تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۳۱
بازدید: ۱۶۲
کد خبر: ۲۹۱۴۶۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

«کگل»، توانمند در ساخت داخل

‌می‌متالز - شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با ورود و تمرکز بر حوزه بومی سازی در سال‌های اخیر توانسته به صرفه جویی ارزی خوبی دست پیدا کند که تامین نقدینگی برای طرح‌های توسعه‌ای را آسان کرده، اما در بعد دیگر منجر به توانمندی این مجموعه در ساخت داخل شده است.

به گزارش می‌متالز، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با سهمی بیش از ۳۰ درصد در زنجیره ارزش فولاد در تلاش است تا میزان نقش آفرینی خود در این بخش را افزایش دهد.

این مجموعه به عنوان تولیدکننده مواد اولیه، با تکمیل زنجیره ارزش می‌تواند به سوددهی بسیاری برسد.

همین موضوع باعث شده تا سهامداران «کگل» حمایت حداکثری از این مجموعه و اجرای طرح‌های توسعه‌ای داشته باشند.

اما در این بین گل گهر در تلاش است تا با اجرای سیاست‌های بومی سازی به صرفه جویی ارزی دست یافته و رقم حاصل از این صرفه جویی را راهی اجرای طرح‌های توسعه کند.

همین موضوع باعث شد تا این مجموعه تمرکز ویژه بر بومی سازی داشته باشد، به نحوی که در سال گذشته حدود ۷۵ درصد قطعات ساخت داخل و ۲۵ درصد وارداتی بوده‌اند.

شرکت معدنی و صنعتی گل گهر با استفاده از مهندسی معکوس و همچنین بومی سازی دانش فنی توانست در بحث تامین نیاز خود به میزان ۷۵ درصد متکی به داخل باشد، اتفاقی که در بحث صرفه جویی ارزی هم بسیار مهم است. در این بین مجموعه گل گهر موفق به انجام اقدامات متفاوتی شد که علاوه بر بحث کاهش واردات، توان فنی و علمی این مجموعه را هم ارتقا داده است.

گل گهر در بخش مهندسی معکوس هزینه مواد اولیه و تست‌های آزمایشگاهی یک تجهیز یا قطعه وارداتی را قبول و سازنده شروع به ساخت می‌کند، این اقدام به نوعی حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و به نوعی دیگر منجر به تامین نیاز کگل می‌شود.

این دیدگاه باعث شد تا گل گهر در سال ۱۴۰۰ به صرفه جویی ارزی (۵۱.۶ میلیون دلار) رسیده و در میان شرکت‌های مطرح در اجرای بومی سازی قرار بگیرد. ادامه این برنامه در سال جاری هم دستاورد‌های بسیاری داست، بومی سازی تراک ۶۰ تنی نیز جزو همان ۷۵ درصدی است که به اشاره شد و ۴۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی برای این مجموعه به همراه داشت.

نگاه گل گهر در بحث کاهش وابستگی به تجهیزات وارداتی باعث شده تا واحد تحقیق و توسعه با رویکرد جدیدی کار خود را پیش ببرد. از سویی دیگر شرکت‌های دانش بنیان نیز با حمایت گل گهر از توانمندی بیشتری برخوردار می‌شوند که تمامی این‌موارد ناشی از صرفه جویی ارزی و سرمایه گذاری کگل در واحد تحقیق و توسعه و موضوع بومی سازی است.

با پیش برد طرح‌های توسعه ای، سهم گل گهر در بخش معدن و صنایع معدنی بیشتر خواهد شد، این مجموعه چشم‌انداز تولید ۲۴ میلیون تن کنسانتره، ۲۱ میلیون تن گندله و ۵ میلیون تن فولاد را برای خود تعریف کرده است که برای دستیابی به این مهم لازم است میزان بهره وری را افزایش دهد. درواقع صرفه جویی ارزی باعث می‌شود تا تامین نقدینگی برای اجرای طرح‌های افزایش کمی و کیفی آسان و همین موضوع منجر به توسعه حضور کگل در بازار‌های داخلی و صادراتی شود.

منبع: تیتر ۲۰

عناوین برگزیده