تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۰۳
بازدید: ۱۲۸
کد خبر: ۲۹۱۱۹۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
فاطمی امین مطرح کرد:

تامین گاز واحد‌های صنعتی چالش سال آینده دولت/ برنامه وزارت صمت برای احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه برای واحد‌های تولیدی/ افزایش ۱۰۰ درصدی تولید و واردات ماشین آلات راهسازی

‌می‌متالز - وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه احداث ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه برای واحد‌های تولیدی گفت: چالش اصلی ما در سال آینده تامین گاز واحد‌های تولیدی خواهد بود.

به گزارش می‌متالز، سیدرضا فاطمی امین وزیر صنعت، معدن و تجارت پس از نشست مشترک با کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به موضوع واردات ۴ هزار ماشین سنگین راهداری اشاره کرد و گفت: تولید ماشین آلات حوزه راهسازی و معادن ۱۰۰ درصد و واردات این خودرو‌ها نیز ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. بخشی از نیاز ماشین آلات سنگین را از ظرفیت تولید داخلی استفاده کردیم به نحوی که تولیدات داخلی به میزان دو برابر افزایش پیدا کرد و سپس برای جبران کسری واردات صورت گرفت. اگر معادن به دلیل کمبود ماشین آلات کاهش تولید داشته باشند ضربه به تولید است؛ از این رو تامین ماشین آلات را به طور متوازن با اولویت استفاده از تولید داخل پیش رفتیم.

چالش تامین انرژی واحد‌های صنعتی به دلیل عدم سرمایه گذاری دولت‌های قبل در توسعه شبکه برق و گاز

وی در ادامه به وضعیت تامین گاز و برق واحد‌های تولیدی اشاره کرد و افزود: سال‌هاست مشکل قطعی برق و گاز در واحد‌های تولیدی وجود دارد چرا که سرمایه گذاری در دهه گذشته برای توسعه شبکه برق و گاز صورت نگرفته است. در موضوع برق با وزارت نیرو برای ساخت ۱۴ هزار مگاوات نیروگاه توافق کردیم و هم اکنون نیز برخی از واحد‌های صنعتی نیروگاه در حال احداث دارند که اولین آن ۵۰۰ مگاوات در سمنان راه اندازی شده است. همچنین یکی دیگر از نیروگاه‌ها نیز برای فولاد مبارکه بوده که راه اندازی می‌شود.

این وزیر دولت سیزدهم تاکید کرد: در حوزه برق به این نتیجه رسیدیم که نمی‌توانیم منتظر توسعه صنعت برق در بخش‌های خارج از صنعت بمانیم، لذا این کار را آغاز کردیم تا طی یک برنامه سه ساله بتوانیم از تامین برق واحد‌های تولیدی اطمینان داشته باشیم و تولید کمترین آسیب را ببیند. البته بخش دیگر را باید کاهش مصرف دنبال کنیم.

فاطمی امین اضافه کرد: در حوزه گاز نیز با وزارت نفت مذاکره کردیم تا در حوزه پالایشگاه و خط لوله‌های انتقال به لحاظ فنی و در حوزه صنعت و معدن و تجارت حداکثر توان خود را به کار بگیریم تا عقب افتادگی در حوزه گاز به سرعت جبران شود. البته در این میان تدابیری هم صورت می‌گیرد به عنوان نمونه در تابستان امسال صنعت ۴ درصد به نسبت مدت مشابه سال قبل برق بیشتری استفاده کرد و این امر با همکاری وزارتخانه‌ای صمت و نیرو با نظم خوبی انجام شد و قطعی‌های یکباره برق که به تولید خسارات وارد می‌کرد، از بین رفت.

عضو کابینه دولت تاکید کرد: چالش اصلی ما در سال آینده گاز خواهد بود تا برق؛ که آن را هم با کار مشترک مرتفع می‌کنیم.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

عناوین برگزیده