۶۰ کیلومتر از آستارا تا رشت در دست احداث و اولویت اول کشور می‌باشد، تسهیل کننده نقش شریان حیاتی برای ایران و همچنین برای کشور‌های منطقه است.

آستارا از نقاط مهم کریدور جهانی شمال به جنوب

سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان در گفتگو با ایسنا با تاکید بر اهمیت آستارا و پروژه‌های مشترک در حال ساخت با جمهوری آذربایجان اظهار کرد: شهرستان مرزی بندر آستارا یکی از نقاط مهم کریدور جهانی شمال به جنوب است و با تکمیل این پروژه‌های تاثیر گذار اقتصادی اهمیت منطقه‌ای و بین‌المللی آن نمایان‌تر خواهد شد.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

سید عباس موسوی با بیان اینکه راه آهن آستارا تاثیرات مثبت فرامنطقه‌ای دارد و از اثرات اقتصادی خط ریلی آستارا - آستارا و سپس آستارا به رشت کشور‌های ایران، جمهوری آذربایجان، روسیه و همینطور کشور‌های همسایه و منطقه‌ای به صورت مستقیم بهره‌مند خواهند شد گفت: راه آهن آستارا به رشت با منافع ملی گره خورده است و تکمیل سریع راه آهن آستارا به رشت و تکمیل کریدور شمال به جنوب بسیار مهم است و باید از این ظرفیت در مسیر منافع ملی و پیشرفت کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران استفاده کنیم.

مرز‌های سه گانه آستارا اعتباری برای استان گیلان

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایسنا اهمیت کریدور شمال - جنوب را یادآور شد و گفت: ما در در استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا سه مرز فعال زمینی، ریلی و دریایی داریم که برای استان گیلان یک اعتبار اقتصادی خوب بوده و بسیار مهم هستند.

پتانسیل آستارا در روابط تهران - باکو – مسکو

غلامرضا مرحبا با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری بر ضرورت احداث راه آهن رشت - آستارا نشان از اهمیت آن در خدمت به منافع ملی است اظهار کرد: قطعا با تاکید مقام معظم رهبری شاهد تسریع در احداث این راه آهن استراتژیک که آینده توسعه مردم استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا و یک حلقه گمشده در راه ترانزیت و تکمیل کننده کریدور شمال - جنوب است را شاهد خواهیم بود.

وی تصریح کرد: خط آهن رشت - آستارا ضمن تکمیل کریدور شمال - جنوب و توسعه روابط اقتصادی بین ایران و جمهوری آذربایجان و همچنین روسیه خدمات شایانی به منافع ملی کشور خواهد کرد.

کشور‌های منطقه در انتظار تکمیل خط ریلی آستارا به رشت

کریدور بین المللی و محوری شمال - جنوب در جمهوری اسلامی ایران امکان ترانزیت ریلی کالا از هند و کشور‌های خلیج فارس به جمهوری آذربایجان، روسیه و شرق و شمال اروپا را فراهم می‌کند و با توجه به اهمیت راهبردی، اقتصادی و سیاسی کریدور شمال به جنوب برای جمهوری اسلامی ایران و همچنین در منطقه و جهان به طوری که کشور‌ها در انتظار تکمیل خط ریلی آستارا به رشت هستند، ریل گذاری بخش‌های باقیمانده در استان گیلان برای تکمیل این مسیر آهنی از ضروریات است و امیدواریم با تکمیل آن کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران به لحاظ اقتصادی تقویت شده و همچنین استان گیلان و شهرستان مرزی آستارا که نقش تعیین کننده‌ای را در این کریدور دارند، پیشرفت و توسعه اقتصادی را شاهد باشند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده