تاریخ: ۰۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۲۸
بازدید: ۶۵
کد خبر: ۲۹۰۲۱۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

معادن متروکه الکتریسیته کافی برای تامین انرژی سیاره زمین را ذخیره می‌کنند

می متالز - باتری‌های گرانشی در معادن متروکه احتمالا می‌توانند تا ۷۰ تراوات ساعت برق ذخیره کنند.

به گزارش می‌متالز، به گفته یک گروه بین‌المللی از پژوهشگران، می‌توان با استفاده از باتری‌های گرانشی، معادن زیرزمینی متروکه را برای ذخیره مقدار زیادی انرژی تغییر کاربری داد.

بر اساس یک مطالعه در موسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی (آی‌آی‌ای‌اس‌ای)، هم‌زمان با تحول دنیا به سمت راه‌حل‌های تجدیدپذیر، معادن از کار افتاده برای ذخیره‌سازی انرژی راه‌های عملی مقرون‌به صرفه و درازمدتی ارائه می‌دهند.

دانشمندان تخمین می‌زنند استفاده از فناوری باتری گرانشی در این معادن دارای ظرفیت ذخیره انرژی جهانی تا ۷۰ تراوات در ساعت باشدــ تقریبا معادل مصرف روزانه برق جهان.

باتری گرانشی با گرفتن انرژی اضافی تولیدشده از منابع تجدیدپذیر مانند باد یا خورشید و استفاده از آن برای بلند کردن وزنه سنگین عمل می‌کند.

هنگامی که در طول دوره‌های تولید کم، به برق نیاز باشد، وزن آن آزاد می‌شود و هنگام سقوط برای تامین انرژی توربین استفاده می‌شود.

به گفته نویسندگان این مطالعه، استفاده مجدد از معادن قدیمی برای قرار دادن باتری‌های گرانشی مزایای اقتصادی گسترده‌تری هم برای مردم محلی خواهد داشت.

جولیان‌هانت، پژوهشگر در برنامه انرژی، آب‌وهوا و محیط زیست در آی‌آی‌ای‌اس‌ای، گفت: «وقتی یک معدن تعطیل می‌شود، هزاران کارگر بیکار می‌شوند. این امر جوامعی را که برای بازده اقتصادی خود به معدن متکی‌اند، ویران می‌کند. ذخیره انرژی گرانشی زیرزمینی (UGES/یوجی‌ئی‌اس) چند جای خالی باز می‌کند؛ زیرا معدن پس از توقف فعالیت، خدمات ذخیره‌سازی انرژی ارائه می‌دهد.»

«معادن در حال حاضر زیرساخت‌های اولیه را دارند و به شبکه برق متصل‌اند که این هزینه را به طور قابل‌توجهی کاهش می‌دهد و به کار گرفتن نیروگاه‌های ذخیره انرژی گرانشی زیرزمینی را تسهیل می‌کند.»

این سیستم پیشنهادی انرژی بالقوه ماسه را که از طریق شکستن احیاکننده وارد دالان معدن می‌شود، تبدیل می‌کند.

در حال حاضر سیستم‌های مشابهی که از انرژی گرانشی استفاده می‌کنند، استفاده می‌شوند. به طوری که یک شرکت سنگ آهن استرالیایی سال گذشته از آنچه مدعی شد اولین «قطار ناپایان» جهان است، رونمایی کرد. این فناوری به قطار برقی با باتری اجازه می‌دهد مواد را بدون نیاز به شارژ مجدد حمل کند.

اگرچه راه‌های ذخیره انرژی اضافی برای حمایت از انرژی پایدار حیاتی تلقی می‌شود، انتقال به سمت منابع انرژی تجدیدپذیر در سال گذشته در بحبوحه بحران جهانی انرژی تسریع شد.

بهنام ذاکری، یکی از نویسندگان این مطالعه، گفت: «برای کربن‌زدایی اقتصاد، ما باید سیستم انرژی را بر اساس راه‌حل‌های نوآورانه با استفاده از منابع موجود بازنگری کنیم.»

«تبدیل معادن متروکه به ذخیره‌سازی انرژی نمونه‌ای از راه‌حل‌های بسیاری است که اطراف ما وجود دارد و ما فقط باید نحوه قرار گرفتن آن‌ها را تغییر دهیم.»

منبع:ایتنا

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده