تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۸۷
کد خبر: ۲۸۹۹۳۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی:

شرکت دانش بنیان در حوزه معادن وجود ندارد / فعالیت ۱۵ شرکت دانش بنیان در حوزه کشاورزی

‌می‌متالز - رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: معادن و کشاورزی ۲ بخش مزیت دار اصلی خراسان رضوی است، اما در حوزه صنایع معدنی، شرکت دانش بنیانی وجود ندارد و تعداد آن‌ها در حوزه کشاورزی هم تنها ۱۵ مورد است.

به گزارش می‌متالز، مسعود میرزایی، رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی در نشست تخصصی «چگونه دانش بنیان شویم» با بیان اینکه ایران در تولید علم جزء پنج کشور دنیا است، گفت: این علم را به نحو مطلوب مورد استفاده قرار نداده ایم.

میرزایی با بیان اینکه پارک‌های علم و فناوری تلاش می‌کنند که علم را به مصرف برسانند، گفت: برنامه کلان در حوزه پارک‌های علم و فناوری آن است که این اماکن علمی از حالت مینیاتوری و فانتزی صرف خارج شوند تا برای نظام خروجی داشته باشند و در این راستا پارک علم و فناوری خراسان مزیت‌های استانی را در اولویت قرار داده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان رضوی بیان کرد: طی ۲ دهه گذشته باطله‌های زیادی در منطقه سنگان خواف از محل معادن سنگ آهن در خراسان رضوی ذخیره شده است که در راستای بهره‌گیری از این باطله‌ها، پارک درصدد ایجاد پردیس صنایع معدنی در سنگان برآمده تا با بهره‌گیری از علم و اقتصاد دانش بنیان یک زنجیره ارزشی ایجاد کند.

میرزائی دومین اقدام پارک علم و فناوری خراسان را تامین امنیت غذایی دانست و گفت: خراسان رضوی زون ویژه صنایع غذایی و کشاورزی در کشور است و در این راستا نخستین دهکده فناوری و نوآوری در عرصه کشاورزی، صنایع غذایی و منابع طبیعی کشور در این استان تاسیس شد.

وی سومین اقدام این نهاد را در حوزه صنایع خلاق و فرهنگی ذکر کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان یا تولیدی در استان فاقد پیوست فرهنگی هستند در حالی که خراسان رضوی سالانه پذیرای ۳۰ میلیون زائر است که ثروت هنگفتی به شمار می‌رود، اما همواره سوغات شهر مشهد زعفران و نبات و برخی اقلام معمول بوده است.

رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: در این راستا شرکت دانش بنیانی ایجاد شده که انگشتری با طرح سنگ ضریح مرقد امام رضا (ع) طراحی و تولید کرده و یک بسته سوغات جدید با هزینه تمام شده ۵۰۰ هزار تومان ایجاد کرده که از این محل برای ۱۴۰ نفر شغل ایجاد شده است.

میرزائی برگزاری طرح "منش" (مردمی سازی، نقطه‌زنی و شبکه‌سازی) را از دیگر برنامه‌های پارک علم و فناوری خراسان برشمرد و گفت: زمانی علم به مصرف می‌رسد که تمام طبقات جامعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم از آن بهره‌مند شوند لذا مردمی‌سازی باید سرلوحه هر اقدامی باشد.

وی در تشریح مساله "نقطه زنی" در طرح منش اظهار داشت: به عنوان مثال خراسان رضوی در بخش ماشین‌سازی و قالب سازی ظرفیت‌های بسیاری دارد، اما تولید آن‌ها کلاسیک بوده و از فناوری‌های روز به دور است از این رو ما با نقطه‌زنی در این بخش درصدد رسوخ فناوری به این حوزه و ثروت‌آفرینی و اشتغال‌زایی برای آن هستیم.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما در سال جاری در سازمان صمت استان واحد‌های تحقیق و توسعه را گسترش دادیم؛ تمایل شرکت‌های تولیدی به توسعه واحد‌های فناوری بسیار بیشتر شده و حدود ۷۰ درصد افزایش داشته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده