تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۰۱:۲۱
بازدید: ۱۱۲
کد خبر: ۲۹۱۰۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

افت ارزش معاملات مشتقه

‌می‌متالز - آن‌طور که آمار‌های معاملاتی مانند ارزش معاملات، حجم معاملات و توان مالی افراد خبر می‌دهد، بازار مشتقه با وجود اینکه با رکود نسبی ناشی از ارزش معاملات کم دست و پنجه نرم می‌کند، اما از طرف دیگر رشد توان مالی افراد می‌تواند خبر از این موضوع دهد که به‌طور میانگین افراد با سرمایه بیشتر در حال معامله هستند. این موضوع در بازار نزولی نشان‌دهنده این است که افراد خبره در حال خروج از بازار هستند و در بازار صعودی نشان‌دهنده ورود پول سرمایه‌گذاران قدرتمند به ابزار مشتقه است.

به گزارش می‌متالز، بازار مشتقه در روز یکشنبه ارزش معاملاتی به مقدار ۳۹ میلیارد و ۹۵۱ میلیون تومان را به ثبت رساند. از این مقدار ارزش معاملات در حدود ۵/ ۳۹ میلیارد تومان برای اختیار خرید و بیش از ۳۵۰ میلیون تومان برای اختیار‌های فروش بود. با توجه به اینکه میانگین ارزش معاملات ۶۰ روزه، ۳۰ روزه و ۷ روزه به ترتیب برابر ۵۱ میلیارد و ۳۳۱ تومان، ۶۶ میلیارد و ۸۷۱ میلیون تومان و ۴۹ میلیارد و ۴۸ میلیون تومان بود، بنابراین با مقایسه این آمار‌ها با یکدیگر می‌توان افتی معادل ۲/ ۲۲ درصد، ۳/ ۴۰ درصد و ۵/ ۱۸ درصد را مشاهده کرد. در میان نماد‌های معامله‌شده در اختیار خرید ۵ نماد ضستا ۶۰۰۴۱، ضسپا ۱۲۰۴۱، ضسپا ۱۲۰۵۱، ضجار ۲۰۲۲۱ و ضجار ۲۰۲۰۱ بیشترین ارزش معاملات را دربرداشته‌اند و هرکدام به ترتیب برابر با ۷/ ۷ میلیارد تومان، ۰۵/ ۷ میلیارد تومان، ۷۸/ ۴ میلیارد تومان، ۲۶/ ۲ میلیارد تومان و ۰۹/ ۲ میلیارد تومان معامله شدند. همچنین در سمت اختیار فروش ۵ نماد طسپا ۱۲۰۳۱، طسپا ۱۲۰۴۱، طهای ۳۰۰۴۱، طسپا ۱۲۱۰۱ و طهرم ۷۰۰۰۱ بیشترین ارزش معاملات را تجربه کردند. به‌نحوی‌که هرکدام برابر با ۲۶۸ میلیون تومان، ۲۷ میلیون تومان، ۲۲ میلیون تومان، ۱۲ میلیون تومان و ۱۰ میلیون تومان ارزش معاملات به ثبت رساندند.

آمار دیگر حجم معاملات است که در روز گذشته به عدد ۳ میلیون و ۲۹۲ هزار عدد قرارداد رسید. از این مقدار حجم معاملات در حدود ۳ میلیون و ۲۰۵ هزار عدد قرارداد اختیار خرید و بیش از ۸۶ هزار عدد برای اختیار فروش بود. با بررسی میانگین‌های ۶۰ روزه، ۳۰ روزه و ۷ روزه این آمار معاملاتی می‌توان متوجه شد که مقدار آن‌ها به ترتیب برابر با ۲ میلیون و ۶۰۶ هزار عدد قرارداد، ۳ میلیون عدد قرارداد و ۳ میلیون و ۲۵۳ هزار عدد قرارداد بود. در نتیجه با مقایسه این میانگین‌ها با حجم معاملات روز یکشنبه می‌توان رشدی معادل ۳/ ۲۶ درصد، ۷/ ۹ درصد و ۲/ ۱ درصد را شاهد بود. در میان نماد‌های معامله‌شده اختیار خرید ۵ نماد ضسپا ۱۲۱۱۱، ضسپا ۱۲۰۴۱، ضستا ۶۰۰۴۱، ضسپا ۱۲۰۷۱ و ضسپا ۱۲۰۵۱ که حجمی در حدود ۶۶۱ هزار عدد، ۲۹۷ هزار عدد، ۲۹۶ هزار عدد، ۲۷۵ هزار عدد و ۲۴۵ هزار عدد را به ثبت رساندند، جزو نماد‌هایی بودند که بیشترین حجم معاملات را دربرداشتند. همچنین بیشترین حجم معاملات در میان نماد‌های اختیار فروش مربوط به ۵ نماد طسپا ۱۲۰۳۱، طسپا ۱۲۰۴۱، طهای ۳۰۰۴۱، طهرم ۷۰۰۰۱ و طشنا ۱۱۰۶۱ بوده که هرکدام معادل ۳/ ۸۰ هزار عدد قرارداد، ۲/ ۵ هزار عدد قرارداد، ۴۴۷ عدد قرارداد، ۲۵۰ عدد قرارداد و ۲۱۳ عدد قرارداد اختیار فروش، معامله شدند.

یکی از مهم‌ترین آمار‌ها توان مالی افراد است. این آمار با توجه به اینکه قدرت خرید و فروش فعالان بازار‌های مالی را می‌سنجد، می‌تواند بیانگر این باشد که افراد با پول درشت در چه روز‌هایی معامله می‌کنند. مقدار این آمار برای کل معاملات در روز یکشنبه برابر با ۴ میلیون و ۹۱۵ هزار تومان بود. همچنین سرانه معاملات در سمت اختیار خرید برابر با ۵ میلیون تومان و در میان نماد‌های اختیار فروش معادل یک‌میلیون و ۴۸۰ هزار تومان بود. بررسی‌ها حاکی از آن است که میانگین‌های ۶۰ روزه، ۳۰ روزه و ۷ روزه توان مالی افراد برای کل مشتقه برابر با ۴ میلیون و ۱۶۱ هزار تومان، ۴ میلیون و ۹۲۰ هزار تومان و ۳ میلیون و ۸۳۵ هزار تومان بود که نمایانگر رشد ۱/ ۱۸ درصدی، منفی ۱/ ۰ درصدی و ۱/ ۲۸ درصدی توان مالی روز گذشته نسبت به سه میانگین تاریخی است. در بین نماد‌های اختیار خرید ۵ نماد ضهرم ۷۰۰۰۱، ضهرم ۷۰۱۰۱، ضفلا ۷۰۲۱۱، ضهرم ۷۰۰۹۱ و ضهرم ۷۰۰۸۱ بیشترین توان مالی را در برداشتند و هرکدام سرانه معاملاتی برابر با ۸/ ۱۰۰ میلیون تومان، ۲/ ۵۹ میلیون تومان، ۱/ ۳۳ میلیون تومان، ۴/ ۳۲ میلیون تومان و ۱/ ۳۰ میلیون تومان را به ثبت رساندند. در سمت اختیار فروش نیز ۵ نماد طهای ۳۰۰۴۱، طملی ۳۰۲۵۱، طحفا ۱۲۰۷۱، طسپا ۱۲۱۰۱ و طهای ۳۰۰۶۱ هرکدام توان مالی برابر با ۷/ ۱۰ میلیون تومان، ۳ میلیون تومان، ۲/ ۲ میلیون تومان، ۰۶/ ۲ میلیون تومان و ۲۵/ ۱ میلیون تومان را تجربه کردند.

منبع: دنیای اقتصاد

عناوین برگزیده