تاریخ: ۱۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۵۲
بازدید: ۱۲۵
کد خبر: ۲۹۰۹۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

هفته متعادل با افزایش تقاضا پیشرو است

‌می‌متالز - شاخص کل بورس دو روز پایانی هفته گذشته را با صعودی کم رنگ به پایان رساند و روز‌های معاملاتی را با سبز رنگی پشت سر گذاشت، اما باید دید این افت و خیز‌ها در شاخص این هفته چگونه رقم می‌خورد و بازار سرمایه کشور به کدام سو پیش می‌رود.

به گزارش می‌متالز، بر اساس گزارشات نماگر اصلی تالار معاملات در آخرین روز معاملاتی هفته قبل با افزایش ۶۷۵ واحدی که معادل ۰.۰۴ درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد و به یک میلیون و ۵۵۷ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز هم‌سو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد ۰.۳۱ درصدی به سطح ۴۸۷ هزار و ۵۳۵ واحدی رسید. گفتنی است تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را ۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون و ارزش معاملات را ۴ هزار و ۴۹۴ میلیارد تومان نشان می‌دهد.

متعادل با افزایش تقاضا

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه تشریح کرد: شاخص کل در روز‌های ابتدای هفته قبل با چند روز منفی شروع به کار کرد و ۳.۶۲ درصد منفی را در شاخص کل مشاهده کردیم؛ در این بین مشروط به اینکه حوادثی همچون حمله پهبادی در هفته گذشته رخ ندهد، همچنین بدلیل افت قابل توجه هفته قبل که به آن اشاره شد و تداوم روند افزایشی قیمت دلار هفته جاری (منتهی به ۱۹ بهمن) متعادل و توام با افزایش تقاضا خواهد بود. در این بین با وجود نزدیکی به پایان سال سوالات بسیاری درباره روند ابتدای سال آینده مطرح می‌شود که با توجه به تلاطم درتصمیات اقتصادی و سیاسی پیش‌بینی سه ماه آینده قدری دشوار است، اما بافرض ثابت بودن شرایط حاضر، موضوع کسری بودجه و افزایش نقدینگی در چند ماه پیش رو بیشترین تاثیر را در بورس که کمترین بازدهی را نسبت به سایر بازار‌ها داشته، خواهد گذاشت.

بهره حقیقی همچنان منفی است

این فعال بورسی در پاسخ به سوال نرخ بهره و تصمیمات اخیر پیرامون آن بازار را چگونه متاثر می‌کنند، گفت: با تصمیم بانک مرکزی از ۱۱ بهمن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات بانکی افزایش یافت؛ با این مصوبه، نرخ سود تسهیلات بانکی ۲۳ درصد و نرخ سود سپرده‌های بانکی سه‌ساله ۲۲.۵ درصد شد. اما نرخ بهره اساسا رابطه منفی با بورس دارد لیکن بدلیل نمود افزایش نرخ بهره در اوراق (گام و اخزا) موضوع جدید و شوک آوری تلقی نمی‌شود؛ بخصوص که نرخ بهره بسیار کمتر از نرخ تورم است به عبارتی بهره حقیقی کماکان منفی است.

آقابزرگی در پایان گفت: بدلیل روند کاهشی ارزش پول ملی نوسان در بازار پیش رو کمتر و تمایل بیشتری به افزایش وجود خواهد داشت.

منبع: بورس نیوز

عناوین برگزیده