تاریخ: ۰۵ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۳۱
بازدید: ۱۳۴
کد خبر: ۲۸۹۹۸۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

فولادگر: چالش عمده ما در صنایع معدنی تامین پایدار سنگ آهن

‌می‌متالز - رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر گفت: مهمترین چالش آینده صنایع معدنی ما تامین پایدار سنگ آهن و ذخایر رو به زوال معادن است که نیاز به اکتشافات جدید داریم.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا فولادگر در نخستین گردهمایی بین‌المللی تحول، تعالی و توسعه زنجیره ارزش فولاد و معدن افزود: تولید ناخالص ملی (GDP) کشور ما در حوزه صنایع معدنی یک و ۳ دهم درصد است و از ۶۰ میلیارد تن مواد معدنی با ۶۰ عنصر معدنی، سهم ما با تمام سرمایه گذاری‌ها و ظرفیت سازی‌های که صورت گرفته، حدود ۵ - ۶ درصد است.

وی به چالش‌های آینده حوزه معدنی اشاره کرد و گفت: نخستین چالش آینده صنایع معدنی ما تامین پایدار سنگ آهن و ذخایر رو به زوال معادن است که اکنون ذخایر سنگ آهن ماه ۳ و سه میلیارد تن است که نیاز به اکتشافات جدید داریم.

رئیس هیات مدیره شرکت صنعتی و معدنی گل‌گهر افزود: یکی دیگر از مهمترین چالش‌هایی که صنایع ما با آن روبرو هستند موضوع محدودیت‌های انرژی نظیر آب، برق و گاز است که باید راه حلی برای این مشکلات پیدا کنیم.

وی گفت: چه در بحث خوراک و چه در زمینه محدودیت انرژی در حوزه صنایع معدنی با مشکل مواجه شده ایم بطوری که مهمترین فولادی‌های ما هفته گذشته یا خط تولیدشان خاموش شدند یا زیر ظرفیت کارمی کردند، مردم و جامعه کمترین ضرر و آسیب را از کمبود انرژی می‌بینند، اما صنایع با مشکلات و چالش‌هایی برای تولید روبرو می‌شوند و بیشترین آسیب را می‌بینند.

فولادگر افزود: مشکل زیرساختی دیگر در صنایع معدنی موضوع حمل و نقل است که در این خصوص با تفکر دولتی به هیچ جای نمی‌رسیم و موفق نمی‌شویم. در این حوزه زیرساخت‌های قانونی فراهم است و خلأ قانون‌گذاری وجود ندارد، اما خلاء تصمیم گیری و شجاعت اجرای داریم.

تعداد بازدید : 0

وی ادامه داد: باید زمینه سرمایه‌گذاری در صنایع فراهم شود، البته صنعت کشور برای سرمایه‌گذاری در زمینه حمل و نقل ریلی آمادگی دارد.

رئیس هیات مدیره گل‌گهر با بیان اینکه سنگ آهن پایدار نیاز به زیرساخت مناسب دارد گفت: تأمین پایدار سنگ آهن و ورود تکنولوژی‌های جدید نیز از اقدامات دیگری است که باید در صنعت فولاد کشور انجام شود، چرا که این دو چالش از جمله چالش‌های اساسی شرکت‌های فولادساز است.

وی با بیان اینکه هنوز هم سند ملی توسعه معدن و صنایع معدنی نداریم، افزود: در برنامه هفتم توسعه که هم‌اکنون در حال تدوین است باید اقدامات لازم برای تجمیع پیشنهادات صنایع لحاظ شود.

ساماندهی مجوز‌ها، توازن در زنجیره، مدیریت هوشمند کالای واسطه‌ای، مدیریت هوشمند انرژی، ساماندهی معافیت‌های مالیاتی، متناسب سازی حقوق دولتی و استفاده از آن برای توسعه معادن باید بررسی دقیق‌تر و بیشتری شود تا شرایط تولید برای صنایع به‌ویژه صنعت فولادی کشور هموار شود.

فولادگر گفت: همه معادن و صنایع معدنی باید خودشان را برای قیمت‌های واقعی انرژی آماده کنند و باید به این سمت برویم که قیمت‌ها واقعی شود.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده