تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۰۴
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۹۱۵۷۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
انتشار اوراق سلف خودرویی بهمن موتور امروز آغاز می‌شود

هر آنچه باید درباره اوراق سلف موازی خودرو بدانیم

‌می‌متالز - انتشار اوراق سلف خودرویی بهمن موتور در حالی از امروز آغاز می‌شود که گروه خودروسازی سایپا در سال ۱۳۹۶ از طریق انتشار اوراق سلف موازی استاندارد بیش از ۵ هزار دستگاه خودروی سراتو، به طور موفقیت آمیزی تامین مالی کرده بود. گزارش پیش‌رو به بررسی هر آنچه باید درباره اواق سلف موازی خودرو بدانیم، می‌پردازد.

به گزارش می‌متالز، کمک به تامین مالی بخش تولید در کشور، یکی از اهداف اصلی فعالیت بورس کالای ایران است. در همین زمینه ابزاری به نام اوراق سلف موازی استاندارد از تیرماه سال ۱۳۹۴ برای کمک به تامین سرمایه در گردش تولید در بورس کالا عملیاتی شد تا تولیدکنندگان بتوانند برای تولید حجم مشخصی از یک کالا، اقدام به انتشار اوراق بهادار کنند و مردم با خریداری این اوراق، علاوه بر کسب سود در تولید نیز مشارکت کنند.

تاریخچه | شورای عالی بورس و اوراق بهادار در تاریخ ۹ اسفند ۱۳۸۹ به استناد بند ۲۴ ماده ۱ و بند ۴ ماده ۴ قانون بازار اوراق بهادار با انجام معاملات سلف موازی در بورس‌های کالایی موافقت کرد و مقرر شد سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به اجرایی کردن آن اقدام کند. اوراق مبتنی بر عقد پایه سلف به تایید کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار ایران رسید و دستورالعمل اجرایی آن در ۲۴ فروردین ۱۳۹۲ توسط هیأت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب شد. نخستین اوراق سلف موازی استاندارد در تیر ۱۳۹۴ و توسط شرکت گل گهر روی سنگ آهن تولیدی این شرکت منتشر شد و پس از انتشار این اوراق، تقاضای زیادی از سوی تولیدکنندگان برای انتشار این اوراق به بورس کالای ایران ارائه شد.

تعریف | قرارداد سلف، قراردادی است که براساس آن مقدار معینی از دارایی پایه با مشخصات تعیین شده به فروش میرسد. به نحوی که خریدار وجه قرارداد را بعد از انعقاد قرارداد به صورت نقدی پرداخت کرده و دارایی پایه نیز در سررسید مشخصی در آینده توسط فروشنده به خریدار تحویل داده می‌شود.

درباره اوراق سلف استاندارد خودرو

تامین مالی در خودرو | خودروساز می‌تواند خودروی خود را پیش فروش کند و در ازای دریافت بخشی از وجه خودرو در مدت زمان مشخص آن را تحویل مشتری دهد که به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها همه نیاز‌های کارخانه‌های خودروسازی و مشتریان را هم گاهی اوقات برآورده نمی‌کند. روش تامین مالی در روش پیش فروش خودرو همواره با محدودیت‌هایی مواجه بود، در این روش مشتری برای پیش خرید می‌بایست، به طور یکجا مبلغی را پرداخت می‌کرد، در نتیجه این موضوع تنها به خریداران واقعی خودرو منحصر می‌شد و کسانی که به این ابزار با دید سرمایه‌گذاری نگاه می‌کردند، نیز قادر به تحرک پویایی نبودند.

اوراق سلف موازی خودرو | در اوراق سلف موازی متقاضی می‌تواند بخش مشخصی از نوع مشخصی از خودرو که در یک سبد سرمایه‌گذاری قرار داده شده و تبدیل به اوراق بهادار می‌شود را خریداری کند. به‌طوریکه اشخاص می‌توانند مثلاً با پرداخت یک میلیون تومان در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و به اندازه یک صدم قیمت خودرو را خریداری و سپس در سررسید، این اوراق در بازار ثانویه به فروش برسانند و سود ببرد و یا با نگهداری و جمع آوری تعداد مشخصی از اوراق، متقاضی دریافت تحویل خودرو باشد و یا اینکه اوراق خود را به خودرو ساز در سررسید واگذار کند.

جزییات اوراق سلف موازی استاندارد خودرو

اوراق سلف موازی استاندارد خودروی کارا، دارای بازارگردان با حداقل سفارش انباشته و دامنه مظنه دو درصد به اندازه یک درصد حجم کل اوراق و سقف تعهد معاملات روزانه تا ۵ درصد حجم کل اوراق بوده و از این‌رو سرمایه‌گذاران نسبت به نقدشوندگی اوراق نگرانی نخواهند داشت.

در صورت تمایل خریدار اوراق، امکان تحویل فیزیکی اوراق و تحویل خودرو فراهم است. البته اوراق سلف موازی استاندارد این خودرو منضم به اختیار فروش تبعی با قیمت اعمال معادل ۱۳۶ درصد قیمت پایه عرضه اولیه و اختیار خرید تبعی با قیمت اعمال ۱۴۴ درصد قیمت پایه عرضه اولیه است؛ بنابراین با توجه به قیمت‌های اعمال اعلامی، سود سرمایه‌گذاران تا سررسید از مشارکت در تأمین مالی بهمن موتور ۳۶ تا ۴۴ درصد خواهد بود. البته سرمایه‌گذران در طول دوره معاملاتی تا سررسید، امکان فروش اوراق در بازار ثانویه را خواهند داشت.

جدیدترین رویداد | بهمن موتور امروز یکشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ به منظور تامین سرمایه در گردش، اقدام به انتشار اوراق سلف موازی استاندارد وانت کارا ۲۰۰۰ تک کابین به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان در بورس کالای ایران با سررسید دو ساله می‌کند. همچنین نماد «عبهمن» هم اکنون در سامانه معاملاتی مدیریت فناوری بورس تهران درج شده است.

نخستین تجربه تاریخی | تامین مالی خودروسازی سایپا به ارزش ۵۰۰ میلیارد تومان از بستر بورس کالای ایران، با انتشار اوراق سلف موازی استاندارد ۵۴۵۱ دستگاه خودروی سراتو روز ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ با موفقیت به پایان رسید.

منبع: کالاخبر

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده