تاریخ: ۰۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۵۰
بازدید: ۱۳۶
کد خبر: ۲۷۹۹۷۱

برآورد هزینه ۲۲ هزار میلیارد تومانی ساخت خط‌آهن رشت-آستارا

برآورد هزینه ۲۲ هزار میلیارد تومانی ساخت خط‌آهن رشت-آستارا
‌می‌متالز - درحالی شرکت ساخت از نیاز ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای ساخت خط‌آهن رشت-آستارا خبر داده بود که مدیرعامل این شرکت امروز گفت: هزینه این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان است.

به گزارش می‌متالز، خیرالله خادمی اواخر مردادماه امسال با بیان "راه‌آهن رشت- آستارا به عنوان قطعه پایانی کریدور ریلی شمال- جنوب کشور و حلقه واسط کل شبکه راه آهن ایران به کشور‌های حوزه قفقاز، روسیه و در نهایت اروپا است" گفته بود: برای اتمام این ابَرپروژه راه آهن کشور که از نظر عملیات ریلی و اعتبار مورد نیاز در نوع خود مثال‌زدنی است نیازمند بهره‌مندی از روش‌های نوین و فناوری‌های روز دنیا هستیم و در حوزه طراحی، مهندسی و تملک اراضی با روش‌های نوین امکان تکمیل عملیات اجرایی این طرح در کوتاه‌ترین زمان ممکن میسر می‌شود.

وی بیان کرد: با بهره برداری از این مسیر ریلی انتقال بار از مبدا هلسینکی فندلاند تا بنادر جنوبی کشور بیش از ۲۰ روز کاهش پیدا می‌کند و این اقدام با توجه به موقعیت خاص ژئوپلیتیکی ایران درآمد ارزی بالایی برای کشور به همراه دارد.

بنابر اعلام شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل، در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر ابتدایی پروژه از مبدا رشت تکمیل شده و آماده عملیات ریلگذاری است. زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر انتهایی از شهرستان آستارا نیز آغاز شده است. اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این پروژه به ارزش روز معادل ۱۸۰ هزار میلیارد ریال و با احتساب هزینه‌های تملک اراضی حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال (۲۰ هزار میلیارد تومان) برآورد می‌شود.

این در حالی است که امروز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور منابع مورد نیاز برای ساخت خط‌آهن رشت-آستارا را ۲۲ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است.

خادمی در این‌باره گفته است: این خط ریلی ۱۶۴ کیلومتر طول دارد و به دلیل وجود زمین‌های کشاورزی، حدود ۵۰ درصد مسیر به احداث پل نیاز دارد که برای ۵۲ کیلومتر آن طراحی پل انجام شده است. یکی از گِره‌های این پروژه تملک اراضی مسیر است، چرا که سرتاسر این پروژه زمین‌های کشاورزی ارزشمند وجود دارد و به دو هزار میلیارد تومان اعتبار برای تملک این اراضی نیاز است.

وی ادامه داد: علاوه بر این ۲۰ هزار میلیارد تومان هم برای احداث پروژه مورد نیاز است که برای تامین آن باید از منابع داخلی و خارجی استفاده کنیم و مجموع هزینه‌های این پروژه ۲۲ هزار میلیارد تومان می‌شود.

خادمی با بیان اینکه در حال حاضر کشور روسیه برای سرمایه‌گذاری و احداث این پروژه اعمال آمادگی کرده است، افزود: در کنار تلاش‌ها برای استفاده از منابع خارجی، از سوی وزیر راه و شهرسازی نیز پیگیری‌هایی برای تامین اعتبار از منابع خاص داخل کشور در حال انجام است. در سفر رئیس جمهور ایران به مسکو و جلسات مشترک با رئیس جمهور روسیه، تمایل به حضور این کشور در پروژه رشت- آستارا بیشتر بود.

وی افزود: به دنبال مذاکرات انجام شده، تیم‌های کارشناس روسی از این مسیر بازدید و مشخصات فنی پروژه را دریافت کردند که قرار شد طی زمان‌بندی یک ماهه نتایج آن را اعلام کنند تا درباره نحوه ساخت به تفاهم برسیم. روسیه باید نحوه کمک مالی روسیه در این پروژه را مشخص کند که از طریق وام دولتی، سرمایه‌گذاری مشترک یا فاینانس است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور راه‌آهن رشت- آستارا را یک پروژه کلیدی و راهبردی دانست که شبکه ریلی کشور را تکمیل می‌کند و می‌تواند عواید زیادی از طریق ترانزیتی برای آینده کشور ما داشته باشد.

وی افزود: پیش‌بینی می‌شود با توجه به اینکه مسیر رشت- آستارا بهترین کریدور حمل‌ونقلی بین جنوب شرق آسیا به سمت اروپای شرقی و روسیه است، جذب بار سنگینی داشته باشد و مقدار زیادی از کالا‌هایی که بین روسیه و هند یا اروپای شرقی و هند در حال انجام است، جذب کند.

خادمی تاکید کرد: بنابراین احداث این پروژه هم به نفع ایران و هم به نفع حمل‌ونقل بین‌المللی است و هم حمل بین‌المللی کالا را متحول می‌کند و هم می‌تواند زمینه را برای استفاده از خاک ایران به عنوان یک مسیر ترانزیتی بار فراهم کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: با وجود هزینه ۸۰۰ میلیون یورویی تکمیل راه‌آهن، معطل روسیه نمی‌مانیم و همزمان در حال پیگیری تامین اعتبار از سایر منابع هستیم. راه آهن رشت- آستارا مهم‌ترین پروژه ریلی کشور بوده که تکمیل کننده کریدور شمال به جنوب است و ایران را به ریل آذربایجان، روسیه و اروپای شرقی متصل می‌کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده