تاریخ: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۰
بازدید: ۱۴۰
کد خبر: ۲۸۹۶۳۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
با حضور معاون اول رئیس جمهور؛

سامانه تراز رونمایی شد

‌می‌متالز - سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش حساب با نام «تراز»، با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل گمرک ایران و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور آغاز به کار کرد.

به گزارش می‌متالز، امروز با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر امور اقتصادی و دارایی و همچنین معاونان وی از سامانه تراز به عنوان سامانه‌ای سنجشی، که عملکرد فعالان اقتصادی را پایش می‌کند رونمایی و از ۲۰۰ شرکت برتر نیز تقدیر شد. 

آقای علی ملکی، مشاور وزیر اقتصاد گفت: با رونمایی از سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش حساب با نام "تراز" قصد داریم، با روشی علمی فعالان اقتصادی که در سوابق فعالیتشان خوش حساب بودند نسبت به کسانی که به آن‌ها متعهد بودند به صورت خاص دولت این‌ها را خوب شناسایی کنیم و علاوه بر شناسایی از خدماتشان به کشور تقدیر کنیم.

به گفته آقای ملکی، معمولا این طور بوده است که تا به حال عمدتا رویکرد‌های سیاست گذاری به سمت شناسایی متخلفان و برخورد با آن‌ها بوده و از آن طرف ما کمتر به این فکر بودیم از فعالان اقتصادی که تعهداتشان را نسبت به دولت انجام می‌دهند به رسم عدالت از درستکاری آن‌ها تقدیر کنیم.

طبق گفته مشاور وزیر اقتصاد، شاخص‌های تشخیص یک فعال اقتصادی خوش حساب متنوع است؛ از همه پایگاه‌های دولت استفاده شده و حدود ۳۰ شاخص با هم ترکیب شده است، حوزه‌های بانکی، گمرکی، مسوولیت پذیری، مالیاتی، ارزی و ظرفیت‌های کسب و کار این شرکت‌ها از جمله این شاخص هاست. از مجموع و ترکیب این شاخص‌ها حدود ۲۰۰ شرکت برتر را انتخاب کردیم که ۱۰ شرکت ویژه و در مراتب بالا، آن‌ها هستند که مستقیما تقدیر می‌شوند و بقیه هم یک مجموعه از خدمات ویژه و مشوق‌های ویژه را از سوی زیر مجموعه وزارت اقتصاد برخوردار می‌شوند.

آقای ملکی می‌گوید: نکته اصلی اینجاست که رفتار‌های تاثیرگذار مثبت فعالان اقتصادی را تشویق می‌کنیم تا این فعالان زیر چتر حمایتی دولت بتوانند مشکلاتشان را هم حل کنند. چرا اسم آن را گذاشتیم تراز، چون این فعالان اقتصادی هستند که در واقع شرکت‌هایی که در تراز اقتصادی ایران فعال هستند این‌ها شناسایی می‌شوند و خود تراز اقتصادی کشور را افزایش می‌دهند.

امروز مراسم رونمایی از سامانه تشخیص و تشویق فعالان اقتصادی قانونمند و خوش حساب با نام "تراز" با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزیر اقتصاد، رئیس کل گمرک ایران و رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور برگزار شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

عناوین برگزیده