تاریخ: ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۴:۰۲
بازدید: ۱۰۱
کد خبر: ۲۹۱۶۳۶
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

صنایع بزرگ به تامین سرمایه در گردش دانش بنیان‌ها کمک کنند/ رونق صنعت با تعاونی‌های دانش‌بنیان

‌می‌متالز - درحال حاضر بخش صنعت و معدن و کشاورزی کارگروه‌های بسیار قوی در بخش تعاون دارند و می‌توانند درقالب شرکت‌های دانش‌بنیان تشکیل و مورد حمایت بانک‌ها قرار بگیرند. با توسعه این فرآیند می‌توان روند اشتغال زایی را نیز سرعت بخشید.

به گزارش می‌متالز، تسهیل و رفع موانع تولید، توجه به مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق و حمایت از قرارداد‌های مرتبط با تولید دانش‌بنیان، از دیگر مواردی است که می‌توانند نقش دانش بنیان‌ها را در توسعه صنایع پررنگ‌تر کند. از سوی دیگر توسعه بازار‌های صادراتی محصولات ایران‌ساخت، باید یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های اصلی صنایع بزرگ شود.

اکنون شرکت‌های دانش‌بنیان به عرصه تولید محصولات موردنیاز کشور و ارائه نمونه‌های بومی کالا‌های راهبردی ورود پیداکرده‌اند و نقشه دشمنان برای توقف چرخه تولید در ایران را ناکام گذاشتند. شرکت‌های دانش‌بنیان با استفاده از توان علمی و فنی خود در صنایع مهمی همچون صنعت خودروسازی ورود پیدا کردند و با انجام کار‌های تحقیقاتی و نیازسنجی از آخرین وضعیت واحد‌های صنعتی به طراحی و تولید محصول نهایی موردنیاز آن‌ها می‌پردازند.

همچنی نخبگان جوان با راه‌اندازی مجموعه‌های فناورانه در مقیاس کوچک و بزرگ در حال ساخت تجهیزات راهبردی موردنیاز صنایع داخلی هستند که می‌تواند جایگاه ایران را باوجود تحریم‌های شدید اقتصادی در بخش‌های صنعتی ارتقا دهد و این سطح از توانایی برای کشور غرورآفرین است. در حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان در همه حوزه‌های موردنیاز کشور ازجمله بخش صنعت، کشاورزی، محیط‌زیست، گردشگری و سایر بخش‌های مؤثر در پیشرفت اقتصاد کشور فعالیت می‌کنند و نتایج اقدام‌های آنان به‌زودی موجب خودکفایی ایران در تولید بسیاری از محصول‌های راهبردی خواهد شد. شرکت‌های دانش‌بنیان همچنین توانایی تدوین و اجرای استاندارد‌های موردنیاز برای تولید بسیاری از صنایع نوین و پیشرفته رادارند و این موضوع برای تقویت جایگاه کالا‌های ساخت ایران در بازار‌های جهانی بسیار مؤثر است.

از طرفی دیگر ارتباط نزدیک مسوولان به‌خصوص در بخش‌های اقتصادی با مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان و تقویت همکاری میان آنان از اهمیت بسزایی برخوردار است و به روند خودکفایی کشور در تولید محصول‌های راهبردی سرعت می‌بخشد.

یک فعال اقتصادی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش بنیان بر توسعه اقتصادی کشور، گفت:کاهش بیکاری، رونق تولید داخلی، بهبود و ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات از اثرات این موضوع در عرضه اقتصادی است. رستگار در خصوص نقش و جایگاه اقتصاد دانش بنیان، می‌گوید: ارزشمندترین دارایی در اقتصاد دانش بنیان، دارایی فکر است. یکی از عوامل مهم و موثری که می‌تواند موجب رشد، توسعه و تعالی همه جانبه اقتصاد کشور شود، بدون اغماض رهاندن اقتصاد از دست دولت‌ها و به معنی واقعی مردمی کردن آن است.

مشارکت صنعت و فناوری

محمدرضا اصنافی، کارشناس فناوری

نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارت آپ‌ها در رونق تولید و صنعت را نمی‌توان نادیده گرفت. در تمامی کشور‌های توسعه یافته دنیا صنایع بزرگ با فراهم سازی زمینه فعالیت شرکت‌های دانش بنیان، کالا‌ها و محصولات خود را مطابق با استاندارد‌های روز تولید می‌کنند. در مقابل صنایع بزرگ برای پیشرفت این شرکت‌ها سرمایه در گردش را تامین کرده و این مشارکت به اشتغال زایی و کسب درآمد و در نهایت رشد اقتصادی منجر می‌شود. واقعیت این است که عدم متناسب‌سازی فضای اکوسیستم بومی برای ایجاد و رشد استارتاپ‌های داخلی، بی‌شک زمینه مناسب را برای فعالیت استارتاپ‌های مشابه خارجی فراهم می‌کند.

البته در تامین سرمایه و تامین مالی استارت آپ‌ها باید به نکاتی توجه کرد. انحراف تسهیلات بانکی به‌سمت واسطه‌گری به‌جای تولید یکی دیگر از موضوعات مهم پیش‌روی اقتصاد است. اینکه اساسا بانک‌ها باید در تسهیلات‌دهی آزادی داشته باشند یا براساس تصمیمات کلان اقتصادی و منافع ملی باید تسهیلات جهت‌دهی شده و وارد بخش‌های تولید براساس اولویت‌های اقتصاد مقاومتی شود، موضوعی است که نیاز به تصمیم‌گیری اقتصادی و سیاسی دارد. اما بی‌شک اجرای دقیق هر تصمیمی از این جنس، نیازمند سامانه‌های رصد مالی و ردیابی در نظام بانکی است که بدون تحلیل داده‌های کلان و استفاده از دانش هوش مصنوعی ممکن نیست.

منبع: خبرگزاری کسب و کار

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده