تاریخ: ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۱۸:۳۴
بازدید: ۱۸۳
کد خبر: ۲۹۲۱۹۹
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

سنگ آهن ارزان و زغال گران شد

‌می‌متالز - محدودیت در عرضه و رشد تقاضا زمینه رشد بهای زغال متالورژیک استرالیا را فراهم کرد. این در حالی بود که کاهش تقاضا برای محصولات فولادی در چین به تضعیف بازار سنگ آهن منجر شد.

به گزارش می‌متالز، قیمت سنگ آهن دریایی آسیا در روز دوشنبه ۱۳فوریه به دلیل تضعیف چشم انداز تقاضای سنگ آهن در پی تقاضای ضعیف برای محصولات فولادی در این کشور افت داشت. به این ترتیب پلتس، بهای سنگ‌آهن عیار ۶۲درصدی را برای روز ابتدایی هفته جاری با ثبت کاهش روزانه ۲۵/ ۴دلاری نسبت به روز جمعه دهم فوریه برابر ۱۲۱دلار و ۸۵سنت ارزیابی کرد.

به گفته برخی منابع، میزان فروش محصولات فولادی چین در هفته منتهی به دهم فوریه محدود بود. این در حالی است که داده‌های منتشرشده از سوی انجمن آهن و فولاد چین نشان داد که حجم تولید فولادخام این کشور در پایان ژانویه ۶/ ۲‌درصد نسبت به میزان تولید در نیمه این ماه افزایش یافت. در عین حال در همین بازه زمانی سطح موجودی فولاد ساختمانی نیز ۶/ ۲‌درصد افزایش یافته است. کاهش تقاضا برای فولاد ساختمانی در بازار داخلی چین به شکل موثری بر تقاضا در بازار سنگ آهن اثرگذار است.

البته ظرف روز‌های اخیر یوآن چین نسبت به دلار نیز تضعیف شده؛ اما تعداد انگشت شماری از منابع پلتس، افت تقاضا برای سنگ آهن را مربوط به این موضوع دانسته و عمدتا بر این باورند که این موضوع نتیجه کاهش تقاضا برای محصولات فولادی است. افزایش نگرانی در خصوص عرضه زغال از سوی استرالیا همزمان با رشد تقاضا برای آن، این محصول را گران کرد و به این ترتیب پلتس، بهای هر تن زغال متالورژیک فوب استرالیا را برای روز سیزدهم فوریه با ثبت رشد روزانه ۷دلاری برابر ۳۸۰دلار به ازای هر تن ارزیابی کرد. عرضه محدود زغال متالورژیک به بنادر استرالیا عامل اصلی رشد بهای این محصول ظرف روز‌های اخیر بوده است. ظرف روز‌های گذشته بر میزان عرضه زغال متالورژیک به بازار‌های بین‌المللی از سوی معادن آمریکا افزوده شده، اما این افزایش عرضه کفاف کاهش عرضه از سوی معادن استرالیا را نمی‌دهد، بنابراین جریان بازار زغال، همچنان افزایشی است.

یک تاجر بین‌المللی از افزایش تقاضا برای زغال از سوی بازار‌های هند و اروپا خبر می‌دهد. کاهش حجم خرید در ماه گذشته باعث شده است تا تقاضا برای زغال ظرف روز‌های اخیر افزایش یابد و این موضوع در میانه محدودیت عرضه، زمینه رشد بهای این محصول را فراهم کند. البته از روز شنبه یازدهم فوریه، خط ریلی بلک واتر در استرالیا پس از حدود دوهفته توقف به علت بروز حادثه، فعالیت خود را آغاز کرد. متقاضیان زغال استرالیا امیدوارند که ازسرگیری فعالیت این خط ریلی، بخشی از کاهش عرضه در این بازار را جبران کند.

زغال متالورژیک استرالیا برای مشتریان چینی نیز در روز ابتدایی هفته گران شد و پلتس، بهای هر تن از این محصول تحویل بنادر چین را در روز دوشنبه ۱۳فوریه با ثبت رشد روزانه ۳دلاری برابر ۳۳۵دلار به‌ازای هر تن ارزیابی کرد. فولادسازان چینی ظرف هفته‌های گذشته با هدف وضوح بیشتر بازار از خرید اجتناب کردند. در این شرایط موجودی زغال آن‌ها کاهش محسوسی داشته است، بنابراین چاره‌ای جز خرید بیشتر این محصول ندارند.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده