تاریخ: ۰۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۵۱
بازدید: ۹۶
کد خبر: ۲۸۹۷۰۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

جزئیات عملکرد درآمدی گمرک در ۱۰ ماهه امسال/ وصول ۵۵ هزار میلیارد تومان حقوق ورودی

‌می‌متالز - رئیس کل گمرک ایران با بیان عملکرد درآمدی گمرک در ۱۰ ماهه سال جاری، اظهار داشت: جمع کل درآمد‌های گمرک در مدت یاد شده ۱۷۱ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است.

به گزارش می‌متالز، عملکرد ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۱ گمرک ایران در وصول حقوق دولتی نشان می‌دهد، وصولی‌های گمرک از محل مالیات و عوارض بر ارزش افزوده ۵۱۵ درصد نسبت به سال قبل رشد داشته است که جمع کل درآمد‌های گمرک در این مدت به ۵۵ هزار و ۴۸۱ میلیارد تومان رسید و ۶۴ هزار ۶۳۰ میلیارد تومان نیز از محل مالیات و عوارض بر ارزش افزوده کالا‌های وارداتی وصول شد.

رضوانی فر با اشاره به اینکه جمع کلیه درآمد‌هایی که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تا پایان دی ماه با احتساب معافیت‌ها و تخفیفات وصول شده است بالغ بر ۱۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است، افزود: پیشی بینی می‌شود که تا پایان سال جاری، درآمد پیش بینی شده گمرک جمهوری اسلامی ایران در بودجه سال ۱۴۰۱ در حدود ۶۰ درصد محقق شود، البته عملکرد درآمدی گمرک جمهوری اسلامی ایران در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد درآمد گمرک از محل حقوق ورودی کالا به جز خودرو ۱۵۰ درصد، حقوق ورودی خودرو ۳۱۵ درصد، حقوق ورودی گوشی‌های موبایل ساخته شده خارجی با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار ۹۸۰ درصد و ثبت معافیت‌ها و تخفیفات گمرکی ۲۷۳ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش داشته است.

رئیس کل گمرک ایران در خصوص تحقق درآمد‌های گمرکی تا پایان سال ۱۴۰۱ نکاتی را در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی مطرح کرد که از جمله مهمترین آن‌ها مربوط به موضوع درآمد‌های گمرکی از محل واردات خودرو بود که در بودجه به میزان ۱۸ هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است که در ۱۰ ماهه ۱۴۰۱ تنها یک درصد محقق شده است.
رضوانی فر با اشاره به اینکه گمرک تا پایان دی ماه بالغ بر ۶۴ هزار میلیارد تومان مالیات بر ارزش افزوده وصول نموده است، تاکید کرد: پیش بینی می‌شود این رقم تا پایان سال افزون بر ۷۵ هزار میلیارد تومان گردد.

رئیس کل گمرک ایران با بیان اینکه در ۱۰ ماهه سال جاری، ۴۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار کالا وارد کشور شده است، حقوق ورودی قابل وصول برای این میزان واردات بر اساس ماخذ اسمی مصوب را معادل ۵۹ هزار میلیارد تومان عنوان کرد که با اعمال تغییرات، تخفیف‌های قانونی و معافیت‌ها به میزان ۱۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان؛ حقوق ورودی دریافتی با احتساب ضمانت نامه در حدود ۴۵ هزار میلیارد تومان بوده است. به عبارتی معادل ۲۴ درصد مجموع حقوق ورودی قابل وصول مشمول تخفیف و کاهش سود بازرگانی شد.

رضوانی فر در هر دو جلسه با استقبال از لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ و اشاره به انجام اصلاحاتی و شفاف سازی که در احکام لایحه بودجه باید صورت گیرد، نقطه نظرات، گمرک جمهوری اسلامی ایران در خصوص پیش بینی درآمد‌های گمرکی را در این جلسه بیان داشت.

رئیس کل گمرک ایران نکات مهمی در خصوص پیش بینی تحقق درآمد‌های گمرکی در سال ۱۴۰۲ مطرح نمود که از جمله مهمترین آنها، تکلیف لایحه ۸۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی حقوق ورودی سایر کالا‌ها به جز خودرو، بود که در این خصوص بیان داشت با واردات به میزان ۷۰ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۲ و نرخ تعرفه موثر ۴ درصد فعلی، حقوق وروری قابل تحقق است.

وی در خصوص تکلیف لایحه ۳۱ هزار ۳۰۰ میلیارد تومانی حقوق ورودی خودرو در سال ۱۴۰۲ گفت: در اجرای مصوبات دولت و با فرض واردات ۲ میلیارد دلار خودرو درآمد پیش بینی شده در لایحه بودجه از محل واردات خودرو ۱۰۰ درصد محقق خواهد شد.

تبصره‌های مرتبط با گمرک در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ از دیگر محور‌هایی بود که رئیس کل گمرک ایران در جمع نمایندگان مجلس به بررسی و ارائه نقطه نظرات پرداخت.

براساس اعلام رئیس کل گمرک ایران در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ برای مجموع ردیف‌های اصلی درآمدی گمرک جمهوری اسلامی ایران، ۱۲۶ هزار و ۴۲ میلیارد تومان پیش بینی شده است که علاوه بر حقوق ورودی کالا‌ها به جز خودرو و حقوق ورودی خودرو که پیش‌تر اشاره شد، حقوق ورودی واردات گوشی‌های تلفن همراه با قیمت بیش از ۶۰۰ دلار نیز به میزان یک هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

عناوین برگزیده