تاریخ: ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۵:۱۸
بازدید: ۸۱
کد خبر: ۲۹۱۲۶۲
سرویس خبر : انرژی
ایمیدرو با راه اندازی نیروگاه خورشیدی هدفگذاری کرد

فرهنگسازی در استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر

‌می‌متالز - با توجه به هزینه سنگینی که راه اندازی نیروگاه خورشیدی تحمیل می‌کند، ایمیدرو با ایجاد نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی لامرد، بدنبال فرهنگ سازی در استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، مدیریت مصرف برق و مقابله با آلودگی هواست.

به گزارش می‌متالز، مدیر فنی نیروگاه خورشیدی۱۰ مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی لامرد با اعلام اینکه این نیروگاه با سرمایه گذاری ۸۰ میلیارد تومانی در سال ۹۶ فعالیت خود را آغاز کرد گفت: برای ساخت این نیروگاه با تورم کنونی، بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در زمینی به مساحت ۲۰ هکتار وارد مدار تولید شده است.

صادق منصوری با یادآوری اینکه استارت نیروگاه خورشیدی۱۰ مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در سال ۹۵ به همت ایمیدرو زده شد گفت: با واگذاری زمین این نیروگاه، از خرداد ۹۶ عملیات اجرایی آن آغاز در آبان ۹۶ پنل‌های خورشیدی مورد نیاز به شرکت شارپ آلمان سفارش داده شد.

وی با یادآوری اینکه به دلیل مشکلات تحریمی، نمی‌توانستیم پنل‌های شارپ را که به گمرک ایران رسیده بود، ترخیص کنیم گفت: پول پنل‌ها را به شارپ آلمان داده بودیم، اما به دلیل تحریم‌ها، این پول بلوکه شده بود و شارپ نمی‌توانست آن را برداشت کند، اما پس از رایزنی‌های بسیار، در سال۹۸ پنل‌های خورشیدی آزاد شد و با تغییر پیمانکار در سال ۹۸ پیمانکار جدید در مدت چهار ماه عملیات عمرانی نیروگاه را به اتمام رساند.

مدیر فنی نیروگاه خورشیدی منطقه ویژه اقتصادی لامرد از نصب ۳۲ هزار پنل خورشیدی در ۱۰۴ ردیف خبر داد و گفت: برای تکمیل نیروگاه ۴۰۰ اینورتر فرونیوس نیز از اتریش وارد شد، اما سازه‌ها کهقرار بود از چین بیاید، بدلیل تحریم‌ها، چین از انجام تعهدات خودداری کرد و تمام آن را در ایران با توان متخصصان ایرانی ساختیم.

وی در خصوص نحوه انتقال برق گفت: در ۵۰ نقطه، ولتاژ برقی که از اینورتر‌ها می‌آید، به پنج نقطه ترانس وارد می‌شود تا برق ۴۰۰ ولت تولید پنل ها، به ۲۰ کیلوولت افزایش یابد که این برق تولیدی را به پست شهری می‌دهیم و از آن طریق در سطح شهر توزیع می‌شود.

منصوری با اعلام اینکه میانگین روزانه تولید برق ۴۰ تا ۵۰ مگاوات است گفت: این برق بستگی به تابش خورشید و شرایط آب و هوایی دارد که متغیر است.

وی در پاسخ به اینکه طرح توسعه برای نیروگاه خورشیدی لامرد وجود دارد گفت: طرح توسعه هفت مگاواتی را به شرکت برق ارایه و درخواست افزایش تولید را مطرح کردیم، اما شرکت توزیع برق اعلام کرده که به ۷ مگاوات برق خورشیدی نیاز ندارد و در نهایت به دو مگاوات نیاز دارد که این توسعه مرقوم به صرفه نبود.

مدیر فنی نیروگاه خورشیدی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در پاسخ به اینکه عمر پنل‌های خورشیدی چقدر است و در صورت خرابی چه اتفاقی می‌افتد گفت: پنل‌های خورشیدی خریداری شده از شارپ آلمان ۲۵ سال ضمانت دارد.

وی با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ یک از پنل‌ها با مشکل روبرو نشده گفت: چنانکه هر یک از پنل‌ها با مشکل روبرو شود، شرکت تولید کننده جایگزین آن را به ایران تحویل میدهد.

منصوری با اعلام اینکه راه اندازی یک نیروگاه خورشیدی هزینه بالایی دارد گفت: نیروگاه خورشیدی لامرد در سال ۹۶ با ۱۰ میلیارد تومان راه اندازی شد، اما اکنون برای ساخت چنین نیروگاهی به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا ۱۰ مگاوات برق لحظه‌ای تولید شود.

وی با اعلام اینکه این نیروگاه سالانه ۱۵ هزار مگاوات ساعت به بالا برق تولید می‌کند گفت: بستگی به شرایط آب و هوایی و رسیدن فوتون‌ها به پنل‌های خورشیدی میزان تولید برق نیز متفاوت است.

مدیر فنی نیروگاه خورشیدی منطقه ویژه اقتصادی لامرد در خصوص انگیزه راه اندازی این نیروگاه خورشیدی گفت: ایمیدرو با راه اندازی این نیروگاه، ابتدا در تامین برق نقش خود را ایفا کرده و از سوی دیگر برای استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر فرهنگ سازی صورت گرفته که می‌تواند انگیزه‌ای برای ایجاد برق با انرژی‌های تجدید پذیر باشد.

منبع: پول نیوز

عناوین برگزیده