تاریخ: ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۲۸
بازدید: ۹۵
کد خبر: ۲۹۱۳۵۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بررسی مشکلات تولید در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی

‌می‌متالز - رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: ما هنوز از خاموشی‌های تابستان عبور نکردیم، زمستان نیز به خاموشی‌های برق و گاز منتهی شد و نمی‌دانیم آیا در بهار با قطعی‌های آب، برق و گاز مواجه می‌شویم یا خیر.

به گزارش می‌متالز، فیروز ابراهیمی، امروز، ۱۹ بهمن ماه، در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی که در اتاق مشهد برگزار شد، خطاب به رئیس سازمان امور مالیاتی کشور اظهار کرد: حوزه اقتصاد بر اساس علم است، اما شما یک ادبیات مظلومانه‌ای به خود می‌گیرید که رشد وصول مالیات در سال آینده تنها ۵۴ درصد است، نه ۱۲۴ درصد.

وی افزود: اقتصادی که جمع جبری رشد آن ۲ درصد است، صنعتی که رشد اقتصادی آن ۱.۵ درصد است، کشاورزی که رشد آن منفی است و شما با افتخار می‌گویید در این اقتصاد رشد وصول مالیات در سال آینده تنها ۵۴ درصد است. این مباحث در کدام مدرسه اقتصادی تدریس می‌شود که با واقعیت‌های سفره اقتصاد کشور همخوانی ندارد.

ابراهیمی بیان کرد: ما هنوز از خاموشی‌های تابستان عبور نکردیم، زمستان نیز به خاموشی‌های برق و گاز منتهی شد و نمی‌دانیم آیا در بهار با قطعی‌های آب، برق و گاز مواجه می‌شویم یا خیر. صنعت و تولید ما یخ‌زده و شما با افزایش ۵۴ درصدی درآمد‌های مالیاتی در سال آینده به ما دلخوشی می‌دهید؟ هنگامی که بودجه سال ۱۴۰۲ را می‌بینیم، به خود می‌لزریم. آستانه تحمل ما تمام شده است، با این حال شما به گونه‌ای تصمیم می‌گیرید که با واقعیت‌ها همخوانی ندارد.

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور کم‌تر از یک درصد است

در ادامه سیدمهدی مدنی، رئیس هیات مدیره انجمن شرکت‌های دانش‌بنیان خراسان رضوی با اشاره به اینکه با وجود همه تأکیدات شرکت‌های دانش‌بنیان سهم قابل توجهی در اقتصاد ندارند، تصریح کرد: با وجود اینکه اقتصاد دانش‌بنیان پایه اقتصاد مقاومتی بوده، اما سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کشور کم‌تر از یک درصد است.

وی با بیان اینکه ما در قوانین اشباع هستیم و مشکلات ما در تفسیر‌های مختلفی است که هنگام اجرای قوانین انجام می‌شود و مانعی بر سر رشد این شرکت‌ها است، عنوان کرد: یکی از مشکلات ما مسیر معافیت مالیاتی شرکت‌های مستقر در پارک‌های علم و فناوری است. شرکت‌هایی که در پارک‌ها و سرزمین پارک‌ها مستقر هستند باید معافیت داشته باشند. با این حال، در حال حاضر به دلیل نبود فضای کافی در خود پارک بسیاری از شرکت‌ها در فضا‌هایی خارج از محیط پارک که توسط پارک تهیه شده‌اند، مستقر شده‌اند که برای معافیت مالیاتی این شرکت‌ها که در خود پارک نیستند، اما در سرزمین پارک هستند با مشکل مواجه هستیم. علی‌رغم گفتگو‌های انجام شده و قانون شفافی که در این زمینه وجود دارد با چالش مواجه هستیم. مشکل دیگر ما عدم اجرای قانون معافیت مالیاتی فعالیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیانی است که در پارک‌ها مستقر هستند، اما خدمات و فعالیت‌ها نصب و راه‌اندازی محصولاتشان در خارج از پارک انجام می‌شود.

دریافت مالیات از تورم آسیب جدی برای کسب‌وکار‌ها و اقتصاد کشور است

در ادامه محمدحسین روشنک، رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه دریافت مالیات از تورم جهت اداره کشور جز نابودی کسب‌وکار‌ها و اقتصاد کشور هیچ نتیجه‌ای ندارد، بیان کرد: من چند سال قبل یک خودرو به قیمت ۴۰۰ میلیون تومان خریداری کرده‌ام، و اکنون قیمت این خودرو دو میلیارد تومان شده، من مالیات چه چیزی را باید بدهم؟ باید در برخی موضوعات به نمایندگان مجلس کمی مشاوره داده شود. همچنین اخذ مالیات از خانه‌های خالی جز فرار سرمایه از این بخش چیز دیگری به ارمغان می‌آورد؟ با این اقدام فعالان صنعت ساختمان را به سایر بخش‌ها و نهایتا به خارج از کشور فراری می‌دهید.

وی در خصوص هزینه بالای مدیریت کشور، گفت: باید هزینه مدیریت کشور حدود ۲۰ درصد باشد. چرا باید هزینه مدیریت کشور بالا برود و با افزایش مالیات‌ها جهت تأمین این هزینه‌ها به کسب‌وکار‌ها فشار بیاورید؟

روشنک با اشاره میزان اخذ مالیات در خراسان رضوی به نسبت سایر استان‌های کشور، خاطرنشان کرد: در این خصوص باید به میزان سرمایه‌گذاری دولت در هر استان و بزرگراه‌هایی که در هر استان وجود دارد، توجه کرد. در تمامی ۳ استان خراسان بزرگ فقط ۳۰ کیلومتر آزادراه وجود دارد و میزان سرمایه‌گذاری دولت در استان بسیار پایین است. ممکلت باید تکلیف خود را روشن کند که آیا سرمایه‌داری، سرمایه‌گذاری و کارآفرینی مورد حمایت است یا نه؟

سهم مالیاتی استان عادلانه نیست

در ادامه محسن شرکا، رئیس کمیسیون مسئولیت‌های اجتماعی اتاق بازرگانی خراسان رضوی با اشاره به اینکه سهم مالیاتی استان بی‌عدالتی است، اظهار کرد: در حالی که خراسان رضوی در متوسط درآمد سرانه رتبه بیست‌ویکم در کشور را دارد، با مهاجرت از روستا‌ها به شهر‌ها مواجه هستیم، یک میلیون و ۴۰۰ هزار حاشیه‌نشین در مشهد داریم و استان ما در سرمایه‌گذاری رتبه هفدهم کشور را به خود اختصاص داده است، این عدالت مالیاتی بر چه اساسی است؟.

وی با بیان اینکه خراسان رضوی استان سال ۱۳۹۰ نیست، ادامه داد: صنایع ما امسال به صورت دستوری تعطیل شد؛ تابستان برق و زمستان برق و گاز نداشتیم. با این حال سهم مالیات استان بیش از ۱۴۳ درصد افزایش پیدا کرده و رقم افزایش اولیه آن نیز درست نبوده است. ما مرکز فساد مالی و موسسات و اعتباری غیر مجاز در کشور بودیم. بر اساس آن شاخص‌ها افزایش مالیاتی را در استان اعمال کردند که تاکنون تداوم یافته است. نرخ تورم رسمی در کشور ۴۵ درصد و نرخ تورم رسمی در خراسان رضوی با رتبه پانزدهم کشوری ۴۶ درصد است. بر این اساس باید بر اساس این شاخص‌ها سهم مالیات استان تعیین شود.

همچنین احمد زمانیان، رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق بازرگانی خراسان رضوی در خصوص مالیات شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، بیان کرد: بیش از ۶ سال است با اداره کل مالیات استان در خصوص معافیت مالیاتی شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی گفتگو می‌کنیم. بر اساس قانون و بخش‌نامه‌های سازمان امور مالیاتی، حوزه حمل‌ونقل بین‌المللی معاف از مالیات اعلام شده است، اما همکاران شما در اداره کل مالیات استان به این بخش‌نامه‌ها وقعی ننهادند.

وی ادامه داد: این موضوع سبب شده پرونده‌های بسیاری در دیوان عدالت اداری تشکیل شده که دیوان آن را نقض کرده است. این موضوع در شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی سال ۱۳۹۶ هم مطرح شد، اما تاکنون حل نشده باقی مانده است و بیش از ۲۰۰ شرکت از سال ۱۳۸۸ تاکنون درگیر این موضوع هستند. بر اساس قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، شرکت‌های ترانزیتی و حمل‌ونقل بین‌المللی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف شدند، اما همکاران شما می‌گویند بخش‌نامه‌ای در این خصوص به دستشان نرسیده است.

در بخش دیگری محمدعلی چمنیان، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و بازار پول اتاق بازرگانی خراسان رضوی، گفت: همه دنیا سعی می‌کنند از ابزار سیاست‌های مالیاتی برای تنظیم اقتصاد کشور استفاده کنند. تصویب قانون جهش دانش‌بنیان کار بسیار خوبی بود که در سال‌های گذشته انجام شد و توانستیم با همکاری مجلس و معاونت علمی ریاست‌جمهوری مواردی را در آن بگنجانیم که به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های دانش‌بنیان کمک کند. این قانون از خرداد ماه امسال اجرایی شده است و ما سعی کردیم شرکت‌ها را به سرمایه‌گذاری در این حوزه‌ها تشویق کنیم، اما شرکت‌ها به دلیل مشخص نبودن نحوه برخورد اداره مالیات با آن‌ها به حوزه ورود نمی‌کنند.

بهزاد، معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال پیگیری ایجاد اکوسیستم‌های نوآوری و فناوری و اتصال شرکت‌های نوآور به بخش صنعت هستیم، بیان کرد: در حالی به بر اساس اساسنامه پارک علم و فناوری خواهان معافیت مالیاتی شرکت‌های وابسته به پارک علم و فناوری در خارج از فضای پاکر هم هستیم، اما معاون حقوقی سازمان امور مالیاتی اعلام کردند که این معافیت به شرکت‌های دانش‌بنیان خارج از فضای پارک قابل تسری به نیست که خواهان مساعدت برای معافیت مالیاتی این شرکت‌ها هستیم.

وی افزود: هنوز آیین‌نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون جهش دانش‌بنیان مشخص نشده تا شرکت‌ها بتوانند با استفاده از این بند برای ایجاد زیرساخت مناسب در واحد‌های صنعتی و رشد واحد‌های تحقیق و توسعه خود استفاده کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده