تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۲:۴۲
بازدید: ۲۱۱
کد خبر: ۲۹۱۶۰۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل صمت استان لرستان تاکید کرد:

تعیین تکلیف شدن ۶۱ واحد صنعتی تحت تملک بانک‌های لرستان/ راه‌اندازی نخستین واحد سیمانی غرب کشور در سال آینده

‌می‌متالز - مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه ۳۹ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن لرستان وصول شده، گفت: ۶۱ واحد صنعتی تحت تملک بانک‌ها تا نیمه اول ۱۴۰۲ تعیین تکلیف خواهند شد.

به گزارش می‌متالز، «بهمن جعفری» مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه در حال حاضر ۶۱ واحد صنعتی تحت تملک بانک‌های استان قرار دارند که مشکلات آن‌ها در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی می‌شود، گفت: در قالب ستاد تسهیل و رفع موانع تولید هر جلسه ۲ الی ۳ واحد صنعتی را در دستور کار قرار می‌دهیم تا آن‌ها را تعیین تکلیف کنیم که تا نیمه نخست سال آینده (۱۴۰۲) تعیین تکلیف خواهند شد.

وی با بیان اینکه تیمی متشکل از استانداری، سازمان صمت، ادراه کل بازرسی و شرکت شهرک‌ها تشکیل شده که به بررسی وضعیت واحد‌های تحت تملک بانک‌ها می‌پردازند، افزود: ۲۱۶ واحد صنعتی استان راکد است که ۲۳ مورد آن به چرخه تولید بازگشت و از مجموع ۷۸۰ میلیارد تومان تسهیلات تبصره ۱۸، معادل ۲۴۳ میلیارد تومان برای ادامه فعالیت به ۴۸ واحد پرداخت شد.

مدیرکل صمت استان لرستان جذب تسهیلات تبصره ۱۸ استان را حدود ۱۲۹ درصد برشمرد و بیان کرد: این تسهیلات برای تامین سرمایه در گردش و سرمایه ثابت به طرح‌های بالای ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی و با شرط نبود بدهی معوق و چک بانکی، پرداخت شده است. همچنین بانک‌ها موظف هستند ۴۰ درصد منابع داخلی خود را به تولید اختصاص دهند که بانک‌های ملت و ملی استان در راستای وام رونق تولید، ۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت کرده‌اند.

وی با بیان اینکه شناخت کامل روی وضعیت واحد‌های مذکور دارم، افزود: تمام تلاش‌مان این است که این واحد‌ها را به چرخه تولید برگردانیم و در این راستا دبیر شورای هماهنگی بانک‌ها، رئیس کل دادگستری و دادستان خرم‌آباد نیز نهایت همکاری را داشته‌اند.

جعفری با اشاره به اینکه مرکز پاسخگویی یکپارچه ۱۲۴ در کشور طراحی شده و صبح و عصر برای پاسخگویی به پیشنهادات، انتقادات و شکایات فعال است، در خصوص وضعیت پتروشیمی کوهدشت اینگونه توضیح داد: واحد صنعتی علاوه‌بر اینکه با کمبود آب مواجه است، مشکل خوراک دارد.

وی در خصوص وضعیت معادن استان و نظارت بر میزان استخراج آن‌ها، اظهار کرد: در حال پایش کامل معادن استان هستیم و قرار است سال آینده با استفاده از یک سیستم پهپادی نسبت به پایش معادن اقدام کنیم. البته این امر با همکاری سازمان نظام مهندسی معادن انجام خواهد شد و البته نسبت به خرید دستگاه پهپاد هم اقدام شده است.

مدیرکل صمت استان لرستان اضافه کرد: براین اساس با بهره‌بردارانی که خارج از محدوده معادن فعالیت داشتند و یا معادنی که بیشتر از مجوز استخراج داشتند، مطابق قانون معادن برخورد و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خصوصی‌سازی به‌عنوان یک فرصت مغتنم به درستی در لرستان اجرا نشده، اظهار داشت: ۸۰ درصد واگذاری واحد‌ها و صنایع استان (حدود ۱۰ واحد) به بخش خصوصی در دهه ۸۰ غیراصولی بوده و به درستی به بخش خصوصی واگذار نشده است که این موضوع موجب شکل‌گیری واحد‌های مشکل‌دار شده است، زیرا مالکان جدید اهلیت فنی و مالی نداشته‌اند.

جعفری با بیان اینکه در حال حاضر تنها کارخانه پارسیلون متعلق به دولت و پیگیری‌های انجام شده برای تعیین تکلیف و احیای ان‌ها بسیار نتیجه بخش بوده، تصریح کرد: برخی از این واحد‌ها مانند چرم و پوست، بعد از واگذاری، به‌عنوان ملک شخصی افراد محسوب می‌شود و در اختیار سرمایه‌گذار است و با توجه به مشکلاتی مانند پرونده قضایی، مسائل حقوقی و اختلاف شرکا، بلاتکلیف هستند.

وی ادامه داد: یکهزار و ۳۳۲ واحد صنعتی لرستان دارای پروانه بهره‌برداری که یکهزار و ۸۳ واحد فعال و غیرفعال هستند، ۷۵۰ واحد صنعتی با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد و ۲۳۳ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ واحد فعالیت دارند و ۲۱۶ واحد نیز تعطیل است.

مدیرکل صمت استان لرستان در خصوص لاستیک سازی خرم آباد نیز یادآور شد: این طرح سال ۹۴ کلنگ زنی شده و اکنون کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت دارد، بنابراین ما در حال حاضر وارث عملکرد گذشتگان هستیم. در این راستا، جلساتی با ایمیدرو برگزار و مقرر شد به همراه سرمایه‌گذار نسبت به اجرای فاز اول اقدام کنند. به این‌صورت که ۵۳۰ میلیارد تومان تامین و ۱۳۰ میلیارد تومان هم تسهیلات دریافت کنند تا مرحله اول عملیاتی شود.

وی با تاکید بر اینکه این طرح جزو اولویت‌های دولت است بیان کرد: باتوجه به واردات لاستیک، توجیه فن و کارشناسی قابل قبولی دارد، اما باید منابع مالی تامین شود و بانک‌ها همکاری کنند.

جعفری اضافه کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته، آب منطقه‌ای و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی لرستان قول مساعد داده‌اند نسبت به تامین اعتبار مورد نیاز زیرساخ‌ها برای آبرسانی به شهرک صنعتی شماره سه و طرح لاستیک سازی خرم آباد در بودجه ۱۴۰۲ اقدام کنند.

وی در خصوص کارخانه سیمان سفید ازنا نیز تاکید کرد: ۲۵۰ میلیارد تومان امسال برای این طرح تامین و عقد قرارداد شده است و پیشرفت فیزیکی مناسبی دارد و واحد «کلین کر» آن تا پایان امسال بهره‌برداری می‌شود. مطمئنا سال آینده با بهره‌برداری از این طرح، نخستین واحد سیمانی غرب کشور راه‌اندازی می‌شود.

مدیرکل صمت استان لرستان در خصوص فولاد ازنا نیز تصریح کرد: این طرح با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی مصوبه دولت را دارد و دارای ۲ فاز ورق فولادی و شمش است، اما تعیین تکلیف نهایی ان به دلیل مشکلات قضایی سرمایه‌گذار انجام نشده است.

وی افزود: جلسه‌ای با حضور مدیران ایمیدرو، وزیر صمت و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف این واحد برگزار و مقرر شده است با توجه به اینکه طرح ۱۸۵ میلیون دلار تسهیلات ارزی دریافت کرده مهلتی به مالک داده شود در غیر اینصورت توسط بانک صنعت و معدن تملک خواهد شد.

تعریف هفت پهنه معدنی جدید در لرستان

جعفری با بیان اینکه از مجموع ۲۰۰ معدن استان با ۱۸ نوع ماده معدنی، ۱۲۳ واحد فعال، ۴۲ واحد غیرفعال و مابقی بدون مجوز برداشت یا متروکه هستند، افزود: پروانه بهره‌برداری سنگ آهن الیگودرز صادر و تاکنون ۱۰ هزار تن استخراج شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: ایمیدرو چهار پهنه معدنی در الیگودرز و سه پهنه جدید در بروجرد تعریف کرده است و احتمال می‌رود یکی از این پهنه‌ها طلا باشد که نیاز به اقدامات ژئوفیزیک و ژئوشیمی دارد.

مدیرکل صمت استان لرستان با اشاره به اینکه ایمیدرو طی سال جاری بیش از ۲ هزار میلیارد تومان پروژه برای لرستان در دست احداث دارد، تاکید کرد: کارخانه تولید کاغذ از سنگ در الیگودرز از این طرح‌ها و حجم سرمایه‌گذاری آن پنج میلیون دلار است.

افتتاح خط تولید انواع جعبه‌های بسته‌بندی در دورود

وی در ادامه به آخرین وضعیت سیمان سفید ازنا اشاره کرد و با بیان اینکه در سال جاری ۲۵۰ میلیارد تومان به این کارخانه اختصاص و پیشرفت خوبی دارد، گفت: سیمان سفید ازنا، از موفق‌ترین پروژه‌های صنعت و معدن است و واحد کلینکر آن بهره‌برداری و ۶ ماهه سال آینده به طور کامل بهره‌برداری می‌شود

مدیرکل صمت استان لرستان با یادآوری اینکه صنایع غذایی گهر که متعلق به گروه امیرمنصور آریا بود به صنایع گلرنگ واگذار شد، ادامه داد: فاز اول آن افتتاح و دو هفته گذشته شروع به کار کرد و خط تولید انواع جعبه‌های بسته‌بندی ۸۰ شرکت مجموعه گلرنگ، این واحد با حجم سرمایه‌گذاری ۲ هزار میلیارد تومان، روز جمعه، ۲۱ بهمن‌ماه، افتتاح می‌شود.

وی با بیان اینکه از مجموع واحد‌های صنعتی دارای پروانه استان، ۷۵۰ واحد با ظرفیت بیش از ۵۰ درصد، ۲۳۳ واحد با ظرفیت کمتر از ۵۰ و ۲۱۶ واحد تعطیل هستند، گفت: ۸۰ درصد واگذاری صنایع استان به بخش خصوصی در دهه هشتاد، غیراصولی بوده است.

جعفری ادامه داد: برنامه‌های کاری و اولویت‌دار دولت سیزدهم در حوزه صمت، تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی با بیان اینکه برای تکمیل طرح‌های با بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی از ظرفیت تسهیلات تبصره ۱۸ و صندوق توسعه ارزی و بیمه فعالیت‌های معدنی استفاده می‌شود، افزود: کلیه مجوز‌ها در درگاه ملی مجوز‌ها پیگیری می‌شود.

۳۹ میلیارد تومان حقوق دولتی معادن لرستان وصول شد

وی وصولی حقوق دولتی معادن در سال گذشته را ۸.۲ اعلام کرد و با بیان اینکه این رقم در ده ماهه سال جاری ۳۹ میلیارد تومان بوده است، خاطرنشان کرد: راستای شفافیت حقوق معادن، دو بار مزایده برگزار شد.

مدیرکل صمت استان لرستان با اشاره به استفاده از پهباد‌ها در راستای پایش فعالیت‌های معاون و جلوگیری از فعالیت خارج از محدوده اشاره کرد و گفت: محدوده‌های بالاتکلیف معادن هم شناسایی و تعیبن تکلیف شد.

وی فعالیت ایمیدرو برای شناسایی و توسعه معادن اشاره کرد و با بیان اینکه یک پهنه برای شناسایی مواد فلزی توسط ایمیدرو تعیین و این پهنه به تعداد ۷ زیرپهنه تقسیم‌بندی شده است، خاطرنشان کرد: لرستان در زون سهند به سیرجان است و ۱۸ ماده معدنی غیرفلزی در آن وجود دارد، اما اکتشافات توسعه‌ای برای مواد معدنی فلزی توسط ایمیدرو دنبال می‌شود و در چند جای استان ازجمله اکتشافات ماده معدنی سرب، روی و ماده منگنز در نورآباد، انجام شده است.

پرداخت ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید

جعفری یکی از منابع تامین مالی حوزه صنعت را اعتبار تبصره ۱۸ دانست و با بیان اینکه ۱۲۹ درصد این اعتبارات جذب و در این راستا ۴۸ طرح تامین منابع شده است، افزود: اعتبارات رونق تولید از منابع سرمایه‌گذاری برای تولید است که در این راستا درخواست‌ها از واحد‌ها اخذ شد و کلیه درخواست‌ها به بانک‌های عامل ارجاع شده و تاکنون از سوی دو بانک ملی و ملت ۸۰۰ میلیارد تومان به واحد‌های تولیدی کمک شده است کمااینکه بانک‌ها موظفند ۴۰ درصد منابع داخلی را به این بخش اختصاص دهند.

وی در خصوص کارخانجات دارویی بایرافلاک خاطرنشان کرد: بخش دامی این کارخانجات فعال و برای حل مشکل تعهدات ارزی آن اقدامات خوبی انجام شده است.

مدیرکل صمت استان لرستان با بیان اینکه پروژه فولاد ازنا دارای مصوبه دولت است که سرمایه‌گذار آن مشکل حقوقی دارد که برای حل آن نشست‌های با قوه قضائیه و وزارت صمت برگزار شد، گفت: فاز اول آن ۶۵ درصد پیشرفت دارد، ولی برای فاز بعدی آن سرمایه‌گذار درگیر مسایل حقوقی شده که برای حل آن ۱۱ جلسه برگزار و فرصتی برای سرمایه‌گذار داده شده است چراکه ۱۸۵ میلیون دلار از صندوق دخیره ارزی به این پروژه تزریق شده، ولی تعیین تکلیف نشده در صورتی که به تعهدات عمل نکند، توسط بانک صنعت و معدن تملک و احتمالا در اختیار ایمیدرو قرار می‌گیرد.

منبع: شاتانیوز

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده