تاریخ: ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۳:۳۱
بازدید: ۲۳۷
کد خبر: ۲۹۰۵۹۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

تهیه دستورالعمل‌های گمرکی با کسب نظر بخش خصوصی

تهیه دستورالعمل‌های گمرکی با کسب نظر بخش خصوصی
‌می‌متالز - رئیس کل گمرک ایران با حضور در اتاق بازرگانی تهران از نزدیک در جریان مشکلات و انتظارات فعالان اقتصادی بخش‌خصوصی قرار گرفت. دراین جلسه، دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش، به‌وجود سامانه‌های متعدد و بعضا ناکارآمد و مخل در کسب‌وکار بنگاه‌ها اشاره کرد و خواستار اصلاح این سامانه‌ها شد.

به گزارش می‌متالز، همچنین محمود نجفی‌عرب، رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به سوابق رئیس گمرک در اجرای امور زیربنایی، با اشاره به اینکه گمرک مجری قوانین و مقررات حاکمیتی است، گفت: با این وجود معتقدیم که می توان این انتظار را از آقای رضوانی فر داشت که ضمن اصلاح قوانین مخل کسب‌وکار با کمک ذی‌نفعان، مشکلات ساختاری گمرک را هم برطرف کرده و تسهیلاتی ایجاد کند. رئیس کمیسیون تسهیل تجارت و توسعه صادرات اتاق تهران نیز در سخنانی، به مساله ورودموقت و جای خالی آن در تجارت ایران اشاره کرد و با بیان اینکه از این ابزار در دیگر کشور‌های جهان در راستای رونق و توسعه صادرات استفاده می‌شود، افزود: در زمینه اظهار سیستمی ورودموقت که حدود یک ماه پیش راه‌اندازی شد صرفا امکان اظهار وجود دارد و سایر امور مربوط به ورودموقت باید به‌صورت فیزیکی از سوی تجار و بازرگانان صورت گیرد که به کندی در رویه‌های این بخش دامن زده است. محمد رضوانی فر، رئیس کل گمرک ایران در پاسخ به مشکلات و درخواست‌های مطرح‌شده از سوی نمایندگان تشکل‌های حاضر در این نشست، ابتدا در سخنانی، وظیفه قاطع گمرک را در تسهیلگری کسب‌وکار کارآفرینان و تجار کشور عنوان کرد و یادآور شد که تصمیمات و بخشنامه‌های گمرک با نظر تشکل‌ها و انجمن‌های تخصصی تدوین و تنظیم خواهد شد. رضوانی فر درخصوص پیشنهاد مطرح‌شده از سوی دبیرکل اتاق تهران مبنی‌بر استقرار مشاور یا رابط از بخش‌خصوصی اعلام آمادگی کرد.
او همچنین درباره انتقاد و گلایه فعالان اقتصادی از گمرک در رابطه با تضییع حقوق ارباب‌رجوع در این سازمان، تصریح کرد که رویه‌های این بخش نیاز به بازطراحی دارد و در دستورکار گمرک نیز قرار گرفته‌است. رضوانی فر همچنین از سرمایه‌گذاری گمرک برای احداث توسعه سامانه گمرک و رفع مشکلات این بخش خبر داد. رئیس کل گمرک در عین حال یادآور شد که میز خدمت در محل گمرک پس از بررسی و تکمیل سازوکار‌های واقعی آن راه‌اندازی خواهد شد و تا پیش از آن، وی به‌همراه معاونان گمرک ایران در قالب یک برنامه زمان‌بندی شده، پاسخگوی مراجعه حضوری فعالان اقتصادی در این سازمان خواهند بود. رضوانی فر در ادامه با اشاره به اینکه منشأ ۹۲‌درصد بخشنامه‌های ابلاغی گمرک، سایر نهاد‌ها هستند، پیشنهاد کرد از تشکل‌های مختلف یک نفر رابط به گمرک معرفی شود تا بخشنامه‌ها پیش از ابلاغ به اطلاع این رابط و تشکل مربوطه برسد. او افزود: در دی ماه که تلاش کردیم هیچ بخشنامه‌ای صادر نشود، ۴۵بخشنامه صادر شد که البته خاستگاه آن‌ها وزارتخانه‌ها و نهاد‌های تابعه آن‌ها بودند. حتی در مورد برخی بخشنامه‌ها نگران اجرای آن‌ها هستیم، با این‌حال ما تصمیم داریم که از ماه آینده همه بخشنامه‌ها را روی سایت گمرک بارگذاری کنیم. او در ادامه با اشاره به اعتراض فعالان اقتصادی به بازرسی‌های مکرر محموله‌ها در گمرکات گفت که باید مشخص باشد که چند‌درصد هر اظهارنامه‌ای باید مورد بازرسی و نمونه‌گیری قرار گیرد. رئیس‌کل گمرک افزود: در قوانین تسهیلگر که به رفع موانع تولید اشاره دارد، زمان پاسخگویی به استعلامات ۷ روز اعلام‌شده‌است. چنانچه پاسخ استعلام به‌سرعت اعلام شود تشریفات صادرات باید ظرف ۴ ساعت در گمرکات انجام گیرد، اما مشاهده می‌کنیم که دریافت پاسخ استعلام از برخی سازمان‌های مسوول حدود ۹ تا ۱۰ روز به‌طول می‌انجامد، به‌همین‌دلیل قرار است که در بهمن ماه، متوسط زمان ارسال پاسخ به استعلام گمرک توسط ۲۲ دستگاه مرتبط را منتشرکنیم.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده