تاریخ: ۰۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۶
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۸۹۴۵۸
سرویس خبر : صنایع کوچک
جدیدترین آمار تولید کالا‌های منتخب صنعتی نشان داد:

افزایش ۹ تا ۶۱ درصدی تولید لوازم خانگی

‌می‌متالز - جدیدترین آمار منتشره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) نشان می‌دهد که در ۹ ماهه امسال از ۲۲ کالای منتخب صنعتی، تولید ۱۶ کالا افزایش، شش کالا کاهش یافته و تولید انواع لوازم خانگی بین ۹ تا ۶۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش می‌متالز، بر اساس این آمار در ۹ ماهه امسال تولید دو کالا بیش از ۱۰۰ درصد، دو کالا ۵۰ تا ۱۰۰ درصد، شش کالا ۱۰ تا ۵۰ درصد و شش کالا کمتر از ۱۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش داشته و تولید شش کالا کاهش یافته است.

بر اساس این گزارش تولید الیاف اکریلیک ۳۰۱ درصد رشد داشته و به ۶۰۰۰ تن رسیده و تولید اتوبوس، مینی بوس و ون نیز با ۱۵۷ درصد در این مدت به ۴۲۸۰ دستگاه رسیده است.

انواع تلویزیون نیز در ۹ ماهه امسال ۶۱ درصد افزایش تولید داشته و تولید آن‌ها به یک میلیون و ۴۳۰ هزار دستگاه رسیده است.

تولید سایر انواع لوازم خانگی شامل کولر آبی ۲۹ درصد، یخچال و فریز ۱۸ و ماشین لباسشویی ۹ درصد در مدت یاد شده رشد داشته است. تولید این سه محصول در ۹ ماهه سال جاری به ترتیب به بیش از یک، ۱.۹ و ۱.۱ میلیون دستگاه رسیده است.

از جمله مهم‌ترین کالا‌های دیگری که تولید آن‌ها افزایش داشته نیز می‌توان به سموم دفع آفات نباتی، کارتن، انواع سواری و الکتروموتور با افزایش بیش از ۱۰ درصد و پتروشیمی، نخ، تراکتور، الیاف پلی استر و لاستیک خودرو با افزایش جزئی زیر ۱۰ درصد اشاره کرد.

تولید کدام کالا‌ها کاهش یافت؟

از بین ۲۲ کالای منتخب صنعتی که آمار تولید آن‌ها منتشر شده، تولید شش کالا کاهش داشته که بیشترین کاهش مربوط به دوده با ۲۷ درصد، روغن ساخته شده نباتی، انواع کاغذ و نئوپان هر کدام با ۱۵ درصد و پودر شوینده ۱۳ درصد کاهش تولید بیشترین کاهش را داشته‌اند. تولید روغن نباتی و کاغذ در ۹ ماهه امسال به یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن و ۶۶۹ هزار تن رسیده است.

گفتنی است بر اساس نامه دبیر ستاد تنظیم بازار در سال گذشته کارخانه‌های تولیدی در سال جاری باید نسبت به تولید ماهانه ۱۸۰ هزار تن روغن که ۱۲۰ هزار تن در بخش‌های خانوار، ۲۵ هزار تن در بخش صنف و ۳۵ هزار تن در بخش صنعت خواهد بود، اقدام کنند.

همچنین طبق گفته‌های رئیس سندیکای کاغذ و مقوا، نیاز سالانه کشور به کاغذ بسته‌بندی ۸۵۰ هزار تن که سالانه یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن تولید می‌شود که مازاد تولید به کشور‌های مختلف از جمله اروپا، آسیا و کشور‌های حاشیه خلیج فارس صادر می‌شود. اما نیاز سالانه کشور به کاغذ تحریر ۳۸۰ هزار تن است که ۱۸۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ تحریر در کشور ایجاد شده، اما تولید ناچیز است، چرا که به دلیل قوانین موجود تولیدکنندگان توان رقابت با واردکننده را ندارند.

کمترین کاهش تولید نیز مربوط به فیبر با افت یک درصدی بوده است.

گفتنی است وزارت صمت در سال جاری آمار‌های ماهانه که در سال‌های گذشته به طور مرتب منتشر می‌شده را به صورت قطره‌چکانی منتشر کرده است. این وزارتخانه در سال جاری آمار و اطلاعات صنعت، معدن و تجارت را در ماه‌های اردیبهشت، خرداد و تیر ماه و خلاصه کوتاهی از آمار مرداد ماه منتشر کرده است. در حال حاضر هم با وجود گذشت ۹ ماه از آغاز سال، فقط آمار تولید کالا‌های منتخب صنعتی منتشر شده و اطلاعاتی از صدور پروانه‌های بهره‌برداری و جواز‌های تاسیس، وضعیت طرح‌های در دست اجرا و ... در دسترس نیست.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

عناوین برگزیده