تاریخ: ۲۴ آبان ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۳
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۲۸۰۸۸۲

اتفاق مهم برای تحقق ترانزیت ۲۰ میلیون تنی/ پیشنهاد روسیه روی میز ایران

‌می‌متالز - با توافق ایران و روسیه درباره تأمین مالی پروژه راه آهن رشت – آستارا، ترانزیت ۲۰ میلیون تن کالا از مسیر ایران به تحقق نزدیک می‌شود.

به گزارش می‌متالز، به‌تازگی وزارت راه و شهرسازی خبر داده که رئیس جمهور روسیه دستوری برای اجرای خط آهن رشت - آستارا و افزایش ظرفیت‌های همکاری‌های حمل و نقلی بین دو کشور صادر کرده و در پی این فرمان، دستیار پوتین به ایران سفر کرده و پیشنهاداتی را با ایران در میان گذاشته است.

در همین ارتباط، اواخر هفته قبل «رستم قاسمی»؛ وزیر راه و شهرسازی و «ایگور لویتین»؛ دستیار رئیس جمهور روسیه درباره افزایش همکاری‌های حمل و نقلی و تکمیل پروژه ریلی رشت-آستارا دیدار و گفتگو کردند.

به گفته رستم قاسمی، طرف روسی طرح مالی تکمیل خط آهن رشت - آستارا را ارایه کرده و مقرر شده تا بعد از بررسی ایران تصمیم نهایی اعلام شود.

گفتنی است ایران در موقعیت جغرافیایی ویژه‌ای قرار دارد که می‌تواند به عنوان محور ارتباطی کشور‌های شرقی بویژه چین با کشور‌های شمال و غرب نقش‌آفرینی کند. این مسیر ارتباطی با کشور‌های شمالی و به طور خاص روسیه در قالب کریدور شمال – جنوب شناخته می‌شود که راه‌آهن رشت – آستارا یکی از بخش‌های کلیدی و مغفول‌مانده این مسیر ترانزیتی است.

در صورتی که ایران و روسیه درباره تامین مالی پروژه ریلی رشت - آستارا توافق کنند، گام جدیدی در تکمیل این حلقه مفقوده برداشته می‌شود و می‌تواند آرزوی جذب و ترانزیت ۲۰ میلیون تنی بار از مسیر ایران را محقق کند.

بعد از آن که تابستان امسال یک هیات روسی از پروژه راه‌آهن رشت - آستارا بازید کرد، مذاکرات برای مشارکت این کشور در طراحی، ساخت و تأمین مالی این مسیر ریلی آغاز شد.

اعتبار مورد نیاز ساخت راه‌آهن رشت- آستارا ۲۰ هزار میلیارد تومان است و در حال حاضر عملیات زیرسازی ۱۰ کیلومتر مسیر از سمت رشت در شرف پایان و آماده ریل‌گذاری است و عملیات زیرسازی ۱۱.۵ کیلومتر مسیر از سمت آستارا نیز آغاز شده است. یک دوره چهار ساله برای اتمام این پروژه برنامه‌ریزی شده است که برای رسیدن به آن باید منابع مالی این طرح در تمام طول ۱۶۰ کیلومتر این مسیر به صورت پایدار تامین شود.

منبع: شبکه خبری اقتصاد و بانک ایران (ایبنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده