تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۲:۱۷
بازدید: ۱۲۴
کد خبر: ۲۹۱۵۳۶

تسهیلات با نرخ صفر درصد برای ساخت و نوسازی کشتی‌های مسافری

می متالز - معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی از اعطای تسهیلات ۸۰ درصدی با نرخ سود صفر درصد برای ساخت و نوسازی شناورها و کشتی‌های مسافری و تخفیف ۹۰ درصدی تعرفه و عوارض بندری خبر داد.

به گزارش می‌متالز، روز یکشنبه از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی نازی، با بیان اینکه برای ساخت و ایمن‌سازی شناور‌ها و کشتی‌ها تسهیلات خوبی برای سرمایه‌گذاران در نظر گرفته شده است، به ارائه تسهیلات هشتاد درصدی از محل وجوه اداره شده به ساخت و نوسازی کشتی‌های مسافری همچنین تخفیف نود درصدی تعرفه و عوارض بندری برای شناور و کشتی‌های مسافری اشاره کرد.

وی افزود: با تعامل خوبی که بین وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با سازمان امور بنادر ایجاد شد شیوه‌نامه‌ای برای تامین سوخت یارانه‌ای کشتی‌های مسافری آماده و به وزارت نفت ابلاغ شد که طی آن ۸۰ درصد سوخت شناور‌های مسافری به‌صورت یارانه‌ای پرداخت می‌شود.

علی نازی این کار را در پایین‌آوردن هزینه‌ها موثر دانست و آن را مشوق مهمی برای ورود سرمایه‌گذاران به حوزه گردشگری دریایی عنوان کرد.

این مقام مسوول درباره آماده‌سازی اسکله‌های مسافری بنادر گفت: در حال حاضر در حوزه گردشگری دریایی ۷۵ پست اسکله برای استفاده گردشگران دریایی در هفت استان ساحلی شمال و جنوب کشور آماده بهره‌برداری است.

وی با اشاره به اینکه ۲۰ بندر در حال ساخت است، افزود: این بنادر در زمان‌های مختلف به بهره‌برداری خواهد رسید و ظرفیت پذیرش بیست میلیون گردشگر دریایی را ایجاد خواهد کرد.

پرداخت تسهیلات برای نوسازی ۲۵ شناور مسافری و ساخت یک شناور رورو

علی نازی درباره طرح‌های مطرح شده از سرمایه‌گذاران برای ساخت و نوسازی کشتی‌ها و شناور‌های دریایی گفت: در حوزه مسافری نسبت به باری و نفتی استقبال کم‌تر است. اما در حال حاضر طرح درخواست تسهیلات برای ساخت یک شناور رو رو که هم قابلیت حمل مسافر و هم‌کامیون را دارد با ظرفیت ۳۰ دستگاه خودرو و کامیون همچنین ۷۰ صندلی مسافر پذیرفته و برای تسهیلات به بانک معرفی شده است. همچنین ۲۵ تقاضا برای تعمیرات و نوسازی ۲۵ فروند شناور مسافری در حال بررسی است.

ایمن‌سازی آبراه‌های مسافری، ایجاد عمق مناسب و تعبیه علائم کمک ناوبری، ایستگاه‌های امداد نجات و استاندارسازی پذیرش گردشگری دریایی، آماده‌سازی اسکله‌هایی برای پهلوگیری کشتی‌های کروز و نصب علائم و تابلو دیگر اقدامات مورد اشاره معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی بود.

بهره‌برداری از بزرگ‌ترین بندر گردشگری دریایی تا پایان ۱۴۰۲

به گفته معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، ۸۰ درصد ساخت بزرگ‌ترین بندر گردشگری کشور که در چمخاله استان گیلان در حال ساخت است انجام شده و تا پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

راه‌اندازی ۴ خط آبی به عراق، عمان و قطر

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی به راه‌اندازی چهار خط آبی بین‌المللی اشاره کرد و افزود: خط ایران - عراق (بندر آبادان و بندر سیبه) تا فروردین ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید. زیرساخت‌ها از سوی ایران آماده است و زیرساخت‌های سمت عراق نیز در حال آماده شدن است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده