تاریخ: ۳۰ بهمن ۱۴۰۱ ، ساعت ۲۰:۰۴
بازدید: ۱۱۶
کد خبر: ۲۹۲۷۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
رئیس انجمن سنگ آهن پاسخ داد:

هم‌اکنون سنگ آهن شرایط عرضه را در بورس کالا دارد؟

‌می‌متالز - رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: با تجارتی که دست دولت باشد و با قیمت گذاری‌هایی که از سوی دولت صورت می‌گیرد، مخالف هستیم.

به گزارش می‌متالز، مهرداد اکبریان درباره عرضه سنگ آهن در بورس کالا گفت: با عرضه این محصول در بورس کالا موافق هستیم، ولی در حال حاضر شرایط حضور سنگ آهن در بورس وجود ندارد.

وی ادامه داد: ما با بورس به دلیل اینکه می‌تواند ابزاری در جهت رسیدن به شفاف سازی و کشف قیمت باشد، موافق هستیم.

رئیس انجمن سنگ آهن ایران با اشاره به مخالفت خود با قیمت گذاری دستوری که از سوی دولت صورت می‌گیرد، تصریح کرد: بورس راه رسیدن به تجارت آزاد است. برهمین اساس، ما با تجارتی که دست دولت باشد، موافق نیستیم.

وی خاطرنشان کرد: تنظیم بازار، لفظی است که مسوولان دولتی تا به امروز برای تحقق آن، اشتباهات زیادی مرتکب شده‌اند که یکی از آن‌ها قیمت گذاری دستوری است. مکانیسم عرضه و تقاضا بهترین راهکار و مطمئن‌ترین راه برای کنترل بازار محسوب می‌شود. در صورت کنترل بازار بر مبنای عرضه و تقاضا بعد از ۲ تا ۳ ماه بازار به تعادل خواهد رسید.

این فعال صنعت فولاد با بیان اینکه زمانی که بخواهید بازار را دستوری مدیریت و تنظیم کنید، با مشکل مواجه خواهید شد، خاطرنشان کرد: در بسیاری از موارد با خطا در محاسبات میزان عرضه و تقاضا مواجه می‌شویم، ضمن اینکه در بسیاری از موارد آمار‌ها تقاضا را بزرگتر از تقاضای واقعی نشان می‌دهند و همین موضوع در نهایت باعث می‌شود عده‌ای احساس کمبود در بازار می‌کنند.

اکبریان در پایان بیان کرد: در حال حاضر سنگ آهن شرایط عرضه در بورس را ندارد؛ مگر اینکه با شرکت‌های بزرگ و محموله‌های بزرگ سر و کار داشته باشیم، چرا که تعداد معادنی که هم‌اکنون سنگ آهن تولید می‌کنند، بسیار است و معادن‌های کوچک و متوسط نیز تولید مستمر و ظرفیت پایداری را ندارند.

منبع: فولادبان

عناوین برگزیده