تاریخ: ۰۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۱۴
بازدید: ۹۲
کد خبر: ۲۸۹۹۱۱
رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی:

تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی می‌خواهیم که امروز نیاز داخل را مرتفع کند

‌می‌متالز - رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: دانشی برای ما دارای اهمیت است که در سفره و سطح زندگی مردم تاثیرگذار باشد؛ ما تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی می‌خواهیم که امروز نیاز داخل را مرتفع کند.

به گزارش می‌متالز، احسان خانه‌آباد، ۴ بهمن ماه، در نشست تخصصی آشنایی با فرآیند‌های دانش‌بنیان که در پارک علم و فناوری خراسان برگزار شد، اظهار کرد: طبیعی بود در دنیایی که براساس بردگی انسان‌ها و ظلم و ستم به قشر ضعیف و مستضعف در دنیا اداره می‌شود، با انقلاب مقابله کنند.

وی افزود: در سال ۵۶ و ۵۷ ایران ۶ میلیون بشکه نفت صادر می‌کرد که کشور مصرف‌کننده این میزان نبود و بسیاری شهر‌های بزرگ ما از جمله مشهد از فرآورده‌های نفتی استفاده نمی‌کردند. پس از انقلاب پیش‌بینی دشمن این بود که ایران قادر به تولید انرژی نخواهد بود و حکومتی که انرژی نداشته باشد دوام نخواهد آورد، اما با پشتوانه جهادی مهندسان ایرانی این اتفاق نیفتاد.

خانه‌آباد ادامه داد: پس از انقلاب ما از کشوری با ۶ میلیون بشکه صادرات به ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه رسیدیم که ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در کشور استفاده و ۲ میلیون بشکه صادر می‌شد، یعنی ضریب تاثیرگذاری ایران در جهان به یک‌سوم کاهش پیدا کرد. به این دلیل که ما به تکنولوژی روز دسترسی نداشتیم از وسایل مصرف‌کننده انرژی استفاده کردیم که راندمان پایینی داشت و مصرف انرژی ما را بیش از حد افزایش داد. این موضوع اهمیت ورود به دانش را نشان می‌دهد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم در دنیا مستقل باشیم نیازمند این هستیم که به دانش و فناوری دست پیدا کنیم، عنوان کرد: رسیدن به دانش و فناوری یک هدف و یک وسیله نیست، بلکه یک هدف ترکیبی بلندمدت است. مقام معظم رهبری سال جدید را دانش‌بنیان نام‌گذاری کردند، جمهوری اسلامی این حرکت را آغاز کرد تا عقب‌ماندگی را جبران کند.

وی اضافه کرد: انتظار حداقلی مقام معظم رهبری از دانش‌بنیان این بود که تعداد شرکت‌های داش‌بنیان به ۲ برابر افزایش پیدا کند و تنها عدد نباشد، بلکه اثرگذار نیز باشد. ما عقب‌ماندگی محسوسی در تعداد و کیفیت داریم. پارک علم و فناوری خراسان پیشرفت کرده و حرکت رو به جلو دارد. در زمینه کمیت کار در حال پیش رفتن بوده و در زمینه کیفیت فعالیت‌هایی در استان در حال انجام است.

خانه‌آباد بیان کرد: ما قانونی داریم که طبق آن هیچ شرکت دولتی امکان واردات محصولاتی را ندارد که در داخل نمونه مشابه دارند. ما از این قانون استفاده کردیم، اگر شرکت‌ها و دستگاه‌های اجرایی وارداتی انجام می‌دهند که نمونه داخلی ندارد، مشخصات این نمونه را می‌گیریم، اگر شرکت دانش‌بنیان در سال آینده آن محصول را تولید کرد و این دستگاه خریداری نکرد، قطعا برخورد خواهد شد.

رئیس سازمان بسیج مهندسین سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: هر فعالیتی که در حوزه دانش‌بنیان انجام می‌شود دارای ارزش است، اما باید بررسی کنیم نیاز مردم چیست؟ دانشی برای ما دارای اهمیت است که در سفره و سطح زندگی مردم تاثیرگذار باشد. ما تکنولوژی‌ها و فناوری‌هایی می‌خواهیم که امروز نیاز داخل را مرتفع کند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده