به گزارش میمتالز، بهروز آقایی درباره آخرین وضعیت انبارهای بنادر و تخلیه و ترخیص کالا در بنادر خوزستان اظهار گرد: در حال حاضر در بندر امام ٣٧فروند کشتی با میزان بار ٢ میلیون و ٢٠٠ هزار تن در لنگرگاه روی آب ماندهاند و در کنار اسکله هم ٢٠٠ هزار تن کالا در حال تخلیه است. همچنین بیش از ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا در انبارهای بندر امام انباشت شدهاند. آقایی با تاکید براینکه کشتیهایی که روی آب ماندهاند به دلیل مشکل اسنادی امکان ورود به بندر را ندارند، ادامه داد: هنوز تبادلات مالی بین فروشنده و خریدار کامل نشده و با مشکل اسنادی مواجهند. پس از رفع مشکل اسنادی به این کشتیها اعلام ورود به بندر میشود که در حال حاضر به هیچ یک از این ٣٧ فروند کشتی که حامل کالای اساسی هستند، اعلام ورود به بندر نشده است.
او گفت: فرض بر این باشد که همین امروز مشکل اسنادی این کالاها و بار برطرف شود، به دلیل اینکه امور پشتیبانی دام نتوانسته کالاهای خود یعنی همان ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن را از انبارهای بندر امام خارج کند، ظرفیت و انباری برای پذیرش بار کشتیهای مانده روی آب نداریم.
آقایی با بیان اینکه وزارت جهادکشاورزی دو زیرمجموعه آن؛ امور پشتیبانی دام و شرکت بازرگانی دولتی باید در اقدام سریع کالاهای انباشت در انبار بندر امام را خارج کنند، تاکید کرد: بخشی دیگر از این کالاها و بار متعلق به بخش خصوصی بوده که سیاستگذاری ورود و خروج این کالاها هم بر عهده جهادکشاورزی است. جهادکشاورزی باید با برنامهریزی دقیق نسبت به واردات کالا و خروج آن از بنادر اقدام کند تا امروز با این مشکلات مواجه نشویم. از سوی دیگر تا این ٣ میلیون و ٩٠٠ هزار تن کالا از انبارهای بندر امام خارج نشوند، از پذیرش همزمان انبوه کشتی را که در لنگرگاه ماندهاند، نداریم.
وی با هشدار نسبت به فسادپذیری این کالاها گفت: این کالاها اگر سریع از انبار خارج نشوند، مشکل آفت و خودسوزی پیدا میکنند، چراکه کنجاله سویا یک کالای خودسوز است. اما در بحث گندم و ذرت گازی از آنها متصاعد میشود باعث تخریبشان خواهد شد.
آقایی ادامه داد: مشکل دیگر این است که دو ماه پس از انجام آزمایش این کالاها اگر تخلیه و خارج نشوند باید مورد آزمایش مجدد قرار بگیرند. در این صورت علاوه بر اینکه هزینهای باید برای انجام آزمایش دوم پرداخته شود احتمال اینکه جواب آزمایش منفی باشد و کالا را رد و مرجوع کند، وجود دارد.
منبع: دنیای اقتصاد