تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۴۵
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۹۱۴۳۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

بازدهی بازار‌ها در سومین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار‌های مالی منفی شد

‌می‌متالز - در سومین هفته بهمن‌ماه بازدهی تمام بازار‌ها منفی شد؛ طلا با ۳ درصد کاهش بیشترین کاهش ارزش را در کالا‌های سرمایه‌ای داشت.

به گزارش می‌متالز، بازار‌های مالی و سرمایه‌ای در هفته سوم بهمن‌ماه علاوه بر اخبار بین‌المللی تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض ورود خودرو به بورس کالا نیز قرار داشتند. این در حالی است که طی این هفته قیمت دلار و سکه در بازار آزاد نسبتا باثبات بود. با وجودی که قیمت دلار، سکه و طلا روز پنجشنبه با روند افزایشی بسته شد، اما بازدهی بازار‌ها این هفته منفی بود.

شاخص کل بورس نیز در جریان معاملات هفته سوم بهمن، صعود محسوسی نداشت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد به کار خود خاتمه داد. شاخص کل‌هم‌وزن، اما در این هفته نتوانست از خروج پول حقیقی‌ها در امان بماند و حدود ۰.۴۲ درصد کاهش داشت.

قیمت دلار

صرافی ملی روز پنج‌شنبه ۱۳ بهمن‌ماه، قیمت دلار را ۴۳ هزار و ۶۱۶ تومان اعلام کرد. این در حالی است که قیمت این اسکناس آمریکایی روز گذشته ۲۰ بهمن ۴۲ هزار و ۹۸۵ تومان اعلام شد. این اسکناس آمریکایی ۶۳۱ تومان کاهش داشته است. بازدهی این بازار کاهش ۱/۴۵ درصدی داشته است.

روند کنترل شده قیمت دلار در هفته‌ی سوم بهمن‌ماه در پله چهارم کانال ۴۰ هزار تومان نوسان داشت. در برخی روز‌ها در کانال مذکور تا پله دوم پایین آمد. در بعضی مواقع نیز به پله ۸ و ۹ صعود کرد. معامله‌گران در هفته‌های گذشته چشم‌انتظار اخبار بین‌المللی بودند؛ اما بازارساز با قدرت مانع از تغییر شارپی قیمت شد.

این هفته قرار بود سامانه مبادله ارز و طلا راه‌اندازی شود؛ اما خبری از آغاز به کار این سامانه تحت عنوان «ناخدا» نبود.

همچنین در این هفته تلاش نهاد پولی کشور در جهت نزدیکی نرخ‌های مختلف دلار در بازار معاملات با یکدیگر بود؛ اقدامی که توانست اشتیاق خریداران ارز توافقی را کور کند. صف دلار توافقی آب رفت و خریداران این نوع ارز تمایل به خرید از بازار آزاد دارند تا از قطعی یارانه و مالیات و اقدامات انتظامی بازار در امان بمانند.

قیمت طلا

طلا این هفته با بیش از ۳ درصد کاهش، بیشترین بازدهی منفی را در میان بازار‌های مالی داشت.

قیمت طلا در روز پنج‌شنبه، ۱۳ بهمن‌ماه ۱۴۰۱، ۲ میلیون و ۱۷۸ هزار تومان بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز گذشته با قیمت، ۲ میلیون و ۱۱۱ هزار تومان معامله شد. طلا در هفته دوم بهمن‌ماه ۶۱ هزار تومان نسبت به هفته قبل گرانتر شد و در هفته سوم ۶۶ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان‌تر شد.

فعالان بازار معتقدند تا زمانی که قیمت دلار نوسانات محدودی دارد؛ نباید انتظار رشد قیمت طلا و سکه را داشت. از سوی دیگر برخی از معامله‌گران می‌گویند دلار نه به ذاته بلکه با دستور در محدوده قیمتی فعلی نگهداشته شده است؛ اما قیمت در بازار فلز زرد از دستور پیروی نمی‌کند.

قیمت سکه

بازدهی بازار سکه در هفته دوم بهمن‌ماه رشد ۴/۵ درصدی داشت و این هفته بازدهی منفی ۰/۸۲ درصدی را پشت‌سر گذاشت.

سکه امامی هفته قبل با قیمت ۲۴ میلیون و ۸۴۹ هزار تومان معامله می‌شد. روز گذشته این قطعه از سکه با کاهش ۲۰۵ هزار تومانی قیمت، به نرخ ۲۴ میلیون و ۶۴۴ هزار تومانی رسید.

برخی از فعالان بازار می‌گویند افزایش نرخ طلای جهانی قدرت سکه‌بازان داخلی را تقویت می‌کند. این در حالی است که تحرکات بازار طلا نشان داده، فلز زرد به هر بازاری که افزایشی باشد تمایل پیدا می‌کند.

از سوی دیگر گفته می‌شود چین تقاضا برای ذخیره و خرید طلای خود را افزایش داده است. این تصمیم ممکن است موجب رشد طلای جهانی و حرکت آن به سمت مرز دو هزار دلار شود.

بازدهی بازار‌ها در سومین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار‌های مالی منفی شد

بورس

معاملات هفته سوم بهمن امسال در حالی رقم خورد که بازار تحت تاثیر اخبار ضد و نقیض ورود خودرو به بورس کالا قرار گرفت. به همین منظور سهامداران شاهد خروج ادامه دار پول حقیقی‌ها از بازار سرمایه بودند. گفتنی است حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان پول از این هفته بازار سرمایه خارج شده است.

شاخص کل نیز در جریان معاملات هفته سوم بهمن، صعود محسوسی نداشت و در ارتفاع یک میلیون و ۵۵۶ هزار واحد به کار خود خاتمه داد.

شاخص کل‌هم‌وزن، اما در این هفته نتوانست از خروج پول حقیقی‌ها در امان بماند و حدود ۰.۴۲ درصد کاهش داشت.

بیشترین بازدهی هفتگی

بررسی معاملات این هفته بازار نشان می‌دهد که نماد کیا توانست با افزایش ۱۹ درصدی، بیشترین بازدهی هفته را از آن خود کند.

تکشا و غدیس نیز هر کدام با افزایش ۱۹ و ۱۸ درصدی دیگر نماد‌های پربازده هفته سوم بهمن بودند. گفتنی است سطوح ۲۸۲۷ و ۲۷۲۶ تومان مهمترین سطوح مقاومتی برای این دو سهم هستند.

بازدهی بازار‌ها در سومین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار‌های مالی منفی شد

کمترین بازدهی هفتگی

در جریان معاملات این هفته بازار سرمایه فمراد با افت ۱۴ درصدی بدترین عملکرد هفته را به خود اختصاص داد.

حمایت و مقاومت مهم این سهم به ترتیب ۱۸۷۷ و ۲۵۳۸ تومان هستند.

فن‌آوا و و بیمه نیز هر کدام با کاهش ۱۴ و ۱۲ درصدی در این هفته دیگر نماد‌هایی بودند که سهامداران خود را ناامید کردند.

گفتنی است اگر این دو نماد با همین فرمان پیش روند حمایت‌های مهم پیش روی آن‌ها ۵۱۲ و ۱۳۶ تومان است.

بازدهی بازار‌ها در سومین هفته بهمن ماه ۱۴۰۱ / بازدهی بازار‌های مالی منفی شد

منبع: تجارت نیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده