به گزارش میمتالز، محمد رضوانیفر در جمع خبرنگاران در حاشیه مراسم آغاز رسمی بهرهبرداری از آشکار سازیهای گمرکی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه با توجه به طولانی شدن صف کامیونها در مرز جادهای آستارا چرا بخشی از بار به سمت بندر آستارا هدایت نمیشود، اظهار داشت: اگر بخواهیم ظرفیت تجارت خارجی را در کشور توسعه دهیم، تنها با اتکا به روشهای سنتی و قدیمی تحقق این هدف مقدور نیست. همزمان با افزایش کیفیت کالاها، افزایش قدرت رقابت پذیری آنها، افزایش بازاریابی و تولید و طراحی و تنوع سازی انواع کالا و ... باید بتوانیم کانالهای کالا رسانی به بازارهای هدف را متنوع و گسترده کنیم.
وی ادامه داد: اتکای صرف به حمل و نقل زمینی دیگر کفایت نمیکند. اساسا در تمام دنیا سهم و درصد حمل و نقل جادهای در تجارت بینالملل روز به روز در حال کاهش است.
رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: در بندر آستارا به ظرفیت ریلی هم دسترسی داریم و ظرفیت بندری این شهر در منطقه ویژه واقع شده و گمرک مستقر دارد و این بندر تجهیز شدهاست و میتوان از این ظرفیت استفاده کرد.
رضوانیفر گفت: در بخش ریلی این شهر هم گمرک مستقر است و امکان ترانزیت و صادرات کالا از این مسیر ریلی و دریایی شهر آستارا وجود دارد؛ بنابراین اگر نگاه تجار مقطعی باشد و برای تنها دو الی ٣ ماه از سال فعالیت تجاری داشته باشند و تنها از یک رویه حمل و نقل استفاده کنند، به این نتیجه و وضعیت امروز آستارا میرسیم.
وی با بیان اینکه در آستارا با رشد ٢٢ درصدی ارزش واردات و رشد ٧ درصدی ارزش صادرات مواجه هستیم، افزود: در آستارا ترانزیت حدود ٢٢۵ درصد ترانزیت داشته و امکان توقف آن وجود ندارد چراکه سه هفته دیگر که صادرات کاهش پیدا میکند، اقتصاد گمرک آستارا و بندر آستارا و مهمتر نقش استراتژیک ترانزیت را نمیتوان از دست داد.
معاون وزیر اقتصاد گفت: میزان تردد کامیون از آستارا در ماههای مهر و آبان به ۵ هزار دستگاه میرسند، اما در دی ماه حدود ۶ هزار و ٣٠٠ دستگاه کامیون از مرز آستارا عبور کرده یعنی هزار دستگاهها از متوسط ماههای قبل بیشتر بوده است، اما صف کامیونهای همچنان باقی است به این دلیل که از ظرفیت ریلی و بندری این شهر استفاده نمیشود.
وی ادامه داد: موضوع موثر در صف کامیونی آستارا این است که از ظرفیت سایر مرزهای مجاور مانند بیله سوار استفاده نمیشود. موضوع دیگر زیرساختهای مرزی شهر آستارا و آذربایجان است و تردد کامیونهای از یک پل قدیمی ٧٠ ساله انجام میشود که یک پل لجستیک نظامی مربوط به بعد از جنگ جهانی دوم بوده است که از آن امروز استفاده تجاری میکنند یا وجود اینکه این پل با محدودیتهایی در تردد مواجه است و بیشتر از یک دستگاه کامیون به صورت همزمان امکان تردد از آن را ندارد. در شرایط جوی مناسب تنها ٢٢۵ دستگاه کامیون در روز امکان تردد از این پل را دارند. در این میان موضوعاتی مانند موضوعات سیاسی، مسائل حاشیه بین دو کشور و به ویژه انگیزه تجاری رقبای ایران در تجارت محصولات کشاورزی از جمله شرکتهای ترکیه مطرح میشود که انگیزه ایجاد میکند برای طرف آذری که مارا محدود کند.
وی تاکید کرد: راهکار این است که تجار و شرکتها و صاحبان بار ایران نگاه مقطعی نداشته باشند و توسعه تجارت از ظرفیت ریلی و بندری شهر آستارا استفاده کنند و همچنین باید بخشی از این بار به مرزهای همجوار منتقل شود. معتقدم با افتتاح پل جدید مرز ایران و آذربایجان بخشی از مشکلات و مخاطرات رفع میشود.
رضوانیفر همچنین درباره میزان قاچاق در کشور اظهار داشت: باید توجه داشت که تمام قاچاق صورت گرفته از مبادی رسمی انجام نشده و رویههای تجاری مختلف از جمله ملوانی، تهلنجی، بازارچههای مرزی و ... وجود دارد و احصای آنها به راحتی قابل انجام نیست و رقم دقیقی از قاچاقی از آن محل انجام میگیرد، وجود ندارد.
وی ادامه داد:در گمرکات هم حجم کشفیات قاچاق به طور معناداری افزایش پیدا کرده است و اگر بخواهیم به نقطه مطلوب برسیم بخشی از آن اصلاح رویهها و بخشی افزایش هوشمندسازی عملیات دستگاههای آشکارسازی است و بخشی هم افزایش تعامل دستگاههای مرتبط به این امر است.