تاریخ: ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۵۷
کد خبر: ۲۹۱۸۸۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

افزایش قیمت سنگ آهن چین

‌می‌متالز - با توجه به افزایش درآمد فولادسازان چین و افزایش تولید محصولات فولادی در چین، قیمت سنگ آهن در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ فوریه) در چین افزایش یافت.

به گزارش می‌متالز به نقل از GMK، داده‌های منتشر شده توسط Nasdaq در روز شنبه (۱۱ فوریه) نشان می‌دهد معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه می‌که بیشترین معامله در بورس کالای دالیان را داشت، در هفته ۳ تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ به ۸۶۳.۵ یوان در هر تن رسید که معادل ۱۲۶.۹۸ دلار در هر تن می‌باشد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ فوریه) نسبت به هفته قبل با افزایش ۱.۱ درصدی همراه بوده است.

فعالان بازار گزارش دادند معاملات آتی سنگ آهن مربوط به ماه مارس در بورس سنگاپور در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ فوریه) در محدوده ۱۲۴.۹ دلار در هر تن شنیده شد. این در حالی است که قیمت سنگ آهن در بورس سنگاپور نسبت به قیمت شنیده شده در ۳ فوریه حدود ۰.۳ درصد کاهش یافته است.

شکل زیر قیمت سنگ آهن در بورس کالای دالیان و بورس سنگاپور چین را در زمان ۳ تا ۱۰ فوریه ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

به نقل از چندین منبع خبری، قیمت سنگ آهن در چین در هفته منتهی به روز جمعه (۱۰ فوریه) ناپایدار بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریباً هر روز، قیمت کالا‌ها در چین اندکی کاهش یافت، زیرا معامله گران چشم انداز تقاضا را دوباره ارزیابی کردند و پس از هشدار تنظیم کنندگان بازار نسبت به عواقب احتمالی سفته بازی عمدی قیمت، محتاط شدند.

معامله گران در روز شنبه (۱۱ فوریه) اعلام کردند قیمت سنگ آهن و فولاد در چین در ژانویه ۲۰۲۳ به بالاترین حد خود در چند ماه گذشته رسیده است، زیرا تقاضا برای محصولات پس از یک وقفه طولانی از سر گرفته شد. اما باید توجه داشت که افزایش قیمت سنگ آهن توجه فعالان بازار چین را به خود جلب کرده است که قصد دارند هرگونه فشار احتمالی بر تورم کالا‌ها را مهار کنند.

علاوه بر این به نقل از برخی تاجران، ذخایر مواد اولیه در بنادر در حال افزایش است که این امر می‌تواند بر قیمت‌ها فشار وارد کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد تا پایان ژانویه ۲۰۲۳، ذخایر سنگ آهن وارداتی در ۴۵ بندر چین به بالاترین میزان در ۴ ماه گذشته یعنی ۱۳۷.۳ میلیون تن افزایش یافته است.

آقای آتیلا وینل، مدیر Navigate Commodities، اظهار کرد: انتظار می‌رود قیمت سنگ آهن در کوتاه مدت به شدت کاهش یابد، زیرا عرضه و تقاضا همچنان ضعیف می‌باشد. همچنین، بررسی‌ها نشان می‌دهد هزینه مواد اولیه نیز تحت تاثیر منفی افزایش عرضه از استرالیا و برزیل قرار خواهد گرفت. باید تئجه داشت که معامله گران نیز به نوبه خود منتظر سیگنال‌های حمایت بیشتر از اقتصاد چین برای ورود مجدد به بازار هستند، زیرا سیاستمداران این کشور قول داده اند اقدامات خود را برای بهبود بازار افزایش دهند.

تحلیل گران بازار در روز شنبه (۱۱ فوریه) اعلام کردند در پایان هفته گذشته، قیمت سنگ آهن در چین اندکی افزایش یافت، زیرا از سرگیری تدریجی کار فولادسازان پس از تعطیلات باعث بهبود اقتصاد داخلی در چین شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد بازار همچنین با داده‌های مربوط به از سرگیری سود آوری کارخانه‌ها و رشد تولید آهن خام حمایت می‌شود، با این حال باید توجه داشت که سطح بیشتر قیمت به ذخایر سنگ آهن و حمایت از اقتصاد بستگی دارد.

در این میان تحلیل گران SteelHome اعلام کردند که انتظار دارند که تقاضا برای سنگ آهن در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۳ در چین از سر گرفته شود.

همانطور که مرکز GMK قبلا گزارش داد، بازار سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ با مازاد عرضه مواجه خواهد شد، زیرا تقاضا از طرف فولادسازان احتمالا کاهش می‌یابد. همچنین باید توجه داشت که انتظار می‌رود عرضه سنگ آهن داخلی چین، از جمله سنگ آهن تولید شده در معادن محلی و سنگ آهن وارد شده به ۱.۴۱ میلیارد تن برسد که نسبت به سال قبل ۲۳ میلیون تن افزایش می‌یابد. در عین حال بررسی‌ها نشان می‌دهد کل تقاضا برای سنگ آهن چین در سال ۲۰۲۳ در سطح ۱.۳۹ میلیارد تن پیش بینی شده است که ۳.۶ میلیون تن کمتر از سال ۲۰۲۲ است.

منبع: آرتان پرس

عناوین برگزیده