تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۴۵
بازدید: ۲۵۶
کد خبر: ۲۸۹۳۶۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
یک شرکت فولادی ارزیابی شد

«ارفع» در حصر قیمت‌های دستوری

‌می‌متالز - شرکت آهن و فولاد ارفع در بازار دوم فرابورس، مورد دادوستد قرارمی‌گیرد و با نماد «ارفع» شناخته می‌شود. ارزش بازار این نماد در فرابورس ۲۱هزار میلیارد تومان است و یکی از شرکت‌های زیرمجموعه چادرملو به شمار می‌آید. این شرکت عمده گندله خود را از چادرملو تامین می‌کند و به دلیل نزدیکی فولاد ارفع به چادرملو این امر به‌سرعت انجام می‌شود.

«ارفع» در حصر قیمت‌های دستوری

به گزارش می‌متالز، فعالیت اصلی فولاد ارفع تبدیل گندله به آهن اسفنجی با روش احیای مستقیم است. آهن اسفنجی نیز در واحد فولادسازی به شمش فولاد تبدیل می‌شود. شرکت با افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی، نیاز خود به خرید این محصول را به صفر رسانده است و تمام ماده اولیه واحد فولادسازی را خود شرکت تولید می‌کند. تمامی فعالیت‌های شرکت فولاد ارفع در حال حاضر به دلیل قطعی گاز و سرمای هوا متوقف شده است؛ به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود، در زمستان سخت امسال میزان فروش فولاد ارفع از میزان تولید پیشی بگیرد. تعطیلی شرکت، با توجه به سیاست تثبیت نرخ ارز و نوسانات کم رونق بازار‌های جهانی به نفع فولاد ارفع و به‌طور کلی صنعت فولاد نخواهد بود. همچنین رویکرد تثبیتی دولت به نرخ ارز سبب خواهد شد تا حاشیه سود شرکت در سال آتی با افت قابل‌توجهی همراه شود و سود هر سهم نیز روند کاهشی داشته باشد.

شرکت فولاد ارفع در کنار فعالیت اصلی، اقدام به راه اندازی طرحی کرده است تا هزینه حمل‌ونقل فروش صادراتی و هزینه حمل مواد خریداری‌شده را به‌شدت کاهش دهد. اجرای این طرح در نهایت موجب کاهش بهای تمام‌شده خواهد شد. پیشرفت این طرح تا نیمه اول سال‌جاری تنها ۲۲ درصد بوده است و برآورد می‌شود که تا پایان سال‌جاری به بهره برداری برسد. هزینه احتمالی اتمام پروژه ۸۰۰ میلیارد تومان است که با توجه به جریان نقدی جذب‌شده توسط شرکت، بهره برداری از این پروژه تا پایان سال‌جاری دور از ذهن نیست.

شرکت آهن و فولاد ارفع، در تاریخ ۰۶/ ۱۲/ ۱۳۸۳ به صورت شرکت سهامی خاص تشکیل شد و در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. کارخانه این شرکت در شهرستان یزد واقع است. «ارفع» در سال ۱۳۹۲ از سهامی‌خاص به سهامی‌عام تبدیل و در همان سال نیز نزد سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته شد. بیش از ۴۴ درصد سهام این شرکت متعلق به چادرملو بوده و ۲۰ درصد آن نیز به شرکت سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تعلق دارد.

محصول اصلی شرکت آهن و فولاد ارفع، آهن اسفنجی و شمش فولادی است که ظرفیت تولید سالانه آهن اسفنجی آن حدود یک‌میلیون و ۵۰ هزار تن است. بخشی از آهن اسفنجی تولیدشده به شمش فولادی تبدیل می‌شود و ظرفیت اسمی سالانه تولید شمش فولادی ۸۰۰ هزار تن است. طول شمش تولیدی ۱۲ متر و ابعاد آن ۱۵۰ در ۱۵۰ میلی‌متر است.

شرکت فولاد ارفع در سال ۱۴۰۰ نسبت به افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی از ۸۰۰ هزار تن به یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار تن اقدام کرد که همین امر سبب شده است تا وابستگی شرکت به خرید آهن اسفنجی، کاهش یابد. همچنین رویکرد شرکت در مورد افزایش ظرفیت تولید شمش فولادی موجب شده است تا ظرفیت اسمی تولید این محصول به یک‌میلیون تن در سال برسد. شرکت در بودجه خود نیز پیش‌بینی کرده است که مجموع تولید شمش فولاد در سال ۱۴۰۱ به ۸۴۰ هزار تن برسد.

پتانسیل بالای افزایش تولید شمش

میزان تولید آهن اسفنجی طی چهارسال اخیر، به‌طور میانگین سالانه ۷۵۰ هزار تن بوده و با توجه به اینکه شرکت ظرفیت تولید این محصول را به یک‌میلیون تن افزایش داده است، این توانایی را دارد که تا پایان سال ۱۴۰۱، یک‌میلیون تن آهن اسفنجی را وارد چرخه تولید کند. «ارفع» با تولید این میزان آهن اسفنجی، تقریبا از خرید این محصول بی نیاز می‌شود و محصولات نهایی خود را با بهای تمام‌شده پایین‌تری تولید می‌کند. همچنین پیش‌بینی شده است که تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۸۴۰ هزار تن شمش فولادی به مرحله تولید برسد. شرکت این پتانسیل را دارد که نزدیک به یک‌میلیون تن شمش فولادی در سال آینده تولید کند. «ارفع» با انتشار گزارش ماهانه آذر، ۷۸ درصد از بودجه تولید خود در سال ۱۴۰۱ را محقق کرده است.

میزان فروش شرکت آهن و فولاد ارفع در سال‌های ۹۸ تا ۹۹، با توجه وضعیت خوب بازار‌های جهانی و جهش‌های ارزی و انتظارات تورمی بالا، افزایش خوبی داشته؛ به‌طوری که با وجود فشار‌های بین‌المللی و تحریم‌ها نسبت فروش صادراتی به کل فروش شرکت روند افزایشی را طی کرده است. فولاد ارفع بیش از ۳۵ درصد محصول شمش فولاد خود را در سال ۱۴۰۰ به خارج از کشور صادر کرده است که این نسبت اکنون رو به افزایش است و به نظر می‌رسد در صورتی که بازار‌های جهانی کمی رنگ رونق به خود ببینند، بازهم شرکت شاهد افزایش خوبی در فروش صادراتی باشد؛ زیرا بنا بر ادعای شرکت، فروش صادراتی صرفه اقتصادی بیشتری دارد. مقایسه نرخ‌های صادراتی و نرخ‌های داخلی شمش فولاد نشان می‌دهد که «ارفع» شمش صادراتی خود را با نرخ‌های بالاتری نسبت به بورس‌کالا به فروش رسانده است. با این تفاسیر با انتشار گزارش ماهانه، شرکت تا پایان آذرماه، ۹۳ درصد از بودجه فروش خود را محقق کرده است.

بررسی بازار فولاد

شرکت فولاد ارفع در ۶ ماه اول سال، هر تن از شمش فولاد داخلی خود را در بورس‌کالا با نرخ متوسط ۱۴ میلیون تومان به فروش رسانده و در بودجه خود نیز نرخ ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان را برای نیمه دوم سال در نظر گرفته است. این در حالی است که شرکت در پاییز سال ۱۴۰۱ با افت شدید قیمت‌های جهانی روبه‌رو شد و نرخ فروش هر تن شمش فولاد در بورس‌کالا، به‌طور متوسط ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان بود. این امر میانگین نرخ ۶ ماه دوم را کاهش داده است.

با وجود اینکه شرکت ارفع در آذرماه هر تن شمش فولاد داخلی خود را با نرخ متوسط ۱۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان به فروش رسانده، در نهایت تحلیلگر «دنیای‌اقتصاد» نرخ متوسط شش ماه دوم را ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است. این نرخ از آن روی مدنظر قرار گرفته که اولا معاملات دی ماه شمش فولاد ارفع در بورس‌کالا با نرخ متوسط ۱۵ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین با توجه به نرخ دلار و بهبود نسبی اوضاع بازار جهانی پیش‌بینی می‌شود که نرخ این محصول با کمی بهبود همراه باشد. با این حال نرخ ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به صورت میانگین منطقی به نظر می‌رسد.

در سال ۱۴۰۲ نیز، در صورتی که قیمت فولاد وارد فاز رکود نشود و اخبار مثبت بازار چین بر قیمت محصولات فولادی اثر بگذارد، می‌توان شاهد افزایش نرخ‌های خوبی برای این شرکت بود؛ اما در صورت تثبیت نرخ دلار و نهایتا افزایش قیمت دلار تا ۳۲ هزار تومان و تثبیت نرخ جهانی شمش، انتظار می‌رود نرخ شمش فولادی در سال آینده به ۱۶ میلیون تومان برسد. اما اگر قیمت دلار در بیش از ۳۸ هزار تومان تثبیت شود، می‌توان نرخ این شمش را بالای ۱۹ میلیون تومان به‌ازای هر تن در نظر گرفت. همچنین نرخ شمش صادراتی برای نیمه دوم سال ۱۴۰۱ و سال آتی، ۵۲۰ دلار در نظر گرفته شده است که با نرخ دلار ۲۹ هزار تومانی در نیمه دوم سال و نرخ ۳۲ هزار تومانی دلار برای سال آینده، نرخ هر تن شمش فولاد در ۶ ماه دوم سال به ۱۵ میلیون تومان به‌ازای هر تن و نرخ این محصول در سال آینده به ۱۶ میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد.

نرخ متوسط آهن اسفنجی عرضه‌شده فولاد ارفع در بورس‌کالا طی پاییز ۱۴۰۱، حدود ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده که نسبت به میانگین ۹ ماهه، با کاهش همراه بوده است؛ بنابراین نرخ این محصول برای ۶ ماه دوم به‌طور متوسط ۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. همچنین نرخ آهن اسفنجی در سال آتی، به‌طور میانگین ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان خواهد بود. قیمت هر تن آهن اسفنجی صادراتی نیز حدود ۲۷۰ دلار است که با نرخ میانگین ۲۹ هزار تومان برای ۶ ماه دوم سال‌جاری، نرخ ریالی این محصول طی این مدت به‌طور متوسط، ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود. همچنین برای سال آینده نرخ هر تن آهن اسفنجی صادراتی، ۸ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

با در نظر گرفتن مفروضاتی که به آن‌ها اشاره شد، درآمد عملیاتی «ارفع» در سال‌جاری، به ۱۳ هزار و ۷۸۷ میلیارد تومان و در سال آتی به ۱۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت. با این تفاسیر، رشد درآمدی شرکت در سال ۱۴۰۱، نسبت به سال ۱۴۰۰، ۴۳ درصد بوده و با توجه به سیاست تثبیت ارزی که احتمال می‌رود در سال آینده، پیش‌روی کشور باشد، رشد درآمد در سال آتی نسبت به سال‌جاری، حدود ۶ درصد خواهد بود. البته ثبات قیمت‌ها در بازار‌های جهانی نیز بر این امر موثر واقع خواهد شد. اما در شرایطی که رویکرد ارزی تغییر کند و دلار روی ۳۸ هزار تومان تثبیت شود، رشد درآمدی شرکت به بالای ۳۰ درصد می‌رسد. این در شرایطی است که رشد درآمد شرکت در سال ۱۳۹۸، حدود ۳۰ درصد بودو در سال ۱۳۹۹، با رشد بیشتر بازار‌های جهانی و تداوم رشد قیمت دلار، درآمد شرکت ۱۰۰ درصد افزایش یافت؛ اما دوباره با کشیده شدن ترمز رشد قیمت‌های جهانی و آرام‌گرفتن بازار ارز در کشور رشد درآمدی شرکت به ۳۸ درصد رسید.

چادرملو؛ تامین‌کننده اصلی مواد اولیه «ارفع»

شرکت فولاد ارفع برای تولید شمش و آهن اسفنجی به مقادیر زیادی گندله نیاز دارد؛ بنابراین با توجه به روند قیمتی این ماده، یکی از مواد اولیه اصلی فولاد ارفع، گندله است. عمده گندله شرکت از چادرملو تامین می‌شود؛ چرا که چادرملو یکی از سهامداران اصلی «ارفع» به شمار می‌آید. این امر سبب شده است تا فرآیند تامین مواد اولیه به‌آسانی صورت گیرد. همچنین نزدیکی شرکت چادرملو به کارخانه فولاد ارفع در تسهیل این فرآیند اثر‌گذار بوده است. ضریب مصرف این ماده حدود ۱۴۰ درصد است؛ به‌طوری که برای تولید یک‌تن آهن اسفنجی، به ۴/ ۱ تن گندله نیاز است. همچنین ضریب مصرف آهن اسفنجی برای تبدیل به شمش فولاد به‌طور میانگین ۱۲۰ درصد است.

با این تفاسیر، تا پایان سال‌جاری، ۳۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندله مصرف خواهد شد. در سال آینده نیز مصرف گندله شرکت با توجه به افزایش تولید به ۴۳ میلیون تن خواهد رسید. مبنای قیمت‌گذاری این ماده بورس‌کالاست و نرخ آن براساس ضریبی از نرخ شمش فولاد خوزستان تعیین می‌شود. به‌طور معمول، این ضریب حدود ۲۵/ ۰ است. نرخ شمش فولاد خوزستان، برای ۶ ماه دوم سال‌جاری، ۱۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و برای سال آینده، ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. در نتیجه، نرخ هر تن گندله برای ۶ ماه دوم سال، ۳ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان و برای سال آتی، ۴ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است. قیمت سایر اقلام مواد اولیه به اندازه تورم، تعدیل شده است. در صورت تحقق مفروضات فوق، شرکت تا پایان سال ۱۴۰۱، حدود ۷ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان ماده اولیه و در سال آتی، ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان از این مواد را مصرف خواهد کرد.

میزان مصرف انرژی در فولاد ارفع نیز براساس ضریبی از میزان تولید تعیین خواهد شد؛ به‌طوری که ۲۵۶ میلیون مترمکعب گاز سوخت تا پایان سال ۱۴۰۱ و ۲۵۴ میلیون مترمکعب گاز در سال آینده مصرف خواهد شد. نرخ هر مترمکعب گاز برای سال ۱۴۰۱، حدود ۲ هزار و ۳۰۰ تومان و برای سال ۱۴۰۲، حدود ۳ هزار و ۳۰۰ تومان در نظر گرفته شده است. با این حال، مجموع انرژی مصرفی در سال ۱۴۰۱ به هزار و ۳۵ میلیارد تومان و برای سال آینده به هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. هزینه انرژی بخش بزرگی از هزینه سربار را به خود اختصاص داده است.

برآوردی از حاشیه سود ناخالص

حاشیه سود ناخالص شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد و در سال آینده حدود ۱۸ درصد خواهد بود. این در حالی است که حاشیه سود ناخالص شرکت در سال ۱۴۰۰، حدود ۱۹ درصد بوده است. به نظر می‌رسد جهش حاشیه سود ناخالص در سال‌جاری، به این دلیل باشد که نصف میزان گندله مصرفی در سال‌جاری، با نرخ پایین تری نسبت به سال گذشته خریداری شده و میانگین مصرف گندله در سال‌جاری با نرخ پایین تری بوده است. با حفظ قیمت‌های جهانی در سال آینده، در صورتی که نرخ دلار بالای ۳۵ هزار تومان تثبیت شود، حاشیه سود ناخالص بیش از ۲۵ درصد خواهد بود. سود هر سهم نیز در سال‌جاری، ۳۸۷ تومان و P/ E آینده نگر ۶/ ۴ واحد خواهد بود. همچنین سود هر سهم در سال آتی به دلایلی که قبل‌تر عنوان شد، به ۲۸۵ تومان کاهش خواهد یافت و ضریب قیمت به سود آینده نگر را به ۳/ ۶ واحد افزایش خواهد داد. در صورتی که بدون افزایش قیمت در بازار‌های جهانی، نرخ دلار بالای ۳۵ هزار تومان تثبیت شود، سود هر سهم فولاد ارفع از ۴۰۰ تومان فراتر خواهد رفت.

«ارفع» در حصر قیمت‌های دستوری

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده