تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۳:۱۹
بازدید: ۸۶
کد خبر: ۲۹۱۷۱۱
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

روان‌شناسی بازار توجیه‌کننده ارزشمندی بورس

‌می‌متالز - از نظر روان‌شناسی معامله‌گری، بورس نسبت به سایر بازار‌ها ریسک کمتری دارد، به طوری که با افزایش سود سپرده، شاخص کل تقویت شد.

به گزارش می‌متالز، مجتبی دیبا، کارشناس بازارسرمایه: از نظر روانشناسی معامله‌گری، یکی از موضوعات اثر گذار بر بازار سرمایه تغییرات نرخ سود سپرده بانکی است، به طوری که سود سپرده بانکی هر چه قدر که بیشتر افزایش یابد، شدت تاثیر آن در ریزش بازارسرمایه بیشتر می‌شود، اما به دلیل این که رشد سود سپرده بانکی اخیر بسیار اندک بود (۲۰.۵ درصد در سال)، با واکنش مثبت بازارسهام روبه رو شد و شاخص روند صعودی را پیش گرفت.

برخی‌ها احتمال افزایش نرخ سود سپرده را تا کانال ۳۰ درصد پیش بینی می‌کردند، اما در عمل دیدیم که نرخ سود سپرده بانکی افزایش اندکی داشت و در کانال ۲۰.۵ درصد ثابت ماند.

این کارشناس بازارسرمایه بیان داشت: نرخ تورم در ایران در حدود ۵۰ درصد است، بنابراین در این شرایط تورمی نرخ سود بانکی ۲۰ درصدی تاثیری در ورود نقدینگی به بازار سهام ندارد. به عبارت دیگر سود سپرده بانکی حدود ۳۰ درصد از تورم عقب است. در این شرایط سپرده گذاران بانکی برای پوشش تورم به دنبال بازار جایگزین می‌روند.

این تحلیلگر بازار‌های مالی تصریح کرد: به دلیل این که بازار سرمایه نسبت به سایر بازار‌ها عقب افتاده‌تر است، نه تنها نقدینگی از بازار سهام خارج نشد، بلکه ورود نقدینگی به بازارسرمایه را بیشتر کرد؛ بنابراین افزایش سود سپرده بانکی به حدی نبود که خطری برای بازارسهام ایجاد کند.

مجتبی دیبا در پایان تاکید کرد: از نظر روانشناسی معامله گری، بازارسرمایه در شرایطی قرار دارد که ریسک آن نسبت به سایر بازار‌ها کمتر است، این موضوع موجب شده است با افزایش نرخ سود بانکی نه تنها بازار سهام ریزش نکند، بلکه شرایط تقویت بازار سرمایه را نیز فراهم کرد.

منبع: صدای بورس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده