تاریخ: ۰۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۲
بازدید: ۱۰۷
کد خبر: ۲۸۹۸۳۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر اقتصاد:

حجم ترانزیت ۱۰ ماهه امسال از ۱۱ میلیون تن گذشت

می متالز - رییس کل گمرک ایران از عبور حجم ترانزیت کالا از خاک کشور طی ۱۰ ماهه امسال خبر داد.

به گزارش می‌متالز، محمد رضوانی فر در مراسم گرامیداشت روز جهانی گمرک درباره تجارت ده ماهه کشور گفت حجم صادرات غیر نفتی از ۱۳۰ میلیون تومان فراتر رفت و به بیش از ۴۵ میلیارد دلار رسید که رشد ۱۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد.

وی با اشاره به واردات ۴۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلاری یادآور شد: متوسط ارزش هر تن کالا به ۴۴۴ رسید که رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال قبل دارد.

رضوانی فر متوسط ارزش هر سهم واردات را ۵۰۰ دلار به عنوان و افزود: بزرگترین مقاصد صادراتی ما شامل چین عراق ترکیه امارات متحده عربی و هند است همچنین مبادی وارداتی نیز شامل امارات چین ترکیه هند و آلمان است.

وی میزان ترانزیت را ۱۱ میلیون تن دانست و گفت: ۵۷ درصد واردات کشور معادل ۲۱ میلیون تومان شامل کالا‌های اساسی می‌شود به نظر می‌رسد در آمد ما ۲۱ میلیارد دلار مازاد درآمد‌های ارزی است.

معاون وزیر اقتصاد تصریح کرد: درآمد ما در ۱۰ ماهه امسال ۳۵ هزار میلیارد تومان بوده که رشد ۱۵۰ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته داشته است. تاکنون ۱۳۰ میلیارد تومان از واردات خودرو درآمد داشته ایم که تا پایان اسفندماه ۳ هزار میلیارد تومان از این محل درآمد خواهیم داشت.

رضوانی فر خاطرنشان‌کرد: ۷۵ هزار میلیارد تومان درآمد از محل مالیات بر ارزش افزوده در ۱۰ ماه سال داشتیم.

رضوانی فر حقوق گمرکی سال آینده را ۸۷ هزار میلیارد تومان برای سایر کالا‌ها و ۳۲ هزار میلیارد تومان برای خودرو‌های وارداتی در لایحه بودجه ۱۴۰۲ پیش بینی شده دانست و ادامه داد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد این درآمد‌ها قابلیت تحقق خواهد داشت.

رئیس کل گمرک ایران برنامه‌ها و محور‌های آتی گمرک را تحول در سامانه‌ها و یکپارچه سازی و هوشمند سازی سامانه‌ها دانست و افزود: در این زمینه به توسعه زیرساخت سامانه‌ها می‌پردازیم و به سامانه یکپارچه جامع تجارت متصل خواهیم شد.

رضوانی به تحول در حوزه نیروی انسانی گمرک اشاره کرد و افزود: توسعه امکانات رفاهی و آموزش برای کارکنان گمرک در دستور کار داریم تا گمرک چابک و هوشمند محقق شود.

معاون وزیر اقتصاد از وجود ۱۶۰ گمرک اجرایی در کشور خبر داد و تصریح کرد: توسعه زیرساخت فیزیکی این گمرکات نیاز به سرمایه‌گذاری خوبی برای نوسازی امکانات گمرکات اجرایی دارد.

به گفته رضوانی فر سال آینده ۵۰ دستگاه ایکس ری در گمرکات اجرایی به بهره‌برداری می‌رسد که برای رساندن آن‌ها به ۱۰۰ دستگاه، حدود ۷ تا ۸ هزار میلیارد تومان منابع برای توسعه دستگاه‌های ایکس ری گمرک نیاز است.

به گفته رضوانی فر گمرک ایران بیش از ۵۸ توافقنامه و تفاهمنامه با گمرکات کشور‌های دیگر دارد که در این زمینه برنامه گمرک اجرایی کردن این ۵۸ یادداشت تفاهم است.

منبع: خبرگزاری آنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده