تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۸۸
کد خبر: ۲۹۱۸۱۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل گمرک ایران در جمع فعالان اقتصادی شیراز

گمرک حامی بخش خصوصی در توسعه صادرات و واردات تولید محور است/۹۲ درصد بخشنامه‌های ابلاغی به گمرکات اجرایی، صادره از سوی دستگاه‌های مرتبط است

‌می‌متالز - گمرک به عنوان یک مجموعه اقتصادی، تسهیل گر، مرزبان اقتصادی و ارائه دهنده بخش بزرگ و اصلی در حوزه تجارت خارجی، به طور کامل حامی بخش خصوصی در توسعه صادرات و واردات تولید محور است.

به گزارش می‌متالز، دکتر محمد رضوانی فر معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران در جمع فعالان اقتصادی در اتاق بازرگانی شیراز با تاکید بر اینکه اتاق‌های بازرگانی در سراسر کشور می‌توانند در راه تسهیل و تسریع تجارت به گمرک کمک کنند، افزود: همانطور که اشاره شد ما تولیدکننده بخشنامه نیستیم، حدود ۹۲ درصد از بخشنامه‌های ابلاغی به گمرکات اجرایی کشور، بخشنامه‌های وارده از دستگاه‌های مرتبط است که گمرک تنها به گمرکات اجرایی ابلاغ می‌کند.
رضوانی فر با اشاره به تعدد بخشنامه‌های وارده برای ابلاغ به گمرکات و اینکه فقط در دی ماه سال جاری ۴۵ بخشنامه وارده داشتیم که تقریبا روزی ۲ بخشنامه در روز‌های کاری را شامل می‌شود، اظهار داشت: با دستگاه‌های مرتبط مکاتبه شد تا فرصت و زمان لازم و کافی برای اجرای بخشنامه در نظر گرفته شود و بخش خصوصی در این راه می‌تواند کمک کند. باید هم بازه زمانی برای اجرای قانون و بخشنامه‌ها داده شود و هم باید ابلاغ شفاف و به موقع باشد.
دکتر رضوانی فر بیان نمود: اولویت اصلی گمرک، تسهیل گری فعالیت بخش تجاری در چارچوب قانون است که با فراهم کردن زیر ساخت‌ها و توسعه سامانه‌های گمرکی این کار عملی می‌شود و همه مدیران گمرک نیز در این راستا گام بر می‌دارند.
رئیس کل گمرک ایران با تاکید بر اینکه دستگاه‌های مرتبط باید در مدت ۷ روز مجوز‌های مربوط به ترخیص ارائه دهند، اما بعضا این مدت زمان رعایت نمی‌شود، افزود: در این خصوص با کمک وزارت اقتصاد دنبال ساز و کار قانونی هستیم که دستگاه مرتبط چنانچه در مدت ۷ روز مجوز مربوطه را صادر نکنند، به منزله تایید باشد.

منبع: خبرگزاری گمرک جمهوری اسلامی ایران 

عناوین برگزیده