تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۷
بازدید: ۹۷
کد خبر: ۲۹۱۵۷۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دردسر مزیت‌های تصنعی برای صنایع

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت گفت: برخی صنایع به دلیل تخصیص یارانه، مزیت‌های تصنعی داشتند، اما با حذف یارانه، توان رقابتی و صادراتی خود را از دست داده و تعطیل شدند.

به گزارش می‌متالز، عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت (صمت) با بیان اینکه در سال‌های قبل در مواردی در اولویت‌گذاری صنایع به دلیل تخصیص یارانه، مزیت‌های تصنعی داشتیم، گفت که بخشی از صنایع معدنی، صنایع تبدیلی و بخش‌هایی از صنعت غذا، خدمات فنی و مهندسی و صنایع پایین دستی پتروشیمی از صنایع دارای مزیت در کشور هستند.

آرمان خالقی، درباره اولویت‌های صنعتی در ایران اظهار کرد: معمولا دولت‌های مختلف سعی کردند روی موضوع اولویت‌های صنعتی و صنایع دارای مزیت کار کنند.

اما به گفته وی در حال حاضر خواسته مهم بخش خصوصی، تدوین راهبرد توسعه صنعتی کشور است که مشخص می‌کند کشور در کدام بخش‌های تولید مزیت و در بازار جهانی حرفی برای گفتن دارد.

صنایع چگونه مزیت تصنعی پیدا کردند؟

عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در سال‌های قبل در مواردی مزیت‌های تصنعی داشتیم، تصریح کرد: برای مثال در برخی صنایع مثل پتروشیمی از مزیت‌های یارانه‌ای در مواد اولیه یا حامل‌های انرژی برخوردار بودند و به همین دلیل برای محصول تولیدی مزیت (نسبی نه رقابتی) ایجاد می‌شد. این مزیت نسبی در مقاطعی باعث رشد یک صنعت شده، اماوقتی یارانه برخی از این صنایع برداشته شد، عملا مزیت خود را از دست داد و شاهد بودیم برخی از این صنایع توان صادرات خود را هم از دست دادند. با از بین رفتن ظرفیت صادراتی صنایع، واحد‌ها مجبور شدند در داخل با هم رقابت کنند و تعدادی هم تعطیل شدند.

وی افزود: بنابراین باید این نکته را در نظر گرفت که برخی از فهرست‌هایی که تاکنون برای صنایع اولویت دار تهیه شده بر این اساس بوده که بعضا به عنوان اولویت‌های سرمایه‌گذاری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شد و آن‌ها نیز بر همین اساس صنعتی را انتخاب و فعالیت می‌کردند. اما حالا بخشی از این اولویت‌ها بهم ریخته است.

البته به گفته عضو هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت به نظر می‌رسد در بخش‌هایی از صنایع معدنی که ذخایر بالا دارند و امکان استخراج آن‌ها نیز وجود دارد، صنایع تبدیلی و بخش‌هایی از صنعت غذا که در این بخش شرکت‌های خوبی هم هستند که کالای رقابتی تولید می‌کنند و علاوه بر مزیت نسبی در کشور، مزیت رقابتی ایجاد کردند و می‌توانند در بازار‌های جهانی حضور پیدا کنند. همچنین خدمات فنی و مهندسی و صنایع پایین دستی پتروشیمی که خود طیف وسیعی از صنایع هستند، به دلیل وجود منابع نفت و گاز در کشور از جمله دیگر صنایع دارای مزیت در کشور هستند.

راهکار‌های جذب سرمایه به صنایع دارای مزیت

وی درباره راهکار‌های جذب سرمایه به این صنایع نیز گفت: دولت باید مجموعه‌ای از خدمات مثل تسهیل در صدور مجوز، فراهم کردن زیرساخت‌های صادراتی مثل لجستیک حمل و نق، تسهیل امور گمرکی، تسهیل کنترل کیفیت کالا‌های صادراتی، به کارگیری ظرفیت‌های دیپلماسی اقتصادی، ایجاد ظرفیت تعرفه‌های ترجیحی با کشور‌های طرف تجاری و ... را اجرا کند تا به رشد صنایع دارای مزیت کمک کند و اگر امنیت اقتصادی را نیز کنار آن بگذاریم، می‌توان سرمایه گذار خارجی نیز جذب کرد.

منبع: پایگاه خبری اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده