تاریخ: ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۱:۱۰
بازدید: ۱۴۳
کد خبر: ۲۹۱۷۹۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

لزوم تأمین بودجه طرح‌های آبی کرمان/ سود معادن به استان باز گردد

‌می‌متالز - استان کرمان بهشت معادن است و ارزآوری بالایی در این حوزه دارد، اما بازگشت سود این بخش اقتصادی با چالش جدی مواجه است و، چون به استان بر نمی‌گردد، درآمد‌ها تاثیری در توسعه استان ندارد.

به گزارش می‌متالز، استان کرمان به بهشت معادن و کشاورزی شهرت دارد و بیشترین میزان ارزآوری این استان نیز از منابع صادرات کشاورزی و البته معدنی است، اما در عمل وقتی به این منابع نگاه می‌کنید بازگشت سود این بخش‌های اقتصادی به کرمان با چالش عمده مواجه است.

سود پسته بیشتر سایر استان‌ها سرمایه گذاری می‌شود و معادن نیز سودشان تأثیری بر توسعه کرمان نداشته است، اینکه طبق آمار حدود ۳۵۰ هزار کرمانی از جمعیت ۳ میلیون ۶۰۰ هزار نفری استان تحت پوشش کمیته امداد هستند نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر سرمایه گذاری مناسبی از طریق بخش‌های بالقوه اقتصادی در کرمان انجام نشده است و در بودجه بندی‌های کشور نیاز است حداقل بخشی از خلق ثروت استان برای توسعه و محرومیت زدایی در استان برگشت داده شود.

اما مهمترین چالشی که استان با آن مواجه است کمبود منابع آبی است در این زمینه استاندار کرمان نیز چندی قبل در گفتگو با خبرنگار مهر یادآور شد: باید زمینه تأمین پایدار آب در استان کرمان مهیا شود و اجرای طرح خط انتقال آب شرب از خط لوله آب خلیج فارس در این زمینه بسیار مهم است.

لزوم تأمین اعتبار طرح‌های انتقال آب به کرمان

اما با وجود اینکه سال‌ها در این زمینه وعده داده شده است کمبود منابع مالی در بودجه بندی موجب شده در این خصوص کرمان نسبت به دیگر استان‌ها وضعیت مناسبی نداشته باشد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و نماینده مردم کرمان و راور در مجلس بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۲ کرمان باید منابع لازم در زمینه انتقال آب را در اختیار داشته باشیم و در این زمینه از ابتدا نیز پیگیری‌های زیادی انجام شده است.

وی مشکل کمبود آب در استان را جدی دانست و حمایت از صنایع، کشاورزی و طرح‌های اشتغال زا در راستای توسعه استان و رفع محرومیت در مناطق مختلف را ضروری دانست و گفت: نمایندگان مجلس پیگیری‌های زیادی برای رفع مشکلات در بخش‌های مختلف بودجه را انجام داده‌اند.

وی بازگشت بخشی از سود معادن به استان کرمان را ضروری دانست و افزود: اینکه حساب‌های مالی این معادن در خارج از استان است قابل قبول نیست و البته باید از این پتانسیل اقتصادی برای رفع مشکلات استان بهره برد.

وی همچنین در خصوص بودجه ۱۴۰۲ گفت: باید در زمینه هم ترازی بودجه کار جدی شود در واقع ناترازی بودجه می‌تواند تأثیر منفی بر اقتصاد کشور داشته باشد.

پور ابراهیمی افزود: در خصوص نظام مالیاتی نیز باید اصلاحاتی انجام شود ضمن اینکه باید بهبود معیشت مردم و رفع مشکلات اقتصادی عموم جامعه مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: اصلاح ساختار جدی در بودجه ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل صورت نگرفته است و عملاً شاهد افزایش بدهی دولت به بانک‌ها هستیم که این مسئله ناترازی بودجه را نشان می‌دهد.

وضعیت کرمان در بودجه بندی

سرپرست سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان کرمان بیان کرد: در اعتبارات استان کرمان شاهد رشد ۱۹.۴ درصدی نسبت به سال قبل هستیم.

محمدرضا وحیدی گفت: ۳ هزار و ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار در استان کرمان در نظر گرفته شده است.

وی به رشد ۳۹ درصدی اعتبارات هزینه‌ای کرمان در بودجه سال آینده اشاره کرد و ادامه داد: بودجه هزینه‌ای استان هزار و ۳۰۴ میلیارد تومان است.

وی در خصوص اعتبارات سال ۱۴۰۲ با اشاره به رشد ۴۲.۳ درصدی بودجه گفت: در مجموع اعتبارات استان کرمان ۱۹.۴ درصد رشد دارد.

وی همچنین به افزایش ۴۲ درصدی درآمد‌های عمومی در استان کرمان اشاره کرد و افزود: باید اعتبارات کشور نیز هم تراز افزایش یابد تا شاهد توسعه استان باشیم.

استاندار کرمان نیز به خبرنگار مهر گفت: از نظر درآمد‌های مالیاتی به نسبت ظرفیت‌ها وضعیت استان مطلوب نیست و باید در خصوص مالیات در استان تجدید نظر انجام شود.

محمدمهدی فداکار گفت: تکمیل طرح‌های نیمه تمام و البته تأمین منابع طرح‌های تأمین آبی در کرمان بسیار مهم است و به خصوص باید از ظرفیت‌های معادن در زمینه توسعه استان استفاده بیشتری انجام شود.

وی با انتقاد از عدم بازگشت درآمد معادن به کرمان افزود: سهم دولتی معادن نیز باید به صورت کامل اختصاص یابد تا بتوانیم برای رفع محرومیت در مناطقی که معادن فعال هستند اقدام کنیم.

استان کرمان با وجود دارا بودن منابع عظیم اقتصادی در زمینه کشاورزی و معادن، اما به میزان قابل قبول توسعه نیافته و درصد محرومیت در برخی از مناطق بسیار بالا است.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده