تاریخ: ۱۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۱۷۵
کد خبر: ۲۹۰۶۳۲
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تامین پایدار سنگ آهن؛ چالش آینده صنایع معدنی

‌می‌متالز - چالش آینده صنایع معدنی، تامین پایدار سنگ آهن و ذخایر روز به زوال معادن است.

به گزارش می‌متالز، رئیس انجمن سنگ آهن ایران می‌گوید: اگر قرار است که ما معدن داری را ادامه بدهیم، به عنوان پیش نیاز و تامین کننده مواد اولیه صنایع فولاد و حتی صنایع دیگر، متکی به معادن داخلی باشیم، حتما باید موضوع اکتشاف جدی گرفته شود.

برای رفع این چالش نیاز نیز به اکتشاف جدید داریم، اکتشافاتی با عمق بیشتر و مساحتی به وسعت کل کشور.

مهرداد اکبریان معتقد است: ما در اکتشافاتمان دو مقوله را نرسیده ایم انجام دهیم، یکی بحث مساحت اکتشافات است که به لحاظ مساحتی هنوز قسمت عمده‌ای از کشورمان به صورت پنهان است شاید کمتر از ۱۰ درصد از مساحت کشور را اکتشاف کرده ایم. هنوز مساحت خیلی زیادی از کشور مانده که باید روی آن کار شود. عمق میانگین اکتشافی کشور نیز حدود ۷۵ متراست در صورتی که عمق اکتشافی کشور‌های معدن خیزی که کار‌های کلان بویژه در معدن سنگ آهن انجام می‌دهند، ده برابر این عدد یعنی ۷۵۰ متر است که این فاصله خیلی زیاد است.

به گفته رئیس انجمن سنگ آهن ایران، اکتشافات عمیق در کشور نیز نیاز به ماشین آلات سنگین و تجهیزات به روز با فناوری‌های نسل چهارم دارد.

اکبریان معتقد است: هر دستگاهی قابلیت حفاری چند صد متری را ندارد، حفاری‌های عمیق ماشین الات سنگین نیاز دارد این ماشین الات سنگین چیزی نیست که هرمعدن کاری و مکتشفی برای خودش بخواهد خریداری کند. خرید ماشین الات حفاری سنگین، هزینه‌های خیلی زیادی نیاز دارند که شرکت‌های دولتی و کنسرسیوم‌ها این ماشین الات سنگین را خریداری می‌کنند.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران می‌گوید: اگر از تکنولوژی‌های روز استفاده کنیم خیلی از ذخایری که اکنون عیار پایین محسوب می‌شوند و در چرخه فولاد مصرف نمی‌شود و جزء ذخایر محسوب نمی‌شوند بعد از آن توجیح اقتصادی پیدا می‌کنند. ضمن اینکه در موضوع اکتشافات قطعا بعد از سرمایه، تجهیزات خیلی مهم است، اکنون خارج از کشور از امکاناتی استفاده می‌کنند که با هزینه‌ها و خطا‌های خیلی کم، همان کاری را انجام می‌دهند که ما در مدت زمان طولانی با هزینه‌های بیشتر و خطای بالاتر داریم انجام می‌دهیم.

حمیدرضا فولادگر رئیس هیات مدیره شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر نیز در این خصوص معتقد است: هم باید اکتشافات جدید را به کار بگیریم و اکتشاف خود را زیاد کنیم و هم باید فناوری‌های نو را در اکتشاف بگار بگیریم اکنون بحث‌های فناوری نو در اکتشاف مطرح است بحث‌های استفاده ازآخرین فناوری‌های نسل چهار صنعت تو بحث اکتشاف همچنین اینکه به سمت معادن ژرف (عمیق) و زیر زمینی دارن می‌روند.

اما به گفته مدیر عامل گروه سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات امسال در بحث اکتشاف، بیش از ۶۰ هزار متر حفاری عمق را در دستور کار قرار داده و ۷ دستگاه حفاری جدید خریداری شده است تا بتوانند اکتشافات را تکمیل کنند.

اردشیر سعدمحمدی می‌گوید: در سال گذشته توانستیم ۵۰ میلیون تن سنگ آهن جدید را در منطقه غرب کشور اکتشاف و به ذخایر کشور اضافه کنیم. با برنامه ریزی‌های صورت گرفته در سال ۱۴۰۲ میزان این ذخایر ارتقا جدیدتری پیدا خواهد کرد و در منطقه غرب کشور که در قدیم سنگ آهن وجود نداشت، شاهد ذخایر خوبی خواهیم بود.

رضا جدیدی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور نیز می‌گوید: سازمان زمین شناسی از طریق ژئوفیزیک هوایی بحث اکتشاف ذخایر پنهان را دارد، به دنبال کشف ذخایر جدید معدنی است.

اما علیرغم تمام تلاش‌های صورت گرفته اکتشافات در حوزه معادن سنگ آهن (کشورما) نیاز به یک جهش و تامین مالی مناسب دارد تا بتواند عقب ماندگی خود را در این حوزه (در بحث اکتشاف، استخراج و تامین ماشین آلات مورد نیاز) جبران کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده