به گزارش میمتالز، سید علی حسینی، با اشاره به اینکه امیدوار هستیم با خرید کشتیهای نو، افزایش شناورها و فعال شدن تردد خطوط کشتیرانی به بنادر ایران شاهد بهبود وضعیت حمل و نقل دریایی کشور و رونق بنادر ایران باشیم، اظهار داشت: با توجه به اصل ۴۴ قانون اساسی، سرمایه گذاران بخش خصوصی و غیردولتی باید با فراغ بال در حوزه حمل و نقل دریایی و سرمایه گذاری در بنادر کشور عمل کنند.
وی ادامه داد: مساله مهمی در رابطه با حاکمیت کشتیهایی که باید در ایران به ثبت برسند وجود دارد؛ در این حوزه با فرایند پیچیده و زمان مواجه هستیم که به عنوان یک چالش باعث شده کشتی خریداری شود و در سایر کشورها مالکیت آن را به ثبت برسانند، چرا که برخی کشورها با دریافت عوارض فعالیتهای ثبت کشتی را به راحتی پیش میبرند و از این روش به عنوان یک درآمد ارزی استفاده میکنند؛ بنابراین باید در ایران نیز این رویه بازنگری و تسهیل شود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به مزایای تسهیل ثبت کشتی در ایران، گفت: این امر مزایای بسیاری دارد و باعث میشود کشتیها با پرچم ایران از عوارض ناوگان خارجی معاف شوند و در بازار رقابتیتر عمل کنند.
حسینی با تاکید بر ورود موفق بخش خصوصی در بنادر ایران از جمله بندر شهید رجایی و مجتمع بندری امام خمینی (ره)، عنوان کرد: خوشبختانه بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی، بخش خصوصی به خوبی در محوطههای بندری ورود و اقدام به سرمایه گذاری در بخشهای مختلف کرده است.
وی افزود: خوشبختانه سازمان بنادر و دریانوردی بیشتر به دنبال نظارت است و اگر در همین مسیر حرکت کنیم، شاهد افزایش فعالیت بخش خصوصی در بنادر ایران خواهیم بود که در نهایت منجر به رونق و پویایی بنادر میشود.
رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به اینکه ۹۰ درصد حجم صادرات و واردات کشور از مبادی بنادر صورت میگیرد، خاطرنشان کرد: آنگونه که اعلام شده بنادر شمالی ایران ظرفیتی معادل ۳۰ میلیون تن دارند که تنها ۵ میلیون تن از این ظرفیت مورد استفاده واقع شده است و باید این ظرفیت خالی بنادر شمالی را فعال کرد.
حسینی افزود: دولت سرمایه گذاری مناسبی در بنادر شمالی کشور انجام داده است و باید بخش خصوصی به نحو مطلوب از این ظرفیت ایجاد شده، استفاده کند.
وی با اشاره به اینکه دولت در حوزه بندری و دریایی کم نگذاشته و نمیگذارد، گفت: باید شاهد سرمایه گذاری هرچه بیشتر بخش خصوصی باشیم و در عین حال با بهره مندی از نظر کارشناسان و نخبگان دریای و بندری از این ظرفیت مناسب اقتصادی ایران به نحو مطلوب استفاده کنیم.